Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia sytuacji kryzysowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-L-D5PSKR-ZK
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia sytuacji kryzysowych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot odnosi się do analizy psychologicznych aspektów funkcjonowania w sytuacji kryzysowej i sytuacjach o potencjale kryzysowym. Student wyposażony w podstawy wiedzy psychologicznej i socjologicznej na wcześniejszych etapach kształcenia uszczegółowi ją w aspekcie sytuacji kryzysowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W toku realizacji przedmiotu analizowane są podstawowe kwestie związane z psychologicznymi aspektami sytuacji kryzysowych. Przedstawione zostaną koncepcje rozumienia sytuacji kryzysowej i reakcji jednostki w zależności od jej indywidualnych uwarunkowań psychologicznych. Omówione także zostaną sposoby funkcjonowania osoby w sytuacji kryzysu i możliwe następstwa ekspozycji na długotrwałą sytuację trudną. Przedstawione zostaną także sposoby, w jakie można radzić sobie ze skutkami kryzysu.

Pełny opis:

W toku realizacji zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę a także umiejętności w zakresie społecznego funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Poznają podstawowe koncepcje człowieka ze względu na ich związek ze sposobami funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych.

Studenci poznają osobowościowe aspekty funkcjonowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych, kształcą równocześnie umiejętności przewidywania zachowania jednostek na podstawie dostępnej wiedzy o ich osobowości. Omówione także zostaną sposoby funkcjonowania osoby w sytuacji kryzysu i możliwe następstwa ekspozycji na długotrwałą sytuację trudną.

Studenci poznają zagadnienia związane ze stresem psychologicznym oraz uczą się rozróżniać strategie radzenia sobie ze stresem, z akcentem na poznawcze strategie.

Poznają kwestie związane radzeniem sobie z emocjami w zdarzeniu kryzysowym, w tym koncepcję inteligencji emocjonalnej.

Poznają zagadnienia źródeł, faz rozwoju a także typy kryzysów. Kształtowane są umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych, prowadzenia negocjacji w dynamicznych sytuacjach kryzysowych.

W toku realizacji zajęć studenci pogłębiają wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem w grupie.

Literatura:

1. G.L. Bon Psychologia tłumu, Warszawa 2007

2. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń, Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna,

3. R. K. James i B. E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

4. I. Heszen – Niejodek, Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Uniwersytet Śląski 1995.

5. J. Konieczny, H. Wawrzynowiec, J. Mydlarska, Psychologia bezpieczeństwa, Poznań 2011

6. E. Marciniak, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo wewnętrzne pańnstwa, Warszawa 2008

7. Mechanizmy ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych

file:///C:/Users/UW/Downloads/Mechanizmy%20ludzkich%20zachowa%C5%84%20w%20sytuacjach%20kryzysowych.pdf

8. Psychologiczne aspekty zarządzania i pomocy w sytuacjach kryzysowychhttps://wsfip.edu.pl/docs/biezacynumer/ZN1_2015/ZN_WSFiP_1_2015_7_Chowaniec_Adriana.pdf

9. Człowiek w kryzysie - psychospołeczne aspekty kryzysu

http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-1.pdf ( artykuły wybrane przez studentów do samodzielnej analizy i prezentacji na zajęciach)

10. https://www.focus.pl/artykul/inteligencja-emocjonalna-czym-jest-i-jak-ja-budowac-10-oznak-ludzi-inteligentnych-emocjonalnie

11. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, dowolne wydanie.

Efekty uczenia się:

EK.1 ma wiedzę na temat funkcjonowania w grupie zwłaszcza w sytuacjach trudnych oraz rozumie związek między przyjętą koncepcją człowieka (behawioralną, psychodynamiczną, poznawczą i humanistyczną a byciem w sytuacji trudnej (K_W02)

EK. 2 ma wiedzę na temat ewolucji sytuacji trudnych w kierunku sytuacji normalnych i optymalnych lub kryzysowych (K_W03)

EK. 3 zna mechanizmy powstawania sytuacji kryzysowych, typów kryzysów, faz ich rozwoju (K_W05)

EK 4. Definiuje zagrożenia dla życia społecznego tkwiące w cechach osobowości, zachowaniach tłumu i innych specyficznych dyspozycjach człowieka do funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych (K_W07)

UMIEJĘTNOŚCI

EK. 5 ma umiejętność obserwowania i interpretowania sytuacji kryzysowych w skali mikro oraz umiejętność dostrzegania ewolucji tych sytuacji; (K_U01)

EK. 6 potrafi dostrzegać wpływ cech osobowości na rozwój sytuacji kryzysowych ; (K_U02)

EK. 7 umie wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do analizy konkretnych sytuacji kryzysowych oraz skonstruować plan działania w sytuacji kryzysowej(K_U03)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK. 8 potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu rozwojowi kryzysu w kierunku chronicznym; (K_K03)

EK. 9 potrafi skutecznie komunikować się w różnych zespołach (K_K04)

EK 10.student ma dyspozycję do etycznego funkcjonowania w sferze publicznej (K_K05)

EK.11 ma dyspozycje do proaktywnych zachowań na rynku pracy (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze” lub pisemnym wypracowaniem. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.

Studenci wykonują projekt grupowy i prezentują go na zajęciach.

Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć ( 30%), zrealizowanego projektu i jego prezentacji ( 70%)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)