Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SDA-GSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych charakterystycznych dla współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych współczesnego świata. Wykład obejmuje następującą tematykę: 1. Przemiany ludnościowe: globalne zmiany liczby ludności, nowy model przejścia demograficznego, globalna problematyka urodzeń, polityka pronatalistyczna i antynatalistyczna na różnych poziomach administracyjnych, na świecie. 2. Społeczeństwo starzejące się, rozwiązania grupowego zamieszkania dla osób starszych, Idea Miasta Przyjaznego Starzeniu się. 3. Globalna problematyka umieralności, model przejścia epidemiologicznego, główne przyczyny zgonów na świecie, w ujęciu regionalnym. 4. Zróżnicowanie religijne na świecie: dyfuzja, rozmieszczenie i założenia, mniejszości religijne, wyzwania islamu i chrześcijaństwa. 5. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne na świecie: pojęcia, procesy narodowotwórcze, państwa wielonarodowe i narody wieloetniczne, modele integracji mniejszości etnicznych i narodowych, procesy adaptacyjne. 6. Nierówności społeczne: klasyczne ujęcia podziałów społecznych, ruchliwość społeczna, teoria dystynkcji Bourdieu, zróżnicowania społeczne społeczeństw ponowoczesnych, klasa średnia, metropolitalna, kreatywna, underclass. 7. Segregacja społeczna – terminy, podejścia, struktura i dynamika na świecie. Segregacja mobilności. 8. Koncepcje powstania i trwania ubóstwa, enklawy biedy, wykluczenie społeczne i cyfrowe. Percepcja ubóstwa. Pomoc w mediach. 9. Gentryfikacja – wymiary globalny i lokalny. 10. Osiedla grodzone, enklawy bogactwa. Estetyzacja przestrzeni. 11. Koncepcja społecznego rozwoju zrównoważonego. W trakcie ćwiczeń omawiane na wykładach zagadnienia będą analizowane w formie aktywnej: debat oksfordzkich i wywiadów. Szacowany czas związany z wkładem studenta w osiągniecie zdefiniowanych efektów wynosi 30 godzin wykładów (wraz z zaliczeniem) (1 ECTS), około 30 godzin pracy indywidualnej (1 ECTS), związanej z zapoznaniem się z literaturą lub innymi materiałami (filmy i podcasty), konsultacjami i przygotowaniem do zaliczenia pisemnego oraz dla ćwiczeń (1 ECTS): 15 godzin zajęć i około 15 godzin pracy indywidualnej studenta: samodzielne poszukiwanie źródeł informacji, zapoznanie się z materiałami, przygotowywanie i przeprowadzanie wywiadów i prezentacji. |
Literatura: |
Materiały do zapoznania się będą podawana w trakcie lub po zajęciach. Oprócz nich zalecane sa nastepujące pozycje książkowe: Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Gądecki J., 2009, Za murami. Osiedla grodzone w Polsce –analiza dyskursu, Monografie FNP. Seria humanistyczna, Wrocław Grzegorczyk A. i in., 2019, Polityka mieszkaniowa a segregacja społeczna. Przykład Warszawy, Berlina i Paryża, WUW, Warszawa Knox P. L., S. A. Marston 2013, Human Geography. Places and Regions In Global Context., Prientice Hall, Upper Saddle River Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa Warzywoda-Kruszyńska W., 2011, Badania nad ekologią i dziedziczeniem biedy w wielkim mieście, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa Węcławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W12, K_W18, K_U06, K_U12, K_K06 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U06, S2_U12, S2_K06 Po skończonym kursie student wie, jakie są obecnie prowadzone badania nad przemianami społecznymi i demograficznymi, wynikającymi z procesów globalizacji. Rozumie złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych oraz rolę więzi społecznych we współczesnym świecie. Potrafi analizować procesy społeczne związane z przemianami współczesnego świata i prognozować zmiany procesów społecznych. Umie też posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+, zaplanować i przeprowadzić badania zarówno indywidualne jak i zespołowe w zakresie wybranej spacjalności oraz zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę. Absolwent jest gotów do upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki. Oczekiwana jest też postawa otwartości i dostrzeganie racji różnorodnych grup społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się 2/3 oceny z zaliczenia pisemnego oraz aktywności na wykładach (udział w dyskusjach) i 1/3 oceny z ćwiczeń (aktywny udział w zajęciach i przygotowywanie prac). Wymagana obecność na wykładach zgodna z wytycznymi ogólnouniwersyteckimi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane praktyki zawodowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grzegorczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński, Anna Grzegorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grzegorczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński, Anna Grzegorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.