Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowe media i polityka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-M-Z3NMIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nowe media i polityka
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie kształcenia student zostaje zapoznany ze specyfiką procesu komunikowania na polu nowych mediów z perspektywy historycznej i teoretycznej. Kształcenie ma na celu przedstawienie najważniejszych teorii wyjaśniających wpływ mediów na odbiorców, omówienie roli samych odbiorców oraz wskazanie na nowe media, jako istotny element systemu demokratycznego. W efekcie kształcenia student analizuje na wybranych przykładach działania z zakresu marketingu politycznego prowadzonego w nowych mediach.

Pełny opis:

• Mediatyzacja polityki, wydarzenia mediatyzowane, media masowe a rzeczywistość polityczna.

• Media tradycyjne a nowe media – zmiany w schemacie procesu komunikowania - trzy podstawowe generacje nowych mediów (nowe media 1.0 – od lat 80. XX wieku, nowe media 2.0. - przełom XX i XXI wieku, nowe media 3.0 –aktualność i przyszłość).

• Teorie wpływu mediów na społeczeństwo - agenda-setting, spirala milczenia, priming, framing.

• Proces tworzenia wiadomości -stronniczość polityczna, wiadomości polityczne, polityka a rozrywka, efekty działania mediów.

• Komunikowanie polityczne w social media - określenie zakresu przydatności i stosowania mediów społecznościowych w marketingu politycznym i PR.

• Nowe media jako szansa i zagrożenie dla demokracji – narzędzie realizacji zadań administracji publicznej, e-głosowanie, e-kampanie wyborcze, e-petycje.

• Internet jako przestrzeń dyskursu politycznego – pragmatyka, struktura, język.

• Trolling, hejt (język nienawiści).

Literatura:

Allan S., Kultura newsów, Kraków 2006.

Bailyn E., Przechytrzyć social media, Gliwice 2013.

Bielan A., Nowe media wymuszają w polityce zmianę generacyjną, „Nowe media” nr 6(4)/2013.

Bychawska-Siniarska D., Odpowiedzialny pośrednik. O języku nienawiści z prawnego punktu widzenia, „Nowe media” nr 7(1)/2013.

Castells M., Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, Warszawa 2013.

Czaplicka M, Zarządzanie kryzysem w social media, Gliwice 2014.

Dijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa 2011.

Drożdż M., Smoleń J. (red.), Internet światem człowieka, Kraków-Lublin-Kielce 2009.

Graś P, Sto czterdzieści ważnych znaków, „Nowe media” nr 3(1)/2013.

Gustowski W., Komunikacja w mediach społecznościowych, Gdynia 2012.

Jeziński M. (red.), Nowe media i polityka. Internet, demokracja, kampanie wyborcze, Toruń 2009.

Jeziński M. (red.), Nowe media w systemie komunikowania. Polityka, Toruń 2011.

Jeziński M., Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe media”, nr 2/ 2011.

Jeziński M., Seklecka A., Wojtkowski Ł. (red.), Nowe media. Między dziennikarstwem obywatelskim a polityką, Toruń 2014.

Kepplinger H.M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007.

Kirkpatrick D., Efekt Facebooka, Warszawa 2011.

Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013.

Musiał- Karg M. (red.), Demokracja w obliczu nowych mediów, Toruń 2013.

Oury J.P., (2012), Anonimowość – wartość czy przekleństwo sieci?, „Nowe media” nr 2/2012.

Oury J.P., (2013), Czarny PR w sieci, „Nowe media” nr 3(1)/2013.

Przybysz Ł., Komunikowanie polityczne 2.0. Analiza amerykańskiej i polskiej kampanii prezydenckiej, Warszawa 2013.

Sadowski M, Rewolucja social media, Gliwice 2013.

Seklecka A., Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Toruń 2017.

Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006.

Waglowski P., Kontrola polityków bez dziennikarzy, „Nowe media” nr 2/2012.

Efekty uczenia się:

KW_01 Zna terminologię teorii komunikowania masowego oraz posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania mediów, a także ich związków z procesami i instytucjami społeczno-politycznymi.

KW_02 Posiada umiejętność przedstawienia historycznego kontekstu powstania nowych mediów oraz głównych dróg ich współczesnego rozwoju.

KW_03 Ma świadomość wpływu nowych mediów na różne dziedziny życia, zmiany w dynamice grupy i społeczności.

KW_04 Ma wiedzę z zakresu technik marketingu politycznego realizowanego za pośrednictwem nowych mediów.

KU_01 Samodzielnie planuje i realizuje projekty związane z analizą zawartości przekazów medialnych ze szczególnym uwzględnieniem form komunikacji w nowych mediach.

KU_02 Potrafi, na poziomie podstawowym, opisywać i analizować funkcjonowanie środków przekazu, w kontekście ich znaczenia dla istnienia zbiorowości ludzkich, w tym państwa jako organizacji politycznej.

KU_03 Potrafi stosować przepisy prawa odnoszącego się do sfery działalności medialnej i prowadzenia akcji z zakresu marketingu i PR.

KU_04 Rozpoznaje, klasyfikuje i porządkuje konkretne wytwory komunikacji masowej z zastosowaniem poznanych terminów i pojęć.

KU_04 Ma świadomość znaczenia działalności środków przekazu i etycznego zachowania dziennikarzy i osób tworzących przekazy medialne dla funkcjonowania demokratycznego państwa.

KK_01 Ma świadomość pogłębiania swej wiedzy.

KK_02 Jest wrażliwy na specyfikę komunikacji w nowych mediach, potrafi wskazać, który kanał komunikacyjny w nowych mediach w optymalny sposób posłuży do osiągnięcia zamierzonych celów.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu

• Obecność na zajęciach. W semestrze dopuszczalna jest jedna nieobecności.

• Przygotowanie projektu na ustalony z prowadzącym temat i przedstawienie go podczas zajęć w formie prezentacji multimedialnej. Do celów archiwizacji prezentacje należy przekazać w formie CD lub przesłać na e-mail prowadzącego.

Student, który w trakcie semestru nie zrealizuje projektu w wyznaczonym terminie zalicza przedmiot w formie pisemnego kolokwium obejmującego całość materiału merytorycznego. Kolokwium odbywa się w wyznaczonym terminie w sesji egzaminacyjnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)