Kampanie wyborcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-L-Z6KAWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kampanie wyborcze |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kozlowski.warszawa.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak wstępnych założeń - przedmiot obowiązkowy |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach kursu student uzyska usystematyzowaną wiedzę dotyczącą problematyki organizacji i prowadzenia kampanii wyborczych. Student będzie rozumiał cel i istotę kampanii wyborczej ze szczególnym uwzględnieniem przepisów Kodeksu wyborczego w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia związane z kampanią wyborczą, reklamą wyborczą, finansowaniem i rozliczaniem kampanii wyborczych. Student nauczy się adekwatnie stosować różnorodne techniki kampanijne w odniesieniu do strategii o programów komitetów wyborczych. Po zakończeniu kursu będzie znał podstawowe przepisy obowiązujące w Polsce oraz demokratyczne standardy i dobre praktyki dotyczące kampanii wyborczych, |
Pełny opis: |
W ramach kursu student uzyska usystematyzowaną wiedzę dotyczącą problematyki organizacji i prowadzenia kampanii wyborczych. Student będzie rozumiał cel i istotę kampanii wyborczej ze szczególnym uwzględnieniem przepisów Kodeksu wyborczego w Polsce. Uczestnik konwersatorium przyswoi podstawowe pojęcia związane z kampanią wyborczą, reklamą wyborczą, finansowaniem i rozliczaniem kampanii wyborczych. Student nauczy się adekwatnie stosować różnorodne techniki kampanijne w odniesieniu do strategii o programów komitetów wyborczych. Po zakończeniu kursu będzie znał podstawowe przepisy obowiązujące w Polsce oraz demokratyczne standardy i dobre praktyki dotyczące kampanii wyborczych, Metody dydaktyczne: 1/ metody aktywizujące: burza mózgów, metoda problemowa, 2/ metody oparte na słowie: mini-wykład, dyskusja, praca z tekstem, 3/ klasyczna metoda problemowa Szacowana całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 60 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 30 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia nad literaturą przedmiotu), z kolei 12 godzin to czas niezbędny na przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej. Zagadnienia programowe przedmiotu: 1. Wprowadzenie do kampanii wyborczych: - prawno-organizacyjne aspekty kampanii wyborczych - usytuowanie kampanii wyborczych w ramach marketingu politycznego - kampanie w różnych systemach wyborczych - przegląd 2. Zasady tworzenia komitetu wyborczego i finansowania kampanii: - czynności niezbędne w celu zarejestrowania komitetu wyborczego - procedury finansowania i rozliczania kampanii 3. Komitet wyborczy jako podmiot działający w kampanii wyborczej: - typologia komitetów wyborczych - struktury organizacyjne partii a działania wyborcze; - dostosowanie struktur partyjnych do działania w czasie kampanii wyborczych. 4. Badania do celów wyborczych: - badania przedwyborcze i ich znaczenie; - użyteczność i instrumentalizacja wyników badań 5. Analiza sytuacyjna: - SWOT a strategia działania - źródła informacji 6. Strategie prowadzenie kampanii wyborczych: - rodzaje strategii kampanii i ich związek z analizą sytuacji wyjściowej - omówienie strategii na wybranych przykładach 7. Reklama wyborcza: - narzędzia reklamy i ich wykorzystanie w kampanii - techniczne i praktyczne aspekty działań reklamowych - skuteczność mediów reklamowych 8. Kampania wyborcza media: - relacje z dziennikarzami - organizacja specjalnych imprez w kampaniach wyborczych 9. Sytuacje kryzysowe w kampaniach: - rodzaje sytuacji kryzysowych w kampaniach i ich przyczyny - zarządzanie kryzysem w kampanii - Projektowanie kampanii (wymiar praktyczny) – zaliczenie na ocenę: w celu zaliczenia student jest zobowiązany dostarczyć do końca zajęć w formie pisemnej (ew. prezentacyjnej) projekt własnej kampanii wyborczej, posługując się wiadomościami zdobytymi na zajęciach. |
Literatura: |
M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003 W. Cwalina, Telewizyjna reklama polityczna, Lublin 2000 W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005 A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku, A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002 J. Kall, Reklama, Warszawa 1995 i nowsze Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002 M. Kolczyński, J. Sztumski, Marketing polityczny, Katowice 2003 E. M. Komorowska, Jak wygrać wybory : poradnik dla kandydata do rad gmin, powiatów, województw, Warszawa 1998 Ph. Kotler, Marketing. Planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa 1999 S. T. Kuśmierek, Poradnik organizatora (szefa sztabu) kampanii wyborczej do samorządu : gminnego, powiatowego, wojewódzkiego, Warszawa 1998 R. Maćkowska, Public relations organizacji politycznej: