Legal academic writing methodology
General data
Course ID: | 1600-SZD-N-MSPN-PR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Legal academic writing methodology |
Name in Polish: | Metodyka sporządzania prac naukowych |
Organizational unit: | Faculty of Law and Administration |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina n. prawne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
10h workshops |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przyjmą formę wykładu i warsztatów, które mają na celu rozwinięcie umiejętności ich uczestników w zakresie formułowania problemu badawczego, stawiania hipotez badawczych i pytań badawczych, wnioskowania naukowego, krytycznej analizy i odwolywania się do literatury przedmiotu, poglądów tam reprezentowanych i własnej krytycznej analizy. Generalnie zajęcia przygotują uczestników i uczestniczki do tworzenia prac naukowych, w tym m.in. posługiwania się terminologią właściwą dla dyscypliny nauki prawnej, właściwego prowadzenia wywodu naukowego, prawidłowego konstruowania przypisów oraz bibliografii, odpowiedniego formułowania hipotez badawczych i stosowania właściwie dobranych metod badawczych. Uczestnicy poznają techniki konstruowania poszczególnych form publikacyjnych stosowanych w naukach prawnych (monografia, artykuł, glosa, artykuł recenzyjny, recenzja). Kwestie merytoryczne dotyczące pracy nad doktoratem zostaną ujęte dynamicznie - od wyboru tematu rozprawy oraz metod badawczych, przez sposoby pozyskiwania materiału do pracy, jego selekcji i opracowania, po przygotowanie pracy. W szczególności zwrócona zostanie uwaga na elektroniczne bazy danych, na niedopuszczalne zjawiska plagiatu i ghostwriting'u, kwestie formalne w tym m.in. powoływania różnego rodzaju źródeł w przypisach i bibliografii. Osią warsztatów będzie ewolucja podejścia do przedmiotu i metod nauki prawa w Europie (na tle USA). Stawiane pytania to: czy nauka prawa się „zamerykanizowała”, czy dominuje analiza teoretyczna, kontekstowa i interdyscyplinarna, jakie trendy dominują w Polsce – czyli czym się właściwe zajmujemy i dlaczego? Repertuar podejść metodologicznych dostępnych dla prawnika-naukowca: przykłady projektów badawczych i stosowanych w nich metod dogmatycznych, a także teoretycznych i empirycznych. Case-study: krótka analiza metod opublikowanych w przykładowych opublikowanych pracach doktorskich z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego. |
Bibliography: |
Arnull A., The Americanizaion of EU Law Scholarship [w:] Continuity and Change in EU Law: Essays in Honour of Sir Francis Jacobs, A. Arnull, P. Eeckhout, T. Tridimas (eds.), Oxford 2009, pp. 416-431. Bertelli A. M., Law and Public Administration, in: E. Ferlie, L. E. Lynn, C. Pollitt (eds), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford 2007. Gestel van R., Micklitz H.-W., Why Methods Matter in European Legal Scholarship, European Law Journal 2013, nr 3, pp. 292-314. Ginsburg J., Legal Methods, Foundation Press 2014. Helland I., Koch S., Nordic and Germanic legal methods, Mohr Siebeck, Tübingen 2014. Kickert W.J.M., Distinctiveness in the study of public management in Europe. A hi- storical-institutional analysis of France, Germany and Italy, Public Management Review 2005, 4. Micklitz H.-W., Gestel van R.,. Rubin E. L (eds.), Rethinking Legal Scholarship, Cambridge 2017. Möllers T.M.J. (ed.), Legal Methods, Nomos, München 2019. Riesenhuber K., European Legal Methodology, Intersentia, Cambridge 2017. Wold C., Writing a law school paper, 2019: https://law.indiana.libguides.com/ld.php?content_id=56788351 |
Learning outcomes: |
Knowledge: Knows and understands: WG_3 - scientific research methodology in the field of the social sciences WK_2 - economic, legal, ethical and other relevant determinants of scientific activity in the field of the social sciences Skills: Can UW_1 - make use of knowledge from various fields of science, in particular the social sciences in order to creatively identify, formulate and innovatively solve complex problems or perform tasks of a research nature, and in particular to: define the purpose and object of scientific research in the field of the social sciences, formulate a research hypothesis, develop research methods, techniques and tools and apply them creatively, make inferences based on scientific findings UK_1 - communicating on specialist subjects to a degree that enables active participation in the international scientific research in the field of the social sciences UK_2 - disseminating the results of scientific activities in the field of the social sciences, also with the use of popular forms UK_3 - initiating debates within the field of the social sciences UK_4 - participating in scientific discourse in the field of the social sciences UO_1 – plan and carry out individual and team research or creative projects, also in an international environment UU_1 - independently plan and act for their own development as well as inspire and organise the development of other people; Social competences: Is ready to: KK_2 - critically assessing one's own contribution to the development of a scientific discipline KK_3 - recognise the importance of science in solving cognitive and practical problems KO_1 - fulfilling the social obligations of researchers and creators KR_1 - sustaining and developing the ethos of the research and creative communities, including: carrying out scientific activities in an independent manner, respecting the principle of public ownership of scientific results, taking into account the principles of protection of intellectual property |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: wypełnienie krótkiej ankiety przed zajęciami online, dopuszczalna liczba nieobecności : 25% zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Przygotowanie szkicu projektu badawczego (tzw. skrócony opis projektu wraz z bibliografią- do 5 stron maszynopisu), który następnie może posłużyć jako podstawa do złożenia przez doktorantkę/doktoranta wniosku grantowego do wybranej instytucji finansującej. Zadanie będzie polegać na wskazaniu celu naukowego projektu, znaczenia projektu, koncepcji i planu badań, metodyki badań oraz wykazu literatury dotyczącej problematyki projektu. metody weryfikacji efektów uczenia się: brak kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz wykonana w domu praca |
Practical placement: |
- |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 10 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Robert Grzeszczak, Jagna Mucha | |
Group instructors: | Robert Grzeszczak, Jagna Mucha | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 10 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Jagna Mucha | |
Group instructors: | Jagna Mucha | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Workshops - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.