Globalizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-D3GLOB | Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Globalizacja | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych | ||
Grupy: |
Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie krytycznego myślenia i uczenia się, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów, umożliwia studentowi przejąć kontrolę nad swoją nauką. Cele: ZROZUMIENIE SIEBIE, ĆWICZENIE EMPATI, POSZUKIWANIE, ŻYCZLIWOŚĆ, ROZWIĄZANIA |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie myślenia krytycznego, i uczenia się poprzez zrozumienie, wizualizację i empatię, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów. Warsztat ze względu na tematykę zaprojektowany jest tak by umożliwić i otworzyć studenta/studentkę na holistyczne/całościowe rozumienie zjawisk, ich wzajemna współzależność. Obejmuje wczuwanie się oraz dzielenie się obserwacjami, uczuciami, poglądami w sposób życzliwy, otwarty, możliwie interaktywny i współtwórczy. Przedmiot inspirowany jest odkryciami neurobiologii, dawnymi praktykami nauczania oraz klasycznymi standardami nauczania, daje zatem studentom/studentkom okazję do wyjścia poza bazę poznawczą. |
||
Pełny opis: |
Globalizacja jako temat zajęć studiowania wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji. |
||
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student powinien: EK1. objaśniać zjawisko i problematykę globalizacji w różnych aspektach i wymiarach: społecznym, ekonomicznym, politycznym (K_W02); EK2. scharakteryzować zachowania i aktywność społeczną i polityczną (K_W 04); EK3. wytłumaczyć mechanizmy tworzenia się i działania struktur politycznych i społecznych (K_W 05). UMIEJĘTNOŚCI Student powinien umieć: EK4. krytycznie analizować koncepcje i pojęcia dotyczące procesów globalizacyjnych (K_U01); EK5. opracowywać zagadnienia, zjawiska i zachowania społeczne i polityczne o charakterze globalnym w sposób syntetyczny (K_U02) EK6. wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do konstruowania własnych analiz i opracowań (K_U06). KOMPETENCJE Studenta cechuje: EK7. aktywna postawa w/do pracy samodzielnej i zespołowej (K_K 02) oraz postrzeganie relacji społecznych oraz samodzielne wyrażanie ocen (K_K 01) EK8. kreatywność i otwartość intelektualna (K_K 06). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest wypadkową całościowej aktywności studenta/studentki: 1. Aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach 50% 2. Praca zespołowa 50% |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rothert | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rothert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie myślenia krytycznego, i uczenia się poprzez zrozumienie, wizualizację i empatię, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów. Warsztat ze względu na tematykę zaprojektowany jest tak by umożliwić i otworzyć studenta/studentkę na holistyczne/całościowe rozumienie zjawisk, ich wzajemna współzależność. Obejmuje wczuwanie się oraz dzielenie się obserwacjami, uczuciami, poglądami w sposób życzliwy, otwarty, możliwie interaktywny i współtwórczy. Przedmiot inspirowany jest odkryciami neurobiologii, dawnymi praktykami nauczania oraz klasycznymi standardami nauczania, daje zatem studentom/studentkom okazję do wyjścia poza bazę poznawczą. | |
Pełny opis: |
Globalizacja jako temat zajęć studiowania wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji. | |
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.