Wybrane zagadnienia fizjologii człowieka i zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-236WZFCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia fizjologii człowieka i zwierząt |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Sugerowane przygotowanie do przedmiotu - odbycie podstawowego kursu fizjologii zwierząt (np. Fizjologia zwierząt i człowieka (1400-114FZ)) |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas wykładu omówione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące regulacji procesów fizjologicznych oraz anatomii funkcjonalnej człowieka i zwierząt. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów prowadzonych przez zespół wykładowców. Przedmiotem wykładu są zagadnienia fizjologii zwierząt w tym człowieka, które wykraczają poza zakres podstawowego kursu fizjologii. Zakres zagadnień jest bardzo szeroki i co roku ustalany na nowo uwzględniając najnowsze "gorące" tematy. Wśród najczęściej omawianych zagadnień znajdują się m. in. te, które pokazują fizjologiczne adaptacje do skrajanych warunków środowiska, wskazują różnorodność zmysłów, omawiają procesy adaptacyjne w sytuacjach prawidłowych i patologicznych, ukazują możliwości wykorzystania wiedzy podstawowej uzyskanej w badaniach na zwierzętach do rozwiązań biomedycznych. wygłoszone zostaną wykłady z następujących tematów: Elementy patofizjologii człowieka; HIV i inne wirusy przenoszone drogą parenteralną; Stres i nie tylko: funkcje układu endogennych opioidów; Nie łam się! - dlaczego powstaje osteoporoza?; Biomineralizacja u wybranych grup zwierząt; O zjawiskach kwantowych w fizjologii zwierząt i człowieka; Widzieć nie znaczy patrzeć - o wzroku słuchu i ...lokacji; Patrzeć nie znaczy widzieć - o ludziach i o świadomości widzenia; Chcę się schować, chcę się pokazać – rzecz o bioluminescencji; Ćwierkać, świstać, kwilić, pitpilitać i pimpilić – rzecz o ptasim śpiewie Fizjologiczne podstawy migracji sezonowych u bezkręgowców; Zamarznąć, aby przeżyć – fizjologiczne przystosowania do tolerancji zamarzania u płazów; |
Literatura: |
Ananthaswamy, A. (2018) The Human Eye Could Help Test Quantum Mechanics. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/the-human-eye-could-help-test-quantum-mechanics/ Baggaley RF, Boily M-C, White RG, Alary M (2006) Risk of HIV-1 transmission for parenteral exposure and blood transfusion: a systematic review and meta-analysis. AIDS. 20:805-812 Bębas P (2010) O złożoności zegara biologicznego owadów, czyli jak narządy odmierzają czas. Kosmos. 59:497-511 Gomez, C., Hope, T. J. (2005) The ins and outs of HIV replication. Cellular Microbiology. 7(5):621-626 Majewski, P.M. (2017). Osteoimmunologia, czyli o wzajemnych oddziaływaniach komórek układów kostnego i odpornościowego. Kosmos. 66:665-675 Meronka, R. (2001). Zamarznąć aby przeżyć. Strategia przeżywania zimy u niektórych płazów. Kosmos. 50: 125-133 Pfenning AR, Hara E, Whitney O, Rivas MV, Wang R, Roulhac PL, Howard JT, Wirthlin M, Lovell PV, Ganapathy G, Mouncastle J, Moseley MA, Thompson JW, Soderblom EJ, Iriki A, Kato M, Gilbert MT, Zhang G, Bakken T, Bongaarts A, Bernard A, Lein E, Mello CV, Hartemink AJ, Jarvis ED (2014) Convergent transcriptional specializations in the brains of humans and song-learning birds. Science. 346:1256846 Reddy DS (2010) Neurosteroids: endogenous role in the human brain and therapeutic potentials. Progress in brain research. 186:113-137 Roy, P., Goswami, P. (2019). Freeze tolerance in wood frogs. Journal of Investigative Genomics. 6(1):1-4. Thoits, P. A. (2010). Stress and Health: Major Findings and Policy Implications. Journal of Health and Social Behavior. 51(1_suppl):S41-S53. Westbroek P, Marin F (1998) A marriage of bone and nacre. Nature. 392:861-862 Whitney O, Pfenning AR, Howard JT, Blatti CA, Liu F, Ward JM, Wang R, Audet JN, Kellis M, Mukherjee S, Sinha S, Hartemink AJ, West AE, Jarvis ED (2014) Core and region-enriched networks of behaviorally regulated genes and the singing genome. Science 346:1256780 Widder EA (2010) Bioluminescence in the Ocean: Origins of Biological, Chemical, and Ecological Diversity. Science. 328:704-708 "Fizjologia zwierząt - zagadnienia wybrane", praca zespołowa pod redakcją Jolanty Sotowskiej-Brochockiej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego wykładem student: WIEDZA - Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizjologii różnych grup zwierząt, zarówno kręgowców jak i bezkręgowców - Zna aktualny stan wiedzy dotyczącej fizjologii i biologii omawianych grup zwierząt w zakresie m. in. neurofizjologii, endokrynologii, fizjologii i anatomii narządów zmysłów, neuroimmunologii, fizjologii termoregulacji, biomineralizacji, a także najnowszych badań, odkryć i zastosowań tej wiedzy UMIEJĘTNOŚCI - Poprawnie wnioskuje i dyskutuje problemy fizjologii zwierząt kręgowych i bezkręgowych w zakresie tematów poruszanych na wykładzie - Wykazuje umiejętność posługiwania się językiem polskim lub j. angielskim w stopniu umożliwiającym korzystanie ze źródeł elektronicznych i literatury naukowej poświęconej problemom fizjologii zwierząt kręgowych i bezkręgowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Wykazuje zrozumienie fizjologii własnego organizmu a także organizmów zwierząt kręgowych i bezkręgowych w otoczeniu podczas codziennego funkcjonowania - Wykazuje ostrożność i krytycyzm podczas zdobywania i interpretowania wiedzy z zakresu szeroko rozumianej fizjologii zwierząt i jej zastosowania praktycznego. - Rozumie potrzebę przekazywania informacji o nowych osiągnięciach w dziedzinie fizjologii zwierząt i przekazuje tę wiedzę w sposób zwięzły |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy w postaci testu jednokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Fuszara, Aleksandra Skawina | |
Prowadzący grup: | Piotr Bernatowicz, Elżbieta Fuszara, Jan Jabłonka, Paweł Majewski, Marta Maleszewska-Bobińska, Magdalena Markowska, Robert Meronka, Marta Polańska, Aleksandra Skawina, Patrycja Ściślewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.