Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D2LOGI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs obowiazkowy nie wymagajacy specjalnych zalozen poza wyksztalceniem ogolnym sluchaczy. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych narzędzi logicznych i ich aplikacji w zastosowaniu do analizy argumentów i rozumowań. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje omówienie podstawowych narzędzi logicznych i ich aplikacji w zastosowaniu do analizy argumentów i rozumowań. Kurs ten ma na celu podniesienie kultury logicznej studentow na kierunku Bezpieczenstwo Wewnetrzne ze szczególnym zwróceniem uwagi na relacje logiczne charakterystyczne dla potocznego i naukowego dyskursu, takie jak wynikanie logiczne. Ostatecznym celem kursu jest dostarczenie studentom narzędzi oceny poprawności rozumowań i wypowiedzi niezbędnych w analizie dowolnego rodzaju zbiorów informacji Szczegółowy plan kursu: 1. Typy argumentów oraz warunki ich poprawności, 2. Język klasycznego rachunku zdań i jego relacja do innych języków (w tym języka potoczenego), 3. Słownik języka klasycznego rachunku zdań i pojęcie poprawnie zbudowanej formuły języka klasycznego rachunku zdań. 4. Jezyk klasycznego rachunku zdan: semantyka 5. Pojęcie prawa logicznego (tautologii) klasycznego rachunku zdań 6. Metoda tablkowa sprawdzania tautologiczności formuł rachuku zdań 7. Metoda skrócona sprawdzania tautologiczności formuł rachunku zdań 8. Metoda tabel analitycznych 9. Wynikanie logiczne na gruncie klasycznego rachunku zdań 9. Rozszerzenie języka klasycznego rachunku zdań do języka klasycznego rachunku kwantyfikatorów. 10. Metoda tabel analitycznych rozszerzona na klasyczny rachunek kwantyfikatorów. 11. Rodzaje i typy definicji, błędy w definiowaniu, 12. Logiczne usterki wypowiedzi. 13. Elementy logiki pytań. 14. Teoria implikatur konwersacyjnych i jej zastosowania. |
Literatura: |
1. Barbara Stanosz: Wprowadzenie do logiki. Podrecznik dla humanistow. 2. Barbara Stanosz: Ćwiczenia z logiki 3. Kazimierz Ajdukiewicz: Logika pragamatyczna 4. Marek Tokarz, Argumentacja, perswazja, maniuplacja 5. Krzysztof Szymanek, Krzysztof Wieczorek, Sztuka argumentacji |
Efekty uczenia się: |
K_W03 : Absolwent zna i rozumie zasady logiki, rozróżnia przykłady formułowane w języku formalnym i języku naturalnym K_U01 : Absolwent potrafi wykorzystać spójniki logiczne i ich odpowiedniki w języku naturalnym, dostrzega wykluczenia, dopełnienia i sprzeczności w zdaniach K_U03 : Absolwent potrafi w sposób logiczny i przy wykorzystaniu zasad logiki przetwarzać, hierarchizować i prezentować informacje w zakresie bezpieczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie sprawdziany po zrealizowanych blokach tematycznych oraz test końcowy. Na ocene koncowa skladaja sie punkty uzyskane w czasie zajec i punkty uzyskane na pisemnym teście. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 92 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Ciecierski, Witold Hensel | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Ciecierski, Witold Hensel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje nauke wlasciwego rozumowania nalezaca do klasycznego trivium dydaktycznego; rozwiazywanie problemow z zakresu aplikacji na rynku pracy (np. przygotowanie do rozwiazywania testow w procesie rekrutacyjnym). |
|
Pełny opis: |
Kurs ten ma na celu podniesienie kultury logicznej studentow na kierunku Bezpieczenstwo Wewnetrzne ze szczegolnym zwroceniem uwagi na relacje logiczne charakterystyczne dla potocznego i naukowego dyskursu, takie jak wynikanie logiczne, rownowaznosc logiczna, wykluczanie sie i dopelnianie zdan, sprzecznosc miedzy zdaniami. Ostatecznym celem kursu jest przygotowanie do poprawnego pod wzgledem logicznym formulowania opinii i prognoz dotyczacych zjawisk, mechanizmow i instytucji bezpieczenstwa wewnetrznego panstwa. Oto szczegolowy plan kursu: 1. Intuicyjne pojecie wynikania logicznego w jezyku naturalnym: Przyklady i kontrprzyklady. 2. Charakterystyka spojnikow logicznych: ich odpowiedniki wystepujace w jezyku naturalnym, ich definicje zero-jedynkowe, ich opis jako funkcji prawdziwosciowych, ich wzajemna definiowalnosc i ekstensjonalnosc. 3. Jezyk klasycznego rachunku zdan: syntaktyka. 3a. Slownik jezyka klasycznego rachunku zdan 3b. Pojecie poprawnie zbudwoanej formuly jezyka klasycznego rachunku zdan. 4. Jezyk klasycznego rachunku zdan: semantyka 4a. Pojecie funkcji interpretacji jezyka klasycznego rachunku zdan. 4b. Pojecie formuly spelnialnej. 5. Pojecie tautologii jako formuly prawdziwej przy kazdej interpretacji wystepujacych w niej zmiennych zdaniowych. 5a. Przyklady typowych tautologii klasycznego rachunku zdan. 6. Wynikanie logiczne zdefiniowane w terminach funkcji interpretacji. 6a. Przyklady formulowane w jezyku formalnym i jezyku naturalnym. 7. Rownowaznosc logiczna zdefiniowana w terminach funkcji interpretacji. 7a. Przyklady formulowane w jezyku formalnymi i jezyku naturalnym. 8. Typowe przyklady wynikania logicznego wystepujace w jezyku naturalnym zawierajace blad formalny. 9. Rozszerzenie jezyka klasycznego rachunku zdan do jezyka klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 10. Przeklad zdan z wyrazeniami kwantyfikatorowymi wystepujacymi w jezyku naturalnym na jezyk klasycznego rachunku kwantyfikatorow. 11. Podstawowe relacje logiczne zachodzace miedzy kwantyfikatorowymi przekladami klasycznych zdan kategorycznych. 11a. Rownowaznosc logiczna; 11b. Wyklucznie sie zdan; 11c. Dopelnianie sie zdan; 11d. Sprzecznosc; 11e. Wynikanie logiczne. 12. Podsumowanie kursu. 13. Zastosowanie poznanych pojec do analizy dyskursu dotyczacego mechanizmow i zjawisk bezpieczenstwa wewnetrznego. 14. Cwiczenia i dyskusja. |
|
Literatura: |
1. Barbara Stanosz: Wprowadzenie do logiki. Podrecznik dla humanistow. 2. Helena Rasiowa: Wstep do matematyki wspolczesnej. 3. Mieczyslaw Omyla: Zarys logiki. 4. Link do kursu na platformie Kampus zawierajacy wyklady omawiajace pojecia wprowadzone podczas kursu wraz z cwiczeniami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.