Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalizacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D3GLOB
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Globalizacja
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Nauki Polityczne - DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr 2 rok -przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie krytycznego myślenia i uczenia się, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów, umożliwia studentowi przejąć kontrolę nad swoją nauką.

Cele: ZROZUMIENIE SIEBIE, ĆWICZENIE EMPATI, POSZUKIWANIE, ŻYCZLIWOŚĆ, ROZWIĄZANIA

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zjawisko i problematyka globalizacji w wymiarze społecznym, ekonomicznym i politycznym. Koncepcje procesów globalizacyjnych. Zjawiska polityczne, społeczne i ekonomiczne o charakterze globalnym.

Pełny opis:

Globalizacja jako temat zajęć studiowania wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji.

Literatura:

Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu

Także:

Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008

Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005

Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000

Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004

Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005

Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007

Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006

Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002

Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009

Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008

Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010

Scott J. Władza, Warszawa, 2006

Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W02 - zna i rozumie zjawisko i problematykę globalizacji w różnych aspektach i wymiarach: społecznym, ekonomicznym, politycznym.

K_W04 - zna i rozumie uwarunkowania (ekonomiczne, społeczne, kulturowe ) dla zachowań i aktywności społecznej i politycznej.

K_U01 - potrafi krytycznie analizować koncepcje i pojęcia dotyczące procesów globalizacyjnych.

K_U02 - potrafi opracowywać zagadnienia, zjawiska i zachowania społeczne i polityczne o charakterze globalnym w sposób syntetyczny.

K_U03 - wskazać na poziomie pogłębionym relacje między polityką a zjawiskami i procesami globalizacji.

K_K02 - jest gotów do wyznaczania priorytetów służących do tworzenia i realizacji określonego przez siebie i innych zadań i projektów.

K_K03 - jest gotów do reprezentowania różnorodności i wielokulturowości zglobalizowanego świata w sposób wielopłaszczyznowy i wielowymiarowy.

Efekty zdefiniowane dla specjalności

S2_W02 - zna i rozumie wpływ globalizacji na zasady funkcjonowania systemów politycznych.

S2_W03 - zna i rozumie wpływ procesów globalizacyjnych na zmiany kultury administrowania.

S2_U01 - potrafi krytycznie obserwować i interpretować zjawiska oraz mechanizmy związane z globalizacją, zachodzące w sferze administracji publicznej.

S2_U03 - potrafi korzystać z obowiązującego systemu aksjonormatywnego, podkreślając przydatność reguł i norm w sferze administracji publicznej, w kontekście wyzwań globalizacji.

S2_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając ze źródeł prawa i dokumentów wytworzonych przez instytucje rządowe, samorządowe oraz ich otoczenie.

S2_K01 - jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań odnoszących się do różnych sfer działania w administracji publicznej.

S2_K02 - jest gotów do wykonywania swoich zadań w strukturach administracji publicznej, uwzględniając prawne, polityczne, ekonomiczne i etyczne aspekty konsekwencji swoich działań, w tym w aspekcie wyzwań globalizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana w oparciu o ocenę zrealizowanej pracy zespołowej (projektu). Ponadto oceniane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rothert
Prowadzący grup: Agnieszka Rothert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zjawisko i problematyka globalizacji w wymiarze społecznym, ekonomicznym i politycznym. Koncepcje procesów globalizacyjnych. Zjawiska polityczne, społeczne i ekonomiczne o charakterze globalnym.

Pełny opis:

Globalizacja jako temat zajęć studiowania wymaga holistycznego/całościowego podejścia, Przedmiot jego treść i formy nauczania zostały zaprojektowane tak by to umożliwić. Proponowana jest nie tylko praca nad tekstami teoretycznymi dotyczącymi zagadnienia, ale także formy wizualizacyjne, które pozwalają na wczuwanie się w sytuację, rozumienie kontekstowe, współzależność zjawisk, różnorodność i odmienność. Globalizacja jest procesem ciągłym wobec tego istotne jest dzielenie się naszym wspólnym doświadczaniem, rozumieniem - sposobem nauczania i uczenie jest dialog/ rozmowa, stawianie pytań i wspólne działania. Warsztat stanowi zatem lustrzane odbicie przedmiotu nauczania, tak by zapewnić maksymalny wgląd w problemy, kwestie i wyzwania związane z procesami globalizacji oraz poznają globalnych aktorów i wyłaniające się struktury władzy. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Tworzą także zespołowe projekty postrzegania i kreowania ładu polityczno-społecznego. Kompetencje miękkie są tworzone w sytuacji gry i symulacji.

Literatura:

Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu

Także:

Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008

Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005

Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000

Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004

Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005

Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007

Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006

Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002

Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009

Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008

Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010

Scott J. Władza, Warszawa, 2006

Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)