Media w polityce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D3MEPO-SiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Media w polityce |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot media i polityka odnosi się do wzajemnych relacji między tymi dwiema sferami. Studenci poznają mechanizmy funkcjonowania mediów. Tematem zajęć jest problem instrumentalnego wykorzystywania mediów, przez polityków. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot media i polityka odnosi się do wzajemnych relacji między tymi dwiema sferami. Studenci poznają mechanizmy funkcjonowania mediów. Tematem zajęć jest problem instrumentalnego wykorzystywania mediów, przez polityków. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny wykładu obejmuje następujące grupy zagadnień: 1. Pojęcie i funkcje mediów. 2. Polityczne funkcje mediów 3. Media jako „czwarta władza” 4. Wpływ kultury popularnej na przedstawianie polityki w mediach 5. Typy wydarzeń medialnych: wydarzenia ważne, zainscenizowane, zmediatyzowane 6. Ekspozycja medialna polityków w kontekście agenda setting. 7. Ekspozycja medialna parlamentarnych partii politycznych w kontekście agenda setting. 8. Ekspozycja medialna pozaparlamentarnych partii politycznych w kontekście agenda setting 9. Problematyka polityczna w dziennikach opinii w Polsce 10. Problematyka polityczna w tygodnikach opinii w Polsce 11. Problematyka polityczna w tabloidach 12. Problematyka polityczna w prasie kobiecej 13. Wizje polityki w programach publicystycznych 14. Wizje polityki w programach telewizyjnych 15. Polityczna blogosfera |
Literatura: |
Literatura 1. B. Dobek-Ostrowska, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 56-92. Rozdz. III. Teoria „użytkowania i korzyści” – fazy rozwoju, podstawowe założenia (Bartłomiej Kołtun) Rozdz. IV. Teoria agenda-setting i jej zastosowanie (Anna Pyzikowska) Rozdz. V. Interakcjonizm w komunikologii – dramaturgiczna koncepcja życia społecznego Ervinga Goffmana (Marta Kiełdanowicz) 2. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 1999, s. 11-17. Rozdz.I.1. Istota procesu komunikowania 3. B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, wyd. Astrum, Wrocław 2007, s. 105-112, 167-191. Rozdz. IV.1.1. Podejścia teoretyczne do komunikowania politycznego Rozdz. VI. Uczestnicy kampanii politycznej i wyborczej 3. J. Fras, Komunikacja polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005, s. 26-36, 51-59. Rozdz. I.2. Definiowanie komunikacji politycznej Rozdz. I.4. Uczestnicy, nadawcy i autorzy komunikacji politycznej 5. J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym elit z wyborcami, [w:] E. Marciniak (red.), Studia Politologiczne vol. 25, wyd. Elipsa, Warszawa 2012, s. 177-209. 6. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999, s. 264-269. Rozdz. XI.5.1. Rosnące dysproporcje poinformowania odbiorców Rozdz. XI.5.2. Stymulacja nastrojów społecznych Rozdz. XI.5.3. Hipoteza porządku dziennego 7. M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. XI-XIX. Przedmowa do wydania polskiego (Bogusława Dobek-Ostrowska) 8. S. Michalczyk, Komunikowanie polityczne, wyd. Śląsk, Katowice 2005, s. 16-80, 97-110, 123-166. Rozdz. I. Teoretyczne podstawy komunikowania politycznego Rozdz. II.1. Pojęcie aktorów politycznych Rozdz. II.2. Między państwem a społeczeństwem: funkcje i struktura aktorów Rozdz. II.4. Obywatele-publiczność Rozdz. III.1. Funkcje mediów masowych Rozdz. III.2. Rekonstrukcja rzeczywistości przez media Rozdz. III.3. Kształtowanie opinii publicznej 9. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001, s. 109-116, 384-389. Rozdz. III.3. Funkcje komunikowania masowego Rozdz. X.3.3. Efekty długotrwałe 10. K. Stasiuk-Krajewska, Media a demokracja. O postrzeganiu roli mediów w społeczeństwie demokratycznym, [w:] M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo, Toruń 2008, s. 156-167. 11. P. Wesołowski, Analiza komunikacji politycznej w serwisach internetowych kandydatów na prezydenta Polski w trakcie kampanii wyborczej 2010 roku, [w:] J. Garlicki (red.), Studia Politologiczne vol. 21, wyd. Elipsa, Warszawa 2011, s. 89-130. 12. P. Winterhoff-Spurk, Psychologia mediów, wyd. WAM, Kraków 2007, s. 116-128. Rozdz. IV.2. Iluzja wiedzy – oddziaływanie programów informacyjnych |
Efekty uczenia się: |
EK1. Ma wiedzę na temat relacji mediów i polityki (KW01, KW04) EK2. Ma wiedzę na temat politycznych funkcji mediów (KW12) EK3. Ma wiedzę na temat mechanizmu agenda setting ( KW12) EK4. Zna i rozumie wpływ kultury popularnej na sferę polityki (KW07). EK5. Potrafi dostrzegać i wyjaśniać różnice między różnorodnymi mediami w kontekście problematyki politycznej (KU01) EK6. Potrafi przeanalizować specyfikę obecności medialnej partii i polityków (KU03) EK7. Umie dokonywać oceny skutków ekspozycji polityków i partii w różnorodnych mediach (KU10) EK8. Umie przygotować prezentację ilustrująca agenda setting ( KU11) KOMPETENCJE EK9. Jest przygotowany do aktywnego odbioru mediów poprzez ustosunkowywanie się do określonych treści medialnych ( KK01) EK10. Potrafi w grupie monitorować media (KK03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywność w dyskusji. Ponadto student przygotowuje i przedstawia pracę na temat ekspozycji medialnej polityka lub partii politycznej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.