Procedury legislacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-D2PRLE-PP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Procedury legislacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach konwersatorium są analizowane zagadnienia dotyczące procedur legislacyjnych, przede wszystkim: parlament jako organ przedstawicielski, modele reprezentacji politycznej; struktura i organizacja parlamentu; tryb pracy parlamentu; prawne i polityczne aspekty podejmowania decyzji w parlamencie; proces ustawodawczy jako specyficzny przykład procesu decyzyjnego. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest poznanie i zrozumienie przez studentów, w jaki sposób w demokratycznym państwie prawnym funkcjonuje parlament, jakie odgrywa znaczenie w państwowym procesie decyzyjnym, w jaki sposób artykułuje się w nim poglądy i interesy dużych grup społecznych. W ramach konwersatorium poddaje się rozważaniom problematykę pozycję parlamentu w systemie organów władzy państwowej. Istotną częścią zajęć jest analiza procedur legislacyjnych w kontekście artykulacji poglądów i interesów dużych grup społecznych. Analizuje się motyw parlamentu jako organu przedstawicielskiego, pojęcie i typy reprezentacji; parlament a inne organy przedstawicielskie; struktura i organizacja wewnętrzna parlamentu; zasady organizacji i tryb pracy parlamentu; zjawisko opozycji parlamentarnej; status prawny parlamentarzysty; klasyfikacja funkcji parlamentu; funkcje prawne i "pozaprawne" parlamentu; funkcja ustawodawcza parlamentu i jej przejawy; rola parlamentu w Unii Europejskiej, Parlament Europejski i parlamenty narodowe. Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) / Fakultatywnie: do 20 % końcowe zaliczenie pisemne / 60–100% (przy braku aktywności i prezentacji) Prezentacja / Fakultatywnie: do 20 % Ocena / Algorytm oceny końcowej 2 3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60% 3,5 60-70 % 4 70-80 % 4,5 80-90 % 5 90-100 % |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997; Literatura uzupełniająca: R. Grzeszczak, Parlamenty państw członkowskich w Unii Europejskiej, Wrocław 2004; Z. Kiełmiński, Współczesny parlamentaryzm burżuazyjny, Warszawa 1977; M. Kruk, Koncepcja mandatu przedstawicielskiego w konstytucyjnej doktrynie i praktyce, „Przegląd Sejmowy” 1993, Nr 4 Z. Machelski, Opozycja w systemie demokracji parlamentarnej. Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Warszawa 2001; R. Mojak, Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin 2007 T. Mołdawa, J. Zaleśny (red.), Parlamentaryzm w świecie współczesnym. Między ideą a rzeczywistością, Warszawa 2011 H. Pajdała, Komisje w parlamencie współczesnym, Warszawa 2002; S. Patyra, Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw, Toruń 2012 J. Szymanek, Druga izba we współczesnym parlamencie. Analiza porównawcza na przykładzie europejskich państwa unitarnych, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EK1. Posiada biegłą znajomość podstawowych instytucji politycznych: organizacji wewnętrznej parlamentu, opozycji parlamentarnej, ich pozycji i roli ustrojowej, wyboru (powoływania), struktury, funkcji i procedur działania; potrafi określić zadania izby drugiej parlamentu, w zależności od trybu jej wyboru i trybu działania K_W06. EK2. Zna podstawy parlamentarnego procesu decyzyjnego, reguły procesu ustawodawczego; posiada wiedzę o mechanizmach podejmowania decyzji w parlamencie, w tym interferencji organów wewnętrznych izb parlamentarnych i innych podmiotów K_W11. Umiejętności EK3. Potrafi wskazać i ocenić wzajemne relacje pomiędzy podstawowymi instytucjami procedur legislacyjnych. K_U01. EK4. Potrafi selektywnie wykorzystywać dane informacje w celu zidentyfikowania i rozwiązania problemu ustrojowego w przypadku konfliktu norm lub praktyki albo dokonać wykładni przepisu i podjąć próbę znalezienia formuły dla jego rozwiązania oraz dokonać prezentacji syntezy określonych informacji K_U03, K_U07. Kompetencje EK5. Jest zdolny do uczestnictwa w zespole albo pokierowania zespołem mającym zaprojektować określone rozstrzygnięcie prawne bądź wskazać wariant adekwatny dla danego problemu z zakresu procedur legislacyjnych K_K06. EK6. Rozumie potrzebę systematycznej obserwacji i poznawania procesów parlamentarnych wiedząc, że podlegają stałej dynamice rozwoju. K_K07. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe pisemne w postaci testu złożonego z około 20 pytań zamkniętych, otwartych i kazusów. Fakultatywnie aktywność – podnosi ocenę końcową o pół, odpowiednio o jeden stopień. Fakultatywnie można sporządzić prezentację na temat z wykazu propozycji przedłożonych przez prowadzącego konwersatorium. Temat dotyczy kwestii wykraczających poza minimum programowe. Przedstawienie prezentacji (trwającej 10-15 minut) podnosi ocenę końcową o pół, odpowiednio o jeden stopień (w zależności od jakości wykonanego zadania). Przedstawienie prezentacji odpowiednio: nie na temat, jedynie na podstawie literatury podstawowej, bądź obarczonej istotnymi innymi błędami sprawia, że nie podlega ona ocenie. Nieobecności: można być 2 razy nieobecnym bez względu na przyczynę. Obie nieobecności są usprawiedliwione. Każdą kolejną nieobecność należy rozliczyć w ramach konsultacji, poprzez odpowiedź na pytania z zakresu materiału, w którego analizie student nie uczestniczył. Jedno spóźnienie to pół nieobecności. Każda nierozliczona nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.