Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczno-metodologiczne paradygmaty nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2103-M-D1TPAR
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoretyczno-metodologiczne paradygmaty nauk społecznych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Polityka Społeczna - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem niniejszego kursu jest przygotowanie studentów do prowadzenia teoretycznie-ukierunkowanych badań naukowych. W tym celu rozważania będą toczyć się w oparciu o pojęcie i konkretne typy paradygmatów dominujących we współczesnych naukach społecznych, poprzez analizowanie założeń i praktyki wykorzystania najważniejszych współczesnych teorii w naukach społecznych, jak i kluczowych sporów i debat.

Skrócony opis:

Celem niniejszego kursu jest przygotowanie studentów do prowadzenia teoretycznie-ukierunkowanych badań naukowych. W tym celu rozważania będą toczyć się w oparciu o pojęcie i konkretne typy paradygmatów dominujących we współczesnych naukach społecznych, poprzez analizowanie założeń i praktyki wykorzystania najważniejszych współczesnych teorii w naukach społecznych, jak i kluczowych sporów i debat.

Pełny opis:

Powszechnie uznaje się, że świadome, aktywne i konsekwentne wykorzystywanie teorii naukowych świadczy o zaawansowaniu i dojrzałości naukowej. Jednocześnie uważa się, że prace magisterskie w zbyt mały stopniu spełniają to kryterium. Dlatego też konieczne jest zwrócenie uwagi na to jak ważną rolę odgrywa ujęcie teoretyczne dla całej konstrukcji pracy badawczej, jakie są główne współczesne paradygmaty, spory, dylematy i wybory teoretyczne przez którymi stają badacze nauk społecznych. Chodzi o zarysowanie pewnej mapy drogowej po której student będzie w stanie się samodzielnie poruszać po ukończeniu kursu, aby rozwiązywać