Molekularne techniki analizy RNA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-225ZMTA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Molekularne techniki analizy RNA |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty specjalizacyjne, BIOTECHNOLOGIA, BIOTECHNOLOGIA MOLEKULARNA, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Genetyka molekularna 1400-215GEBM |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii molekularnej, co najmniej w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu "Genetyka z inżynieria genetyczną D". Dobrze, ale nie jest to warunek konieczny, gdy student wcześniej zaliczył fakultet dot. technik molekularnych, np. "Genetyka molekularna". Konieczne umiejętności praktyczne - podstawy pracy laboratoryjnej: praca sterylna z hodowlami mikrobiologicznymi, obsługa pipet automatycznych, elektroforeza w żelach agarozowych, przygotowywanie prostych reakcji enzymatycznych (PCR). Mile widziana ciekawość "Świata RNA". |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest skierowany do studentów wszystkich kierunków Wydz. Biologii UW, zainteresowanych metabolizmem RNA oraz nowoczesnymi, molekularnymi technikami wykorzystywanymi w badaniu RNA. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. „Świat RNA” Koncepcja „RNA world”. Nagrody Nobla w dziedzinie RNA. Katalityczne cząsteczki RNA – klasy, mechanizm, występowanie. SELEX. Pozostałości świata RNA - rybosom, splajsosom, wirusy RNA. Różnorodność klas RNA u Eukaryota i ich metabolizm. Podstawowe mechanizmy regulacji ekspresji genów. 2. „Przegląd technik opartych o odwrotną transkrypcję“ Teoria odwrotnej transkrypcji (RT). Przegląd technik opartych o RT: RT-PCR w tym półilościowy, pulsacyjny RT-PCR, RACE, cRT-PCR, technika wydłużania startera ("primer extension"). 3. „Techniki badania transkrypcji: TRO, ChIP, RIP i DIP. Analiza końców poliA RNA“ Techniki badania nowopowstajacych transkryptów: jądrowy „Transcription Run-On“, immunoprecypitacja chromatyny (ChIP), immunoprecypitacja RNA (RiP). Do zilustrowania powyższych techniki posłużą badania terminacji transkrypcji Polimerazy I RNA. Specyficzność wiązania DNA przez czynniki transkrypcyjne: „ChIP on chip“, immunoprecypitacja DNA (DIP). Badanie końców poliA RNA (technika PASE, izolacja frakcji RNA poliA+). 4. „Biogeneza małych RNA (sRNA)” Podział sRNA ze względu na ich biogenezę i funkcje. Ścieżki syntezy sRNA. Udział sRNA w różnorodnych mechanizmach interferencji RNA u nicieni, ssaków i roślin. 5. „Rola chromatyny w regulacji ekspresji genów” Struktury subjądrowe, budowa nukleosomu, histony i ich modyfikacje. Czynniki remodelujące chromatynę, czynniki transkrypcyjne. Rola stanów chromatyny – euchromatyny i heterochromatyny – w transkrypcji. Mechanizmy wyciszania transkrypcji: RNAi, antysensowny RNA. Kompleksy RNP biorące udział w wyciszaniu transkrypcji. 6. „Inne niekodujące RNA (ncRNA)” Struktura, synteza i funkcje wybranych ncRNA w regulacji ekspresji genów. Wszechobecna transkrypcja genomów. CUT, SUT, PROMTP etc. – transkrypcyjny hałas czy funkcjonalne cząsteczki? Kontrola jakości ncRNA. ncRNA w medycynie – choroby skorelowane z defektami w syntezie i działaniu ncRNA. 7. „PCR w czasie rzeczywistym (ilościowy; qPCR)” Teoria qPCR: sposoby detekcji DNA, podstawy projektowania starterów, sondy hybrydyzacyjne, wprowadzenie do obliczeń. Zastosowania: określanie poziomu badanych transkryptów w komórce, wykrywanie kwasów nukleinowych patogenów, detekcja pojedynczych mutacji (SNP). Dobra praktyka laboratoryjna przy doświadczeniach qPCR i najczęstsze „pułapki czekające” na eksperymentatorów. 