Landscape functioning 2 (ecological aspect)
General data
Course ID: | 1900-3-FK2-GK |
Erasmus code / ISCED: |
07.1
|
Course title: | Landscape functioning 2 (ecological aspect) |
Name in Polish: | Funkcjonowanie krajobrazu II (aspekt ekologiczny) |
Organizational unit: | Faculty of Geography and Regional Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 2 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Main fields of studies for MISMaP: | geography |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Basic knowledge of the organization and functioning of the natural environment components (issues of soil science and soil geography, hydrology, climatology, geomorphology, biogeography). |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
Aim of the course is to present the landscape as a dynamic formation, transformed by human and undergo cyclic change and development. Students learn about the selected research methods of the functioning of the landscape. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z różnymi aspektami funkcjonowania krajobrazu. W ramach wykładu poruszane będą zagadnienia związane m.in. ze zmiennością krajobrazu (przyczyny, mechanizmy, podstawowe procesy), jego stabilnością, ewolucją oraz przekształceniami antropogenicznymi a także sposobami ochrony funkcjonowania krajobrazu. Omówione zostaną również wybrane modele oraz metody badania funkcjonowania krajobrazu. Podczas ćwiczeń studenci poznają w praktyce różne aspekty funkcjonowania krajobrazu na przykładzie rezerwatu Las Bielański. W ramach ćwiczeń przewidziane jest kilkugodzinne wyjście w teren oraz wykonanie opracowania kameralnego w formie kateny. Nakład pracy studenta: 30h - obecność na zajęciach (wykład, ćwiczenia) ok. 15h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do egzaminu z wykładów, przygotowanie referatu na ćwiczenia, ewentualne dokończenie opracowania kameralnego w domu) 45h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta). |
Bibliography: |
• Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011. • Pietrzak M. Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu, PWSZ w Lesznie, 2010 • Geoekologia i ochrona krajobrazu. Leksykon. Praca zbiorowa pod red. E. Malinowskiej, W. Lewandowskiego i A. Harasimiuka, Wyd. Wydz. Geogr. i St. Reg. UW, 2004. • Chmielewski T.J. Systemy krajobrazowe, Struktura – funkcjonowanie – planowanie. PWN, Warszawa 2012 • Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M. Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych (podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań). IGiPZ PAN, Warszawa 2007. Dostęp: http://rcin.org.pl/Content/141/Monogr-9-2007-Roo-Zielinska-ocena--wskazniki+geobotaniczne-internet-z.pdf |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty kierunkowe: K_W01, K_W05, K_W19, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U10 Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W05, S3_W14, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_U06, S3_U07 Absolwent zna i rozumie: - główne koncepcje, kierunki i osiągnięcia badawcze współczesnej geoekologii, służące poznaniu i wyjaśnieniu zróżnicowania procesów funkcjonowania krajobrazu - główne procesy i zjawiska związane z ekologicznym aspektem funkcjonowania krajobrazu, ich uwarunkowania i specyfikę oraz wpływ działalności antropogenicznej na te procesy i wynikające stąd konflikty funkcjonalno-przestrzenne - wybrane, najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu funkcjonowania krajobrazu (szczególnie w aspekcie ekologicznym), stosowane metody oraz praktyczne zastosowanie wyników. Absolwent potrafi: - opisać środowisko przyrodnicze w kategoriach złożonego systemu wzajemnie powiązanych komponentów, modyfikowanego przez działalność człowieka - zaplanować i przeprowadzić badania z zakresu wybranych ekologicznych aspektów funkcjonowania krajobrazu. - dobrać odpowiednie metody badawcze dla rozwiązania problemu badawczego z zakresu wybranych aspektów stanu krajobrazu, jego przekształceń antropogenicznych oraz funkcjonowania. - pozyskać wybrane informacje dotyczące środowiska przyrodniczego obszaru oraz zaprezentować wyniki badań. - wskazać skutki antropogenicznych oddziaływań na krajobraz wybranego obszaru oraz kierunki użytkowania terenu właściwe z punktu widzenia wykorzystania potencjału krajobrazu a zwłaszcza jego zasobów biotycznych. Absolwent rozumie wartość różnorodności geosfery, w szczególności różnorodności biotycznej oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny z wykładów - test, pytania zamknięte i otwarte. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach (w tym w części terenowej), bieżącego przygotowania do zajęć, aktywności (uczestnictwa w dyskusji) oraz ocen uzyskanych z referatów i innych prac wykonywanych w trakcie zajęć lub w domu. Egzamin z wykładu, zaliczenie ćwiczeń na ocenę Ocena końcowa: 50% - ocena z wykładów, 50% - ocena z ćwiczeń (zarówno ocena z wykładu jak i z ćwiczeń musi być oceną pozytywną) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU CW
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Alina Gerlée | |
Group instructors: | Alina Gerlée | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - No assessment Lecture - Examination |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Alina Gerlée | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - No assessment Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.