Teoretyczno-metodologiczne paradygmaty nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-M-D1TPAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczno-metodologiczne paradygmaty nauk społecznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Polityka Społeczna - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem niniejszego kursu jest przygotowanie studentów do prowadzenia teoretycznie-ukierunkowanych badań naukowych. W tym celu rozważania będą toczyć się w oparciu o pojęcie i konkretne typy paradygmatów dominujących we współczesnych naukach społecznych, poprzez analizowanie założeń i praktyki wykorzystania najważniejszych współczesnych teorii w naukach społecznych, jak i kluczowych sporów i debat. |
Skrócony opis: |
Celem niniejszego kursu jest przygotowanie studentów do prowadzenia teoretycznie-ukierunkowanych badań naukowych. W tym celu rozważania będą toczyć się w oparciu o pojęcie i konkretne typy paradygmatów dominujących we współczesnych naukach społecznych, poprzez analizowanie założeń i praktyki wykorzystania najważniejszych współczesnych teorii w naukach społecznych, jak i kluczowych sporów i debat. |
Pełny opis: |
Powszechnie uznaje się, że świadome, aktywne i konsekwentne wykorzystywanie teorii naukowych świadczy o zaawansowaniu i dojrzałości naukowej. Jednocześnie uważa się, że prace magisterskie w zbyt mały stopniu spełniają to kryterium. Dlatego też konieczne jest zwrócenie uwagi na to jak ważną rolę odgrywa ujęcie teoretyczne dla całej konstrukcji pracy badawczej, jakie są główne współczesne paradygmaty, spory, dylematy i wybory teoretyczne przez którymi stają badacze nauk społecznych. Chodzi o zarysowanie pewnej mapy drogowej po której student będzie w stanie się samodzielnie poruszać po ukończeniu kursu, aby rozwiązywać własne dylematy badawcze. Z tego też powodu omówione zostaną tylko wybrane zagadnienia nurtujące współczesne nauki społeczne. W każdym przypadku analiza podstaw i założeń danego podejścia będzie zilustrowana przykładami ich zastosowania w literaturze naukowej. |
Literatura: |
Heller, Michał. Filozofia nauki. Copernicus Center Press, 2016 lub wcześniejsze wdania. Klementewicz, Tadeusz. Rozumienie polityki: zarys metodologii nauki o polityce. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2010 Krauz-Mozer, Barbara. Teorie polityki: założenia metodologiczne. Seria Politologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. Kuhn, Thomas S. Struktura Rewolucji Naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009 lub inne wydania. Marsh, David, i Gerry Stoker. Teorie i metody w naukach politycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Sady, Wojciech. Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013. Węsierski, Michał R. Problemy integracji wiedzy a badanie zjawisk politycznych: w stronę idei jedności nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2011. Prowadzący przekaże słuchaczom pełny spis literatury wraz z artykułami naukowymi. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student - zna najważniejsze paradygmaty nauk społecznych [K_W02], - ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii nauki [K_W01], - potrafi dostrzegać i samodzielnie rozwiązywać dylematy związane z prowadzeniem badań społecznych [K_U03], - potrafi zaplanować proces badawczy w wybranym paradygmacie {K_U03]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe nie są wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.