Kadry w administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-D6KAPU-AS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kadry w administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami rozwiązaniami prawnymi dotyczącymi statusu osób za utrudnionych w administracji publicznej w Polsce i w instytucjach Unii Europejskiej. Przedmiot omawia zasady naboru, awansu, selekcji i sposobów rozwiązywania umowy o pracę w administracji publicznej. Omawia prawa i obowiązki urzędników i pracowników administracji publicznej. Wskazuje na źródła dysfunkcji i patologii w administracji publicznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie omówić źródła prawa urzędniczego, cele zarządzania kadrami w administracji publicznej oraz modele zatrudnienia w administracji publicznej. Prezentowane są formy naboru, awansu, zmian oraz ustania stosunku pracy w administracji publicznej. Omówione zostają żródła i przejawy patologii w administracji publicznej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie omówić istotę prawa urzędniczego, oraz metody zarządzanie personelem w administracji publicznej. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi regulacjami odnoszącymi się do pracowników i urzędników państwowych, służby cywilnej, pracowników samorządowych, służby zagranicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, służby celnej i straży granicznej oraz pracowników NIK w Polsce na tle europejskiej pragmatyki urzędniczej. Prezentowane są problemy relacji władza polityczna a kadry administracji publicznej. |
Literatura: |
J. Stelina, Prawo urzędnicze, Warszawa 2013; H. Szewczyk, Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym, Warszawa 2012; J. Itrich-Drabarek, Implementacja norm, procedur i wartości służby cywilnej w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce, w: Sprawne państwo, Propozycje zmian w funkcjonowaniu jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. pod red. P. Kopyciński, Kraków 2015, ss. 98-118 J. Itrich-Drabarek, 3. Implementacja norm, procedur i wartości służby cywilnej w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce, współautor, w: Sprawne państwo, Samorządowa służba cywilna. Obszary metropolitarne. Zagospodarowanie przestrzenne. Współautor, pod red. P. Kopyciński, Kraków 2015, ss. 7-125 J. Itrich-Drabarek, Rola i zadania kadr administracji samorządowej w Polsce na tle europejskim, w: Polski samorząd terytorialny. Europejskie standardy i krajowa specyfika, pod red. A. Lutrzykowski, Toruń 2014 J. Itrich-Drabarek: Samorządowa służba cywilna w Polsce – fakty i mity, Służba Cywilna, 2004-2005, nr 9 E. Ura, Prawo urzędnicze, LexisNexis Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu w postaci konwersatorium student rozpoznaje podstawowe pojęcia z zakresu prawa urzędniczego. Analizuje ustawy regulujące funkcjonowanie kadr w administracji publicznej. Rozpoznaje i wyjaśnia specyfikę statusu socjalnego i prawnego osób zatrudnionych w administracji publicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecności, aktywność na zajęciach – 10% komunikaty i referaty - 30% kolokwium końcowe - 95-100% - bdb 80-94% - db 70-79% - dst Poniżej 70% - ndst W semestrze dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia, powyżej trzech nieobecności student nie zalicza przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.