8. „Udział metabolizmu RNA w procesach fizjologicznych” Czynniki metabolizmu RNA i miRNA u roślin – rola w przekazywaniu sygnałuów hormonalnych, rozwoju embrionalnym i generatywnym, zegarze dobowym, odporności na stres i patogeny. 9. „Globalne analizy kompleksów rybonukleoproteinowych“ Metody biochemiczne czyszczenia kompleksów rybonukleoproteinowych (RNP). Drożdżowy system trzyhybrydowy. Chromatografia RNA w połączeniu ze spektroskopią mas. CRAC („crosslinking and analysis of cRNA“) i CLIP („crosslinking and immunoprecipitation“). 10. „Struktura RNA a funkcja. Mapowanie struktury RNA in vitro. Metody badania transkryptomów” Fałdowanie RNA. Mapowanie struktury RNA in vitro: sondy molekularne trawiące specyficznie względem struktury i sekwencji RNA. Rybozymy. Przełączniki RNA i aptamery – naturalne oraz wyselekcjonowane na potrzeby leków lub biosensorów. Metody badania transkryptomów (mikromacierze, "deep-sequencing"). 11. „Biologia strukturalna i bioinformatyka RNA” 12. „Badanie enzymów metabolizmu RNA na przykładzie egzosomu” Ścieżki rozkładu RNA w organizmach eukariotycznych. Egzo- i endo- nukleazy. Egzosom: wielofunkcyjny i wieloskładnikowy kompleks. Badania strukturalne i funkcjonalne egzosomu u drożdży i w komórkach ludzkich. Mechanizm działania, współpraca aktywności egzo- i endo-nukleolitycznej. 13. „RNowe nowości” Nowe klasy ncRNA. RNAi u drożdży Saccharomyces cerevisiae? Fragmenty RNA powstałe z rozkładu stabilnych RNA. Nietypowe funkcje RNP. Część wykładów będzie prowadzona przez zaproszonych gości. Ćwiczenia: 1. Podstawy pracy z RNA. Izolacja RNA z drożdży i z roślin. 2. Ocena jakości RNA. Rozdział w żelach, elektroforeza kapilarna. Radioizotopowe i fluorescencyjne metody detekcji RNA. Detekcja rybosomalnego RNA (rRNA) u drożdży i roślin: technika Northern-blot (1) z rozdziałem RNA w żelu agarozowym. 3. Technika Northern-blot (1): hybrydyzacja z sondą oligonukleotydową znakowaną radioizotopowo kinazą lub oligonukleotydami znakowanymi fluorescencyjnie. Wirtualny Northern-blot. Detekcja miRNA u roślin - wprowadzenie. 4. Analiza wyników Northern-blot (1) (skan i omówienie). Wykrywanie transkryptów CUT u drożdży: technika Northern-blot (2) z rozdziałem RNA w żelu poliakrylamidowym. Detekcja miRNA u roślin: reakcja RT. 5. Detekcja miRNA u roślin: reakcja PCR na matrycy cDNA, analiza produktów w żelu agarozowym. Detekcja CUT u drożdży: znakowanie sondy metodą "random-priming" i hybrydyzacja. 6. Detekcja CUT u drożdży: omówienie wyników hybrydyzacji Northern-blot (2). Analiza 3' końców małych jąderkowych RNA (snoRNA) przy pomocy cRT-PCR. Cięcie Rnazą H dupleksów RNA-oligonukleotyd i ligacja (cyrkularyzacja) RNA. 7. Analiza 3' końców snoRNA: RT + PCR. 8. cRT-PCR: rozdział produktów w żelu i omówienie ich sekwencjonowania. Wykrywanie prekursorów i dojrzałych mRNA metodą RT-qPCR. Przeprowadzenie RT. Projektowanie starterów do qPCR - teoria i praktyka. Konkurs na najwydajniejszą parę starterów. 9. Przeprowadzenie reakcji qPCR: analiza poziomu mRNA genu reporterowego u drożdży oraz testowanie zaprojektowanych starterów dla genów referencyjnych. 10. Analiza wyników reakcji qPCR. 11. Oddziaływania białka - kwasy nukleinowe. Wiązania drożdżowego białka Nsi11 z rDNA. Teoria: ekspresja i oczyszczanie białka Nsi11 oraz fluorescencyjny "gel-shift" (inkubacja prób, rozdział w natywnym żelu poliakrylamidowym). 12. Wyniki doświadczenia "gel-shift". Oznaczenia biochemiczne aktywności enzymów degradujących RNA. Analiza aktywności rybonukleolitycznych róznych wersji białka Dis3 - głównej podjednostki katalitycznej kompleksu egzosomu; badanie wrażliwości aktywności egzorybonukleolitycznej 5'-3' białka Xrn1 na status fosforylacji końca 5' substratu; reakcje degradacji syntetycznych oligonukleotydów RNA znakowanych fluorescencyjnie, rozdział produktów reakcji w denaturującym żelu poliakryloamidowym. 13. Oznaczenia biochemiczne aktywności enzymów degradujących RNA - analiza wyników. Projektowanie amiRNA. Konsultacje przed prezentacjami. 14. Prezentacje studentów na zaliczenie ćwiczeń. |
