Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Internet i polityka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-D3INPO-MP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Internet i polityka
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student studiów II stopnia.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po ukończeniu kursu student zdobędzie wiedzę na temat mechanizmów powstawania i przebiegu zjawisk na styku polityki i Internetu. Student nabędzie elementarnych umiejętności analizy zjawisk związanych zastosowaniami Internetu w procesie politycznym, w szczególności na gruncie partycypacji politycznej, w tym wyborczej.

Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej

Aktywność merytoryczna / od 0 do 8 punktów (1 punkt za każde zajęcia)

Obecność na zajęciach / 4 punkty

Projekt badawczy: prezentacja oraz tekst referatu / od 0 do 20 punktów (minimalna konieczna liczba punktów do uzyskania: 10)

Pełny opis:

Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wybranych problemów związanych z barierami i zagrożeniami oraz szansami zastosowań Internetu w polityce. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności: przyswojenie przez uczestników kursu podstawowej wiedzy związanej z politycznymi aplikacjami Internetu. Po zakończeniu kursu studenci znają podstawowe pojęcia oraz koncepcje teoretyczne, topografię Internetu, wybranych form zastosowań. Student w elementarnym stopniu nabywa umiejętność oceny zjawisk na styku Internetu i polityki oraz analizy przebiegu i możliwych zakończeń konfliktów, w szczególności rozgrywających się z użyciem różnych form przemocy

Literatura:

Obowiązkowa:

J. Garlicki, D. Mider, Wykorzystanie Internetu w komunikowaniu politycznym z wyborcami, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 177-209

D. Mider, Aneks 1. Klasyfikacja kanałów internetowej komunikacji, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 305-309.

D. Mider, Aneks I. Badanie kultury politycznej elit w Internecie – nota metodologiczna, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i ineternauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 242-255.

D. Mider, Cyberentuzjaści, cybermaruderzy czy cybermalkontenci? Badanie postaw polskich internautów wobec zastosowań Internetu w polityce, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i ineternauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 54-72 (fragment)

D. Mider, Głosowanie przez Internet a demokracja, [w:] S. Sulowski, Polityka na szczeblu samorządu terytorialnego, „Studia Politologiczne”, t. 20, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 223-267.

D. Mider, Partycypacja polityczna w Internecie, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2008, podrozdziały:

5.5. Udział w demonstracji politycznej, 5.7. Komunikowanie swoich przekonań lub żądań politycznych poprzez ośmieszające naruszenie norm, według których funkcjonują instytucje, 5.8. Organizowanie bojkotu lub uczestnictwo w bojkocie osób, instytucji politycznych, ekonomicznych, społecznych z przyczyn politycznych, 5.9. Zakłócanie lub uniemożliwianie działania instytucji lub procesów społecznych w celu wywarcia wpływu na politykę, 5.12. Przyłączanie się lub organizowanie akcji nieposłuszeństwa obywatelskiego, 5.14. Tworzenie alternatywnych instytucji politycznych zastępujących instytucje państwowe lub pomoc w działaniu istniejącym instytucjom, s. 232-237, 243-259, 270-275, 283-286.

D. Mider, Partycypacja polityczna w Internecie, Dom Wydawniczy "Elipsa", Warszawa 2008, Rozdział 6. Projektująca klasyfikacja form partycypacji politycznej w Internecie z użyciem przemocy, s. 293-319.

D. Mider, Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 10.

D. Mider, O. Borówka, Internet – medium bez cenzury?, [w:] E.A. Marciniak (red.), Komunikowanie polityczne. Wybrane zagadnienia, „Studia Politologiczne”, t. 25, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 141-176.

L. Porębski, Elektroniczne oblicze polityki, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2004, podrozdział 2.1 Wpływ nowych technologii na procesy demokratyczne. Główne stanowiska, 2.2. Cyfrowa, wirtualna czy elektroniczna demokracja, s. 29-40.

Dla szczególnie zainteresowanych:

D. Batorski, M. Nagraba, J.M. Zając, J. Zbieranek, Internet w kampanii wyborczej 2011, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 (do wyboru i opracowania jeden z rozdziałów).

A. Chibowska, J. Garlicki, D. Mider, Sojusz Lewicy Demokratycznej – ewaluacja internetowej kultury politycznej podczas kampanii parlamentarnej w 2011 roku, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i ineternauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 193-231.

D. Doroziński, Hakerzy. Technoanarchiści cyberprzestrzeni, Wydawnictwo „Helion”, Warszawa 2001.

J. Garlicki, Dynamika kultury politycznej i partycypacji politycznej internautów w Polsce, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i ineternauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 15-40.

T. Jordan, P.A. Taylor, Hacktivism and Cyberwars. Rebels with a Cause?, Routledge, Londyn, Nowy Jork 2004.

D. Mider, Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie, tekst niepublikowany, udostępniany studentom przez prowadzącego zajęcia, ss. 15.

D. Mider, A. Marcinkowska, Polskie Stronnictwo Ludowe – ewaluacja internetowej kultury politycznej podczas kampanii parlamentarnej w 2011 roku, [w:] J. Garlicki, D. Mider, Elity polityczne i ineternauci, „Studia Politologiczne”, t. 26, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2012, s. 145–192.

D. Mider, A. Marcinkowska, Przemoc w kulturze politycznej polskiego Internetu, [w:] J. Garlicki (red.), Kultura polityczna Internautów w Polsce, „Studia Politologiczne”, t. 21, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa 2011, s. 239-298.

D. Verton, Black Ice. Niewidzialna groźba cyberterroryzmu, Wydawnictwo „Helion”, Warszawa 2004.

Anonymous. Historia haktywizmu (2012), film dokumentalny, USA, scenariusz i reżyseria Brian Knappenberger, 93 min.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK1 - Posiada wiedzę z perspektywy współczesnej o wzajemnych relacjach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. Zna koncepcje tożsamości jednostkowej i zbiorowej, definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikro- i makrosocjologii dotyczące relacji jednostki i zbiorowości (W02).

UMIEJĘTNOŚCI

EK2 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie (U02).

EK3 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów (U09).

EK4 - Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim oraz języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł (U12).

KOMPETENCJE

EK5 - Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role (K03).

EK6 - Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności (K07).

Metody i kryteria oceniania:

Student może podczas zajęć uzyskać maksymalnie 37 punktów. W toku podejmowania wymaganych, standardowych aktywności (obecność na zajęciach, aktywności merytorycznej oraz przygotowani i prezentacji projektu badawczego metodą studium przypadku (case study) – 32 punkty.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)