podstawowe elementy kształtowania wizerunku partii w kampanii wyborczej, w: H. Przybylski (red.), Public relations czyli relacje między podmiotami życia społecznego a ich publicznością, Katowice 1999 M. Mazur, Marketing polityczny, Warszawa 2002 W. Mazurkiewicz, Jak wygrywać wybory czyli kampanie i socjotechniki wyborcze, Warszawa 1998 S. Wilkos, W. Ferenc (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja, Warszawa 2001 R. Wiszniowski, Marketing wyborczy, Warszawa – Wrocław 2000 T. Oliver: Historia propagandy, Warszawa: Książka i Wiedza, 2001 J. Krawulski: Public Relations, Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2000. S. Black: Public Relations, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2003 B. Dobek – Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka: Teoria i praktyka propagandy, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1997 F. Seitel: Public Relations w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Felberg SJA, 2003 R. Dyoniziak: Sondaże, a manipulowanie społeczeństwem, Toruń: Wydawnictwo AM, 2004 A. Pratkanis, E. Aronson: Wiek propagandy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003 W. Ferenc, R. Mrówka, S. Wilkos, Komunikacja polityczna – Jak wygrać wybory, Warszawa 2006 Konstytucja RP z 1997, rozdział IV „Wybory i kadencja” Ustawa z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 nr 21 poz. 112) Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (Dz.U. z 1977 r., nr 38 poz. 167) Akty wykonawcze do Kodeksu wyborczego, m.in.: rozporządzenia KRRiTv Kodeks Dobrej Praktyki w Sprawach Wyborczych przyjęty przez Europejską Komisję dla Demokracji przez Prawo (Komisję Wenecką) na 52 Sesji, Wenecja, 18-19 października 2002, (opinia przyjęta przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy na sesji 23 maja 2003 r.,) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK1. Posiada wiedzę o współczesnych systemach wyborczych i odpowiadających im, popularnym formom kampanii wyborczych (W02). EK2. Rozpoznaje i charakteryzuje typy kampanii w zależności od obowiązującej ordynacji wyborczej. Rozumie znaczenie kampanii wyborczej wpaństwie dmokratycznym (W03). EK3. Ma wiedzę o organizacji i finansowaniu kampanii wyborczych (W05). EK4. Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wybranych problemach związanych z wykorzystaniem instrumentarium technik kampanijnych (W07) EK5. Ma wiedzę o regulacjach formalno-prawnych w zakresie organizacji kampanii wyborczych w Polsce (W10). UMIEJĘTNOŚCI EK6. Posiada umiejętność przygotowania strategii kampanii wyborczej (U02). EK7. Umie wskazać założenia różnorodnych koncepcji prowadzenia kampanii wyborczych z uwzględnieniem dobrych praktyk i standardów obowiązujących w państwach demokratycznych (U06). EK8. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu problematyki prowadzenia kampanii wyborczych, wykorzystując źródła tradycyjne oraz elektroniczne ze szczególnym uwzględnieniem baz aktów prawnych (U08). EK9. Posiada umiejętność prezentowania własnych wniosków i spostrzeżeń oraz konfrontowania ich z poglądami innych studentów i tezami zwartymi w literaturze przedmiotu (U09). EK10. Posiada umiejętność samodzielnego zaprojektowania i rozlicznia kampanii wyborczej do odpowiedniego typu wyborów z uwzględnieniem obowiazujących przepisów (U11). KOMPETENCJE EK11. Jest przygotowany do aktywnego wykorzystania zdobytych w toku zajęć umiejętności koordynowania kampanii wyborczych i pracy w zespołach przygotowujących i realizujących kampanie (K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas zajęć na zajęciach, jego obecności, wyniku pisemnej pracy zaliczeniowej oraz umiejętności prezentowania poglądów i pomysłów w trakcie zajęć. Metody oceny pracy studenta * - Liczba punktów/udział w ocenie końcowej 1/ ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – dodatkowo premiowane: 10% 2/ 100 % obecność na zajęciach: 10% 3/ wynik pracy pisemnej zaliczeniowej: 80% * Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest jednoczesne spełnienie poniższych kryteriów: a) obecność na zajęciach, która dopuszcza maksymalnie 1 nieobecność studenta, b) przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej z wynikiem pozytywnym. Załącznik: Wskaźniki końcowej oceny studenta dla przedmiotu Zarządzanie ryzykiem: Ocena - Algorytm oceny końcowej 2 - 50% i poniżej 3*** - powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 - powyżej 60%, ale nie więcej niż 70% 4 - powyżej 70%, ale nie więcej niż 80% 4,5 - powyżej 80%, ale nie więcej niż 90% 5 - Powyżej 90% *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie. Dodatkowo istnieje możliwość przygotowania w uzgodnieniu z prowadzącym referatu/prezentacji w celu podwyższenia oceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.