Literatura: |
Skrypt do zajęć oraz podręczniki „Genomy” T. Brown, „Genetyka molekularna” red. P. Węgleński; literatura uzupełniająca: publikacje naukowe (doświadczalne i przeglądowe) wskazane w trakcie zajęć przez prowadzących; „Molecular Cloning: A Laboratory Manual” J. Sambrook i D. Russel. |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę na temat metabolizmu RNA u Eukariota. Zna etapy ekspresji różnych klas RNA, ze szczególnym naciskiem na procesy współ- i po-transkrypcyjne, potrafi podać przykłady oddziaływań RNA - białko oraz zaangażowania cząsteczek RNA w procesy fizjologiczne. Ma wiedzę dotyczącą enzymów modyfikujących RNA. Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów związanych z metabolizmem RNA w oparciu o wyniki doświadczalne. Samodzielnie planuje i przeprowadza podstawowe typy doświadczeń. Zna słownictwo dot. metabolizmu RNA zarówno w jęz. polskim jak i angielskim, potrafi komunikować się i podejmować dyskusję na tematy związane z metabolizmem RNA. Zna teoretyczne podstawy technik molekularnych wykorzystywanych do badania RNA, w stopniu pozwalającym na zrozumienie publikacji naukowych z tej dziedziny. Potrafi krytycznie analizować otrzymane dane i je rzetelnie prezentować, co przyczynia się do podtrzymywania etosu zawodowego i rozwija zasady etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń. Zajęcia zaliczone mogą być jedynie, jeśli student uczestniczył w nie mniej jak 85% zajęć. Ćwiczenia zaliczane są na ocenę. Na ocenę składają się punkty uzyskane za prezentacje przedstawiane przez studentów, dotyczące publikacji naukowych, w których stosowano techniki badania RNA (waga w końcowej ocenie - 2/3) oraz punkty uzyskane z prac domowych (waga w końcowej ocenie - 1/3). Warunki egzaminu końcowego z całego przedmiotu. Przedmiot zaliczany jest na ocenę. Do egzaminu może przystąpić jedynie student, który zaliczył ćwiczenia. Egzamin testowy: test jednokrotnego wyboru (4 warianty odpowiedzi na każde pytanie). Aby zaliczyć egzamin student musi uzyskać nie mniej jak 50% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Koper | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borowski, Anna Golisz, Michał Koper, Joanna Kufel, Rafał Tomecki, Monika Zakrzewska-Płaczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Warunki przyjęcia na zajęcia Pierwszeństwo w przyjmowaniu mają studenci I roku studiów MU w szczególności studenci wykonujący prace magisterskie lub licencjackie w Instytucie Genetyki i Biotechnologii UW. Wymagane przedmioty - dla studentów I roku studiów MU: 1. Genetyka z inżynierią genetyczną D” (1400-114GEN); 2. Genetyka molekularna (1400-215GEBM) lub Biologia molekularna (1400-215BM) lub Biologia molekularna roślin (1400-216MR). Wymagane jest podanie ocen z powyższych przedmiotów (zaliczenia i egzaminu). Wymagane przedmioty - dla studentów III roku studiów I stopnia (licencjackich): 1. Genetyka z inżynierią genetyczną D (1400-114GEN); 2. Biochemia D (1400-113BCH). Wymagane jest podanie ocen z powyższych przedmiotów (zaliczenia i egzaminu). Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy uzupełnić na załączonym formularzu: https://forms.gle/y5T6dtjxXHXRWvEq6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Koper | |
Prowadzący grup: | Łukasz Borowski, Anna Golisz, Michał Koper, Joanna Kufel, Rafał Tomecki, Monika Zakrzewska-Płaczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.