Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty źródłoznawcze II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-Z2WAZZ-IP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty źródłoznawcze II
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Od studentów oczekuje się zainteresowania problematyką tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji oraz gotowości do aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz pracy indywidualnej lub w grupie.

Skrócony opis:

Po ukończeniu kształcenia student rozróżnia modele organizacyjne ośrodków informacji (archiwa, biblioteki oraz repozytoria). Student zostaje zapoznany i potrafi stosować odpowiednie metody oraz techniki wyszukiwania, obsługi i udostępniania informacji.

Pełny opis:

W ramach wykładu studenci zostają zapoznani z historią mediów jako nośników informacji, poznają typologie źródeł informacji opierające się na kryteriach: źródła pochodzenia, nośnika przekazu, sposobu przygotowania. W trakcie kształcenia studentom zostają przedstawione podstawowe zasady pozyskiwania i przetwarzania informacji z zasobów archiwów państwowych i prywatnych, zbiorów bibliotecznych, archiwów telewizyjnych, radiowych i wydawniczych oraz repozytoriów map, zdjęć, przekazów audio i wideo. Studentom zostaje przekazana wiedza z zakresu posługiwania się źródłami informacji naukowej ze szczególnym uwzględnieniem: bibliografii (dziedzinowych, zawartości czasopism, osobowych, bieżących, retrospektywnych), katalogów tradycyjnych (kartkowych) i elektronicznych, spisów dokumentów oraz różnego rodzaju baz faktograficznych. Student poznaje strukturę i zasady funkcjonowania bibliotek ze szczególnym uwzględnieniem zasobów specjalistycznych (rękopisów, starodruków, dokumentów życia społecznego, mikrofilmów, zbiorów kartograficznych i ikonograficznych).

W trakcie warsztatów studenci uczą się samodzielnego pozyskiwania, selekcjonowania i wartościowania form informacji uzyskanych ze zróżnicowanych systemów informacyjno-wyszukiwawczych. Warsztaty kształcą umiejętności wyboru właściwych środków i narzędzi do tworzenia oraz doskonalenia indywidualnego warsztatu informacyjnego. Studenci uczą się poprawnego wartościowania nośników informacji w zależności od ich treści, formy oraz pełnionej funkcji.

Szczegółowe bloki tematyczne:

I. Medium jako nośnik informacji – perspektywa historyczna i współczesna.

II. Klasyfikacja źródeł informacji. Dokumentalne i niedokumentalne źródła informacji.

III. Biblioteka jako instytucja non-profit – typy bibliografii, katalogi tradycyjne i elektroniczne.

IV. Biblioteczne zasoby specjalistyczne.

V. Archiwum jako źródło informacji naukowej. Zasady przetwarzania i udostępniania zasobów archiwalnych.

VI. Zasoby archiwalne specjalistycznych instytucji publicznych i prywatnych.

VII. Repozytoria map, zdjęć i przekazów audio i wideo.

Literatura:

Batorowska Halina, Czubała Barbara, Źródła informacji naukowej. [w:] Wybrane zagadnienia nauki o informacji i technologii informacyjnej, Kraków 1997, WSP.

Birkenmajer Aleksender, Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Briggs Asa, Burke Peter, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010, Wyd. Nauk. PWN.

Chmielewska-Gorczyca Ewa, Sosińska-Kalata Barbara, Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa, Warszawa 1991, WSiP.

Cisek Sabina, Januszko-Szakiel (red.), Zawód infobroker, Polski rynek informacji, Warszawa 2015, Wolters Kluwer.

Pietruch-Reizes Diana, Specjalne formy opracowań bibliograficznych. [w:] Żmigrodzki Zbigniew (red.). Bibliografia. Metodyka i organizacja. Warszawa 2000, SBP.

Podręczny słownik bibliotekarza, Warszawa 2011, SBP.

Szczepańska Anna, Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny”, 2007 z. 2, s. 233-251.

Woźniak-Kasperek Jadwiga, Ochmański Mikołaj (red.), Bibliografia. Teoria Praktyka Dydaktyka, Warszawa 2009, SBP.

Goban–Klas Tomasz, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001, Wyd. Naukowe AP.

Kocójowa Maria (red.) Przestrzeń informacji i komunikacji społecznej, Kraków 2004, WUJ.

Media dawne i współczesne, pod red. Bogumiły Kosmanowej, Poznań 2007, Wyd. Naukowe UAM.

Pacek Jarosław, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010, SBP.

Woźniak-Kasperek Jadwiga, Wiedza i język informacyjny w paradygmacie sieciowym, Warszawa 2011, Wydawnictwo SBP.

Efekty uczenia się:

K_W01. Student rozumie znaczenie terminu medium jako nośnika informacji, potrafi wskazać historyczne etapy rozwoju mediów.

K_W02. Posiada poszerzoną wiedzę z perspektywy historycznej i współczesnej o roli informacji w życiu społecznym

K_W03. Student potrafi wyróżnić podstawowe rodzaje tradycyjnych źródeł informacji.

K_W04. Student posiada wiedzę z zakresu zasad funkcjonowania i udostępniania dokumentów z instytucji państwowych i prywatnych.

K_W05. Student zna i rozumie pojęcia i zagadnienia związane z pozyskiwaniem informacji z różnego typu dokumentów.

K_W07. Student potrafi wskazać cechy wyróżniające informację naukową.

K_U01. Student rozumie zasady budowy tradycyjnego i komputerowego katalogu zasobów bibliotecznych i archiwalnych, potrafi się nim sprawnie posługiwać w celu uzyskania konkretniej informacji.

K_U02. Student potrafi efektywnie wyszukiwać informacje w systemach informacyjno-wyszukiwawczych (tradycyjnych i elektronicznych).

K_U03.Student jest w stanie dokonać oceny jakości i wiarygodności pozyskanej informacji.

K_K01. Student prezentuje potrzebę ustawicznego samokształcenia w zakresie metod i technik pozyskiwania informacji ze źródeł tradycyjnych i nowoczesnych.

K_K02. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie projektu na ustalony z prowadzącym temat z wykorzystaniem spectrum tradycyjnych źródeł informacji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)