Przemoc w życiu społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D6PZSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Przemoc w życiu społecznym |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs trwa 30 godzin i odbywa się w semestrze letnim. Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy w zakresie socjologii przemocy z uwzględnieniem dwóch źródeł: tekstów i opracowań klasycznych oraz badań własnych. Student po zakończeniu kursu będzie posiadał podstawową wiedzę związaną z socjologią konfliktu i przemocy, będzie znał i rozumiał podstawowe pojęcia oraz koncepcje teoretyczne, genezę konfliktów, dynamikę i przebieg konfliktów, posiadał wiedzę na temat zasad i środków zapobiegania konfliktom i przemocy, typologii przemocy, w szczególności przemocy jako formy wywierania wpływu na politykę. Student nabędzie elementarnych umiejętności oceny sytuacji konfliktowych oraz analizy przebiegu i możliwych zakończeń konfliktów, w szczególności rozgrywających się z użyciem różnych form przemocy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy w zakresie socjologii przemocy z uwzględnieniem dwóch źródeł: tekstów i opracowań klasycznych oraz badań własnych. |
Pełny opis: |
Kurs trwa 30 godzin i odbywa się w semestrze letnim. Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy w zakresie socjologii przemocy z uwzględnieniem dwóch źródeł: tekstów i opracowań klasycznych oraz badań własnych. Student po zakończeniu kursu będzie posiadał podstawową wiedzę związaną z socjologią konfliktu i przemocy, będzie znał i rozumiał podstawowe pojęcia oraz koncepcje teoretyczne, genezę konfliktów, dynamikę i przebieg konfliktów, posiadał wiedzę na temat zasad i środków zapobiegania konfliktom i przemocy, typologii przemocy, w szczególności przemocy jako formy wywierania wpływu na politykę. Student nabędzie elementarnych umiejętności oceny sytuacji konfliktowych oraz analizy przebiegu i możliwych zakończeń konfliktów, w szczególności rozgrywających się z użyciem różnych form przemocy. Od słuchaczy oczekuje się elementarnej wiedzy o społeczeństwie polskim i znajomości historii najnowszej (Polski i powszechnej) na poziomie szkoły średniej. Ponadto uczestnik kursu powinien wykazywać się: zainteresowaniem tematyką konfliktów i przemocy, gotowością do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz podstawową umiejętnością pracy w grupie. Pierwsza część kursu zapoznaje studentów z teoretycznymi aspektami socjologii konfliktu i przemocy wprowadzając niezbędne pojęcia, koncepcje i teorie oraz syntezy. W drugiej części kursu studenci samodzielnie przygotowują projekty badawcze wykorzystując metodę studium przypadku. Projekty te są następnie prezentowane i dyskutowane w toku zajęć. |
Literatura: |
D. Mider, Funkcje przemocy politycznej, „Społeczeństwo i Polityka”, 2013, 2 (35), ISSN: 1733-8050, s. 171-186. Lub (do wyboru): D. Mider, Istota i funkcje przemocy politycznej, „Zeszyty Naukowe Almamer Szkoła Wyższa”, 2013, 3 (69), ISSN: 1897-0249, s. 331-352. D. Mider, Determinants of Political Violence: A Study of the Literature, „Journal of Social Science Studies”, 2014, 1 (2), ISSN: 2324-8033, s. 177-197. D. Mider, Polacy wobec przemocy politycznej. Studium typów postaw i ocen moralnych, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2017, Rozdział I. D. Mider, The anatomy of violence: A study of the literature, „Aggression and Violent Behavior”, 2013, 18 (6), ISSN: 1098-2337, s. 702–708. D. Mider, Przemoc w polityce: istota, uwarunkowania, konsekwencje [w:] Studia i szkice z socjologii polityki, M. Chałubiński, J. Szczupaczyński (red. nauk.), Dom Wydawniczy „Elipsa”, ISBN: 9788371515354, Warszawa 2013. D. Mider, Polacy wobec przemocy politycznej. Studium typów postaw i ocen moralnych, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2017, Rozdział IV. D. Mider, Polacy wobec przemocy politycznej. Studium typów postaw i ocen moralnych, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2017, Rozdział V. D. Mider, Terroryzm w III RP? Ilościowo-jakościowe studium przypadków przemocy politycznej, [w:] Współczesne zagrożenia. Prawda czy fikcja?, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Stalowa Wola 2015, ISBN 978-83-63835-30-9, s. 263-281. D. Mider, A. Marcinkowska, Przemoc w kulturze politycznej polskiego Internetu, „Studia Politologiczne”, 2011, t. 21, ISBN: 9788371510229 / ISSN: 1640-8888, s. 239-296. D. Mider, Analiza pojęcia cyberterroryzmu. Próba uporządkowania chaosu, „Annales Universistatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K”, 2013, XX, 2, ISSN: 0239-4251 s. 81-114. D. Mider, Interpretacje przemocy politycznej w podręcznikach historii okresu Polski Ludowej i III Rzeczypospolitej. Analiza przypadku polityki okupacyjnej Niemiec wobec Polaków podczas II wojny światowej, „Studia Politologiczne”, 2015, 35, ISSN 1640-8888, s. 100-140. D. Mider, Ochrona prawna funkcjonariuszy publicznych przed aktami przemocy, [w:] Praworządność. Wczoraj – dziś – jutro, J. Zimny (red. nauk.), Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Stalowa Wola 2015, ISBN 978-83-63835-31-6, s. 891-916. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK1. Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. (W02). EK2. Rozpoznaje i charakteryzuje formy przemocy zbiorowej w życiu społecznym na płaszczyźnie mikro- i makrosocjologicznej (W03). EK3. Ma wiedzę o strukturach społecznych, warunkujących powstawanie zjawiska przemocy (W05). EK4. Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wybranych problemach społecznych lokalnych i globalnych generujących koflikty i w efekcie przemoc(W07) UMIEJĘTNOŚCI EK6. Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk związanych z przemocą (U02). EK7. Umie wskazać założenia różnych koncepcji i pojęć socjologicznych, zinterpretować je i zastosować do analizy współczesnych konfliktów (U03). KOMPETENCJE EK11. Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie (K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas zajęć na zajęciach, jego obecności, wyników kolokwium końcowego oraz oceny konspektu pracy pisemnej. Metody oceny pracy studenta * - Liczba punktów/udział w ocenie końcowej 1/ ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – dodatkowo premiowane: 10% 2/ 100 % obecność na zajęciach: 10% 3/ wynik końcowego kolokwium: 80% 4/ ocena konspektu pracy: 10% * Dodatkowym warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest jednoczesne spełnienie poniższych kryteriów: a) obecność na zajęciach, która dopuszcza maksymalnie 2 nieobecności studenta, b) zaakceptowanie konspektu recenzji przez prowadzącego, c) udział w końcowym kolokwium z wynikiem pozytywnym. Załącznik: Wskaźniki końcowej oceny studenta dla przedmiotu socjologia ogólna Ocena - Algorytm oceny końcowej 2 - 50% i poniżej 3*** - powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 - powyżej 60%, ale nie więcej niż 70% 4 - powyżej 70%, ale nie więcej niż 80% 4,5 - powyżej 80%, ale nie więcej niż 90% 5 - Powyżej 90% *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.