Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cywilizacje świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-L-Z4-CYSW
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cywilizacje świata
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu.

Celem przedmiotu jest:

1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji,

2) doskonalenie umiejętności intelektualnych,

3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.


Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji.

Celem przedmiotu jest:

1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji:

o teorie cywilizacji,

o cywilizacja Zachodu,

o cywilizacje Wschodu.

2) doskonalenie umiejętności intelektualnych:

3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.

Pełny opis:

Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji.

Celem przedmiotu jest:

1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji:

o teorie cywilizacji,

o cywilizacja Zachodu,

o cywilizacje Wschodu.

2) doskonalenie umiejętności intelektualnych:

o odróżniania opinii od faktów,

o korelacji wiedzy z różnych dziedzin,

o formułowania własnego stanowiska i jego uzasadniania,

o lokalizowania w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń,

o oceny porównywalnych zjawisk wydarzeń, zjawisk i faktów,

o porównywania odmiennych interpretacji wydarzeń,

o dokonywania krytycznej interpretacji źródeł informacji,

o selekcji i oceny przydatności różnych źródeł informacji,

o wysuwania hipotez, stawiania i rozwiązywania problemów,

o twórczego rozwiązywania problemów,

o krytycznej analizy poglądów i opinii różnych szkół historycznych,

o zastosowania wiedzy i umiejętności w procedurach egzaminacyjnych,

3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.

Literatura:

I. Literatura podstawowa

• P. Bagby, Kultura i historia, Warszawa 1975.

• E. Bieńkowska, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa 1999.

• J. Ciechanowicz, Etyka wielkich cywilizacji, Nowy Jork 2010.

• F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.

• F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008.

• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.

• W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014.

• J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.

• A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998.

• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.

• F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Kraków 1996.

• O. Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001.

• A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000.

II. Literatura uzupełniająca

• M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993.

• L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005.

• R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997.

• W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005.

• Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997.

• P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006.

• J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001.

• J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003.

• N. Davies, Europa. Między Wschodem i Zachodem, Kraków 2007.

• M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008.

• Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969.

• A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.

• H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.

• H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008.

• J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.

• R. Krawczyk, Podstawy cywilizacji europejskiej, Warszawa 2006.

• P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006.

• M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010.

• Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002.

• Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003.

• T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001.

• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005.

• W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992.

• W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990.

• H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009.

• B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008.

• B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007.

J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki wybranych społeczeństw.

K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w wybranych regionach świata oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych.

K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów wybranych regionów świata w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi.

K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w wybranych regionach świata.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.

K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne.

K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o cywilizacji oraz powiązanych dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia kontekst kulturowy.

K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. Ma umiejętność odróżnienia elementów charakterystycznych dla kultury poszczególnych państw analizowanych regionów oraz wyjaśnienia przyczyn tych odmienności.

KOMPETENCJE

K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceny:

• zaliczenie ustne.

Kryteria oceny:

• wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu,

• umiejętność krytyki źródeł.

Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%.

Wskaźniki oceny końcowej:

Ocena Algorytm oceny końcowej

2

3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%

3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%

4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%

4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%

5 powyżej 90%

• *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)