Governance II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-GV2-PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.7
|
Nazwa przedmiotu: | Governance II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość systemu politycznego Unii Europejskiej (przedmiot: UE - cele, instytucje, programy) i polityki regionalnej UE (przedmiot: Polityka regionalna w UE). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest koncepcji zarządzania wielopoziomowego (MLG), opracowanej i stosowanej głównie w odniesieniu do systemu politycznego Unii Europejskiej (UE). Nakreślona jest historia rozwoju badań nad integracją europejską i omówione poszczególne podejścia koncepcyjne (intergouvernmentalizm, neofunkcjonalizm, MLG, europeizacja). W drugiej części zajęć wskazana jest inna możliwość empirycznego zastosowania MLG – zarządzanie metropolitalne. Trudności w koordynacji ogólnometropolitalnej omówione są na przykładzie europejskich doświadczeń w zarządzaniu metropolitalnym. Przywołuje się także doświadczenia polskie oraz dyskusję nad wprowadzeniem ustawy metropolitalnej. studenci analizują wybrane instytucje metropolitalne w świetle MLG. Cykl kończy podsumowujące zestawienie cech UE i obszarów metropolitalnych z punktu widzenia struktur wielopoziomowych oraz wskazanie słabych punktów tej koncepcji. |
Pełny opis: |
- Zarządzanie wielopoziomowe (MLG): historia koncepcji, główne założenia, zagadnienia uszczegóławiające - Inne koncepcje dotyczące integracji europejskiej: intergouvernmentalizm, funkcjonalizm, neofunkcjonalizm. Odniesienia tych teorii do historii integracji europejskiej Zastosowanie tych teorii w badaniach (np. współpracy międzygminnej) - Omówienie cech MLG na przykładzie rozwiązań instytucjonalnych UE (m.in. organy UE; polityka regionalna UE) - Europeizacja: główne zagadnienia, rozwój koncepcji, kierunki europeizacji (przykłady), europeizacja a procesy uczenia się, intensyfikacja europeizacji, badania nad europeizacją - Zarządzanie metropolitalne: definicje, główne problemy - Stary regionalizm: Teoria reformy metropolitalnej, teoria wyboru publicznego - Nowy regionalizm: governance - Przykłady rozwiązań w duchu poszczególnych podejść, dyskusja nad ich cechami - Zarządzanie metropolitalne w Polsce: uwarunkowania prawne, metropolie w dokumentach strategicznych, analiza istniejących rozwiązań instytucjonalnych, ZIT a zarządzanie metropolitalne, propozycje rozwiązań prawnych. |
Literatura: |
Bache I. (2008) Europeization and multilevel governance. Cohesion policy in the European Union and Britain, Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth UK: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. Bache I., Flinders M. (red.) (2004) Multi-level Governance, Oxford, New York, Oxford University Press. Chrabąszcz R. (2015) Współzarządzanie a zarządzanie wielopoziomowe, [w:] S. Mazur (red.) Współzarządzanie publiczne, Warszawa, Scholar, s. 268-285. Krukowska J., Lackowska M. (2016) Metropolitalne kolory europeizacji. Instytucjonalizacja współpracy w funkcjonalnych obszarach miejskich Polski w świetle nowych instrumentów finansowych UE, Studia Lokalne i Regionalne Lackowska M. (2009) Zarządzanie obszarami metropolitalnymi w Polsce. Między dobrowolnością a imperatywem, Warszawa, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. Lackowska M. (2009) Zarządzanie wielopoziomowe – nowe zastosowania koncepcji, Zarządzanie Publiczne, nr 3(9), s. 53-68. Lackowska M. (2012) „Polityka przestrzenna i zarządzanie w obszarach metropolitalnych”, [w:] M. J. Nowak, T. Skotarczak (red.) Zarządzanie przestrzenią miasta, CeDeWu,Warszawa, s. 163-194. Lefèvre C. (1998) Metropolitan Government and Governance in Western Countries: A Critical Review, Oxford, Blackwell Publishers, s. 9-25. Piattoni S. (2010) The theory of multi-level governance, Oxford, Oxford University Press |
Efekty uczenia się: |
1) Posiada szczegółową wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze gospodarki przestrzennej oraz jej miejscu w systemie nauk. Zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu. 2) Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycznych) w różnych wymiarach terytorialnych, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej. 3) Posiada podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji działających w obszarze gospodarki przestrzennej. Zna zasady ewaluacji działalności organizacji biorących udział w gospodarowaniu przestrzenią w różnych wymiarach terytorialnych. 4) Posiada pogłębioną wiedzę na temat systemów norm i reguł będących podstawą formułowania zasad polityki przestrzennej na wszystkich szczeblach zarządzania, współdziałania administracji samorządowej i rządowej, współdziałania z regionami i instytucjami europejskimi oraz współdziałania sektora publicznego z sektorem społeczeństwa obywatelskiego i sektorem biznesu. 5) Zna kluczowe teorie, koncepcje, szkoły badawcze w naukach pokrewnych wykorzystywanych w gospodarce przestrzennej. 6) Rozumie oraz prawidłowo interpretuje, wyjaśnia i analizuje procesy i zjawiska dotyczące rozwoju i planowania przestrzennego oraz wzajemne relacje między tymi zjawiskami. 7) Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania struktur przestrzennych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze. 8) Potrafi samodzielnie formułować i proponować metody i możliwe procedury rozwiązania problemów w zakresie gospodarowania przestrzenią, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska przyrodniczego. 9) Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w gospodarce przestrzennej. 10) Ma świadomość potrzeby samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, stosując interdyscyplinarność podejść badawczych. 11) Rozumiejąc potrzebę uczenia się przez całe życie, prezentuje postawę ciągłego doskonalenia własnego warsztatu pojęciowego, pogłębiania wiedzy i umiejętności, rozwoju osobistego, potrafiąc także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. wykład 2. dyskusja na podstawie zadanych lektur 3. krótkie prezentacje studentów Kryteria oceniania: 1. aktywność podczas zajęć konwersatoryjnych 2. pisemny egzamin końcowy Wymagania egzaminacyjne: 1. znajomość lektur omawianych podczas zajęć konwersatoryjnych 2. znajomość i zrozumienie materiału omawianego podczas wykładów (vide: Opis). W szczególności student powinien rozumieć reperkusje instytucjonalnych ram dowolnej instytucji metropolitalnej i umieć poddać je analizie w świetle koncepcji zarządzania wielopoziomowego oraz koncepcji zarzadzania metropolitalnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.