Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procedury legislacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D2PRLE-PP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procedury legislacyjne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W ramach konwersatorium są analizowane zagadnienia dotyczące procedur legislacyjnych, przede wszystkim: parlament jako organ przedstawicielski, modele reprezentacji politycznej; struktura i organizacja parlamentu; tryb pracy parlamentu; prawne i polityczne aspekty podejmowania decyzji w parlamencie; proces ustawodawczy jako specyficzny przykład procesu decyzyjnego.

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest poznanie i zrozumienie przez studentów, w jaki sposób w demokratycznym państwie prawnym funkcjonuje parlament, jakie odgrywa znaczenie w państwowym procesie decyzyjnym, w jaki sposób artykułuje się w nim poglądy i interesy dużych grup społecznych.

W ramach konwersatorium poddaje się rozważaniom problematykę pozycję parlamentu w systemie organów władzy państwowej. Istotną częścią zajęć jest analiza procedur legislacyjnych w kontekście artykulacji poglądów i interesów dużych grup społecznych. Analizuje się motyw parlamentu jako organu przedstawicielskiego, pojęcie i typy reprezentacji; parlament a inne organy przedstawicielskie; struktura i organizacja wewnętrzna parlamentu; zasady organizacji i tryb pracy parlamentu; zjawisko opozycji parlamentarnej; status prawny parlamentarzysty; klasyfikacja funkcji parlamentu; funkcje prawne i "pozaprawne" parlamentu; funkcja ustawodawcza parlamentu i jej przejawy; rola parlamentu w Unii Europejskiej, Parlament Europejski i parlamenty narodowe.

Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) / Fakultatywnie: do 20 %

końcowe zaliczenie pisemne / 60–100% (przy braku aktywności i prezentacji)

Prezentacja / Fakultatywnie: do 20 %

Ocena / Algorytm oceny końcowej

2

3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%

3,5 60-70 %

4 70-80 %

4,5 80-90 %

5 90-100 %

Literatura:

Literatura podstawowa:

Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997;

Literatura uzupełniająca:

R. Grzeszczak, Parlamenty państw członkowskich w Unii Europejskiej, Wrocław 2004;

Z. Kiełmiński, Współczesny parlamentaryzm burżuazyjny, Warszawa 1977;

M. Kruk, Koncepcja mandatu przedstawicielskiego w konstytucyjnej doktrynie i praktyce, „Przegląd Sejmowy” 1993, Nr 4

Z. Machelski, Opozycja w systemie demokracji parlamentarnej. Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Warszawa 2001;

R. Mojak, Parlament a rząd w ustroju Trzeciej Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin 2007

T. Mołdawa, J. Zaleśny (red.), Parlamentaryzm w świecie współczesnym. Między ideą a rzeczywistością, Warszawa 2011

H. Pajdała, Komisje w parlamencie współczesnym, Warszawa 2002;

S. Patyra, Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw, Toruń 2012

J. Szymanek, Druga izba we współczesnym parlamencie. Analiza porównawcza na przykładzie europejskich państwa unitarnych, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza

EK1. Posiada biegłą znajomość podstawowych instytucji politycznych: organizacji wewnętrznej parlamentu, opozycji parlamentarnej, ich pozycji i roli ustrojowej, wyboru (powoływania), struktury, funkcji i procedur działania; potrafi określić zadania izby drugiej parlamentu, w zależności od trybu jej wyboru i trybu działania K_W06.

EK2. Zna podstawy parlamentarnego procesu decyzyjnego, reguły procesu ustawodawczego; posiada wiedzę o mechanizmach podejmowania decyzji w parlamencie, w tym interferencji organów wewnętrznych izb parlamentarnych i innych podmiotów K_W11.

Umiejętności

EK3. Potrafi wskazać i ocenić wzajemne relacje pomiędzy

podstawowymi instytucjami procedur legislacyjnych. K_U01.

EK4. Potrafi selektywnie wykorzystywać dane informacje w celu zidentyfikowania i rozwiązania problemu ustrojowego w przypadku

konfliktu norm lub praktyki albo dokonać wykładni przepisu i podjąć próbę znalezienia formuły dla jego rozwiązania oraz dokonać prezentacji syntezy określonych informacji K_U03, K_U07.

Kompetencje

EK5. Jest zdolny do uczestnictwa w zespole albo pokierowania

zespołem mającym zaprojektować określone rozstrzygnięcie

prawne bądź wskazać wariant adekwatny dla danego problemu

z zakresu procedur legislacyjnych K_K06.

EK6. Rozumie potrzebę systematycznej obserwacji i poznawania procesów parlamentarnych wiedząc, że podlegają stałej dynamice rozwoju. K_K07.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe pisemne w postaci testu złożonego z około 20 pytań zamkniętych, otwartych i kazusów.

Fakultatywnie aktywność – podnosi ocenę końcową o pół, odpowiednio o jeden stopień.

Fakultatywnie można sporządzić prezentację na temat z wykazu propozycji przedłożonych przez prowadzącego konwersatorium. Temat dotyczy kwestii wykraczających poza minimum programowe. Przedstawienie prezentacji (trwającej 10-15 minut) podnosi ocenę końcową o pół, odpowiednio o jeden stopień (w zależności od jakości wykonanego zadania). Przedstawienie prezentacji odpowiednio: nie na temat, jedynie na podstawie literatury podstawowej, bądź obarczonej istotnymi innymi błędami sprawia, że nie podlega ona ocenie.

Nieobecności: można być 2 razy nieobecnym bez względu na przyczynę. Obie nieobecności są usprawiedliwione. Każdą kolejną nieobecność należy rozliczyć w ramach konsultacji, poprzez odpowiedź na pytania z zakresu materiału, w którego analizie student nie uczestniczył. Jedno spóźnienie to pół nieobecności. Każda nierozliczona nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.

Zaliczenie na ocenę

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)