Psychologia sytuacji kryzysowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D5PSKR-ZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sytuacji kryzysowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot odnosi się do analizy psychologicznych aspektów funkcjonowania w sytuacji kryzysowej i sytuacjach o potencjale kryzysowym. Student wyposażony w podstawy wiedzy psychologicznej i socjologicznej na wcześniejszych etapach kształcenia uszczegółowi ją w aspekcie sytuacji kryzysowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W toku realizacji przedmiotu analizowane są podstawowe kwestie związane z psychologicznymi aspektami sytuacji kryzysowych. Przedstawione zostaną koncepcje rozumienia sytuacji kryzysowej i reakcji jednostki w zależności od jej indywidualnych uwarunkowań psychologicznych. Omówione także zostaną sposoby funkcjonowania osoby w sytuacji kryzysu i możliwe następstwa ekspozycji na długotrwałą sytuację trudną. Przedstawione zostaną także sposoby, w jakie można radzić sobie ze skutkami kryzysu. |
Pełny opis: |
W toku realizacji zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę a także umiejętności w zakresie społecznego funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Poznają podstawowe koncepcje człowieka ze względu na ich związek ze sposobami funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych. Studenci poznają osobowościowe aspekty funkcjonowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych, kształcą równocześnie umiejętności przewidywania zachowania jednostek na podstawie dostępnej wiedzy o ich osobowości. Omówione także zostaną sposoby funkcjonowania osoby w sytuacji kryzysu i możliwe następstwa ekspozycji na długotrwałą sytuację trudną. Studenci poznają zagadnienia związane ze stresem psychologicznym oraz uczą się rozróżniać strategie radzenia sobie ze stresem, z akcentem na poznawcze strategie. Poznają kwestie związane radzeniem sobie z emocjami w zdarzeniu kryzysowym, w tym koncepcję inteligencji emocjonalnej. Poznają zagadnienia źródeł, faz rozwoju a także typy kryzysów. Kształtowane są umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych, prowadzenia negocjacji w dynamicznych sytuacjach kryzysowych. W toku realizacji zajęć studenci pogłębiają wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem w grupie. |
Literatura: |
1. G.L. Bon Psychologia tłumu, Warszawa 2007 2. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń, Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna, 3. R. K. James i B. E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008. 4. I. Heszen – Niejodek, Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Uniwersytet Śląski 1995. 5. J. Konieczny, H. Wawrzynowiec, J. Mydlarska, Psychologia bezpieczeństwa, Poznań 2011 6. E. Marciniak, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo wewnętrzne pańnstwa, Warszawa 2008 7. Mechanizmy ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych file:///C:/Users/UW/Downloads/Mechanizmy%20ludzkich%20zachowa%C5%84%20w%20sytuacjach%20kryzysowych.pdf 8. Psychologiczne aspekty zarządzania i pomocy w sytuacjach kryzysowychhttps://wsfip.edu.pl/docs/biezacynumer/ZN1_2015/ZN_WSFiP_1_2015_7_Chowaniec_Adriana.pdf 9. Człowiek w kryzysie - psychospołeczne aspekty kryzysu http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-1.pdf ( artykuły wybrane przez studentów do samodzielnej analizy i prezentacji na zajęciach) 10. https://www.focus.pl/artykul/inteligencja-emocjonalna-czym-jest-i-jak-ja-budowac-10-oznak-ludzi-inteligentnych-emocjonalnie 11. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, dowolne wydanie. |
Efekty uczenia się: |
EK.1 ma wiedzę na temat funkcjonowania w grupie zwłaszcza w sytuacjach trudnych oraz rozumie związek między przyjętą koncepcją człowieka (behawioralną, psychodynamiczną, poznawczą i humanistyczną a byciem w sytuacji trudnej (K_W02) EK. 2 ma wiedzę na temat ewolucji sytuacji trudnych w kierunku sytuacji normalnych i optymalnych lub kryzysowych (K_W03) EK. 3 zna mechanizmy powstawania sytuacji kryzysowych, typów kryzysów, faz ich rozwoju (K_W05) EK 4. Definiuje zagrożenia dla życia społecznego tkwiące w cechach osobowości, zachowaniach tłumu i innych specyficznych dyspozycjach człowieka do funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych (K_W07) UMIEJĘTNOŚCI EK. 5 ma umiejętność obserwowania i interpretowania sytuacji kryzysowych w skali mikro oraz umiejętność dostrzegania ewolucji tych sytuacji; (K_U01) EK. 6 potrafi dostrzegać wpływ cech osobowości na rozwój sytuacji kryzysowych ; (K_U02) EK. 7 umie wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do analizy konkretnych sytuacji kryzysowych oraz skonstruować plan działania w sytuacji kryzysowej(K_U03) KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK. 8 potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu rozwojowi kryzysu w kierunku chronicznym; (K_K03) EK. 9 potrafi skutecznie komunikować się w różnych zespołach (K_K04) EK 10.student ma dyspozycję do etycznego funkcjonowania w sferze publicznej (K_K05) EK.11 ma dyspozycje do proaktywnych zachowań na rynku pracy (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze” lub pisemnym wypracowaniem. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci wykonują projekt grupowy i prezentują go na zajęciach. Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć ( 30%), zrealizowanego projektu i jego prezentacji ( 70%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.