Humanistyka inter(trans)dyscyplinarna: metodologia, teoria, empiria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-SZD-HIMTE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Humanistyka inter(trans)dyscyplinarna: metodologia, teoria, empiria |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia metodologiczne ukierunkowane na doktorantów przygotowujących rozprawę z zakresu inter(trans)dyscyplinarności lub wykorzystujących narzędzia badań różnych dyscyplin. Współprowadzący zajęcia: dr hab. prof. ucz. Paweł Frelik, prof. dr hab. Hanna Serkowska, prof. dr hab. Ewa Szczęsna Wymagane są: Lektura tekstów i aktywne intelektualnie uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń i debat. a) aktywny udział w zajęciach ćwiczeniowych – dyskusji nad teorią, metodologią, praktyką badań inter(trans)dyscyplinarnych, krytycznej ocenie istniejącego dorobku w tym zakresie; b) udział w debatach • przedstawienie i poddanie pod dyskusję podczas debaty pomysłu/projektu wykorzystania w prowadzonych przez siebie badaniach nabytej wiedzy, wniosków z dyskusji prowadzonych podczas części ćwiczeniowych lub wniosków zainspirowanych przez nie – zwłaszcza w sferze rozwijania i twórczego stosowania metod i narzędzi badawczych. Prezentację multimedialną inicjującą debatę i dyskusję – obronę własnego stanowiska poprzedza przekazanie wszystkim uczestnikom debaty noty pisemnej z konspektem pomysłu. • możliwym modelem wkładu w debatę jest omówienie wybranego studium przypadku przy użyciu jednej z omawianych perspektyw bądź metodologii wobec nich krytycznej. Tekst może (a nawet powinien) pochodzić z obszarów zainteresowań uczestników – prowadzącym zajęcia zależy na tym, aby kurs służył przede wszystkim projektom badawczym doktorantów. dopuszczalne 3 nieobecności. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są teorii, metodologii oraz praktyce badawczej współczesnej humanistyki – zwłaszcza tej części literaturoznawstwa i szerzej badań kulturowych, która sytuuje się w przestrzeni inter(trans)dyscyplinarnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są teorii, metodologii oraz praktyce badawczej współczesnej humanistyki – zwłaszcza tej części literaturoznawstwa i szerzej badań kulturowych, która sytuuje się w przestrzeni inter(trans)dyscyplinarnej. Interesować nas zatem będzie tzw. nowa humanistyka, badająca teksty kultury w konfrontacji różnych dyscyplin, w kontekście środowiska społecznego i gospodarczego. Podjęta dyskusja w zakresie metodologii i teorii służyć ma odpowiedzi na pytania: Jak badać to, co heterogeniczne, zakotwiczone w różnych dziedzinach, dyskursach, systemach semiotycznych i mediach? Jak pracować teoriami innych dyscyplin w granicach danej dyscypliny? Jak wiązać teorie różnych dziedzin, by nie narazić się na zarzut ignorancji? Jaka jest relacja między świadomością badawczą a modą badawczą oraz matactwem metodologicznym? Jak adekwatne bądź nieadekwatne są tradycyjne granice dyskursów i jakie pożytki wypływają z ich przekraczania? I w końcu, gdzie bije serce – a może serca – nowej humanistyki? Podczas spotkań postawiony zostanie problem narzędzi badań inter(trans)dyscyplinarnych, tego, co w nowej humanistyce dzieje się z tradycyjnymi kategoriami poetyki, chwytami, strategiami tekstowymi a także zastanymi teoriami. Ponadto w trakcie zajęć przyjrzymy się pojęciom i zagadnieniom, które relatywnie niedawno pojawiły się na radarze akademickich rozważań humanistycznych: narracjom maladycznym, cyfrowej semiopoetyce a także tekstom kultury uprzednio zwanej popularną. Otworzymy wreszcie laboratorium badawcze, w którym podjęte problemy i teksty kultury będziemy testować na materiale badań prowadzonych w przestrzeni humanistyki inter(trans)dyscyplinarnej, w tym również badań realizowanych przez nas - uczestników spotkań: profesorów i doktorantów. Punktem odniesienia ze strony prowadzących będą m.in. badania nad przekazami wieloznakowymi, trans- i multimedialnymi, adaptującymi różne dyskursy (medycyną narracyjną, literaturą i szerzej sztuką cyfrową, autobiografiami graficznymi, grami wideo, fantastyką). Punktem odniesienia zaproponowanym przez doktorantów będą wybrane przez nich zagadnienia i teksty będące przedmiotem ich badań w ramach doktoratu. |
Literatura: |
Uwaga: • wykaz stanowi orientacyjną chmurę bibliograficzną, z której wybrane zostaną konkretne lektury; • prowadzący zastrzegają sobie prawo dokonania zmian w zaproponowanym wykazie – dostosowania go do zgłaszanych w trakcie spotkań potrzeb uczestników (badawczych, językowych), wskazywania fragmentów szczególnie ważnych dla planowanej dyskusji; • prowadzący użyją wszelkich znanych im sposobów, by poddawane pod dyskusję teksty znalazły się z odpowiednim wyprzedzeniem na stronie kursu na platformie e-learningowej Kampus lub na dysku współdzielonym. I. Wokół nowej humanistyki – inspiracje teoretyczne i metodologiczne Pierre Bayard, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa 2008 (fragmenty). Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie” 2010, nr 1-2, s. 45-60. Ewa Domańska, Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 2017, nr 1, s. 41–59. Grzegorz Grochowski, Pomiędzy, „Teksty Drugie”, 2010/1-2, s. 70-83. Wojciech Kalaga, Mgławice dyskursu, Kraków 2001 (wybór). Ryszard Nycz, W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2 (lub w formie rozszerzonej, w tegoż: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Warszawa 2017, s. 157-194). Andrzej Skrendo, Literaturoznawstwo jako nauka. Nowe szanse, stare zagrożenia, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz i inni, Warszawa 2017, s. 100-111. Alan Sokal, Jean Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł. P. Amsterdamski, Warszawa 2005 (fragmenty). Andrzej Szahaj, O interpretacji, Kraków 2014 (wybór). Ryszard Nycz, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, „Teksty Drugie” 2017, nr 1, s. 18–40. II. Sondowanie teorii i metodologii – empiria 1. Narracje maladyczne i humanistyka medyczna Arthur W. Frank, The Wounded Storyteller: Body, Illness and Ethics, Chicago 1995 (fragmenty). Susan Sontag, Choroba i metafora. AIDS i jego metafory, Kraków 2016 (fragmenty). Virginia Woolf, O chorowaniu, Wołowiec 2010 (fragmenty). Hanna Serkowka, DD jak dreszcz demencji, w: „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Literacka 34 (54)/2018, s. 41-62. Hanna Serkowka, Choroba otępienna w światowym filmie fabularnym, w: Medycyna w filmie, red. M. Ganczar, M. Oleszczyk, Kraków 2017, s. 123-149. 2. Cyfrowe reprezentacje form artystycznych. Semiotyka i poetyka sztuki cyfrowej Ewa Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty sondowane na przykładach literatury cyfrowej). Ewa Szczęsna, O twórczym przekraczaniu granic. Przetworzenia i reprezentacje w przestrzeni sztuki, „Przestrzenie Teorii”, 31/2019. 3. Kultura zwana uprzednio „popularną” i jej materialności Sean Cubitt, Glitch, ”Cultural Politics” 13.1/2017, s. 19-33. Paweł Frelik, Wstęp, w tegoż: Kultury wizualne science fiction, Kraków 2017, s. 5-32. John Rieder, On Defining SF, or Not: Genre Theory, SF, and History, “Science Fiction Studies” 37.2/2010, s. 191-209. Jaakko Suominen, How to Present the History of Digital Games. Enthusiast, Emancipatory, Genealogical, and Pathological Approaches, “Games and Culture” 12.6/2016, s. 1-19. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy doktorant zna i rozumie: podstawy teoretyczne, metodologię badań, zagadnienia ogólne oraz wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe badaniom inter(trans)dyscyplinarnym; istotne uwarunkowania dyscypliny i wpływ prowadzonych w jej zakresie badań na sferę społeczną. W zakresie umiejętności doktorant potrafi: wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów naukowych, wykonywania zadań badawczych. Umie też dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, inicjować debatę, uczestniczyć w dyskursie naukowym, komunikować się na tematy specjalistyczne w polskim i międzynarodowym środowisku naukowym, planować i realizować indywidualne przedsięwzięcia badawcze, samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju, inspirować rozwój innych osób. W zakresie kompetencji społecznych doktorant jest gotów do: krytycznej oceny dorobku w ramach badań inter(trans)dyscyplinarnych, krytycznej oceny własnego wkładu w jej rozwój, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych, wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz nauki i szerzej – interesu społecznego, podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych (w tym prowadzenia działalności naukowej w sposób etyczny – niezależny, respektujący zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pozyskanej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania w dyskusji (wykorzystanie podczas dyskusji poleconych lektur przedmiotowych); ocena nabytych kompetencji w zakresie świadomego i celowego użycia teorii i metodologii istniejących, ich modelowania badawczego i wytwarzania własnych teorii i metodologii. Ocena dokonywana będzie podczas dyskusji zespołu profesorskiego współprowadzącego ćwiczenia oraz uczestniczącego w debatach a następnie przedstawiana doktorantowi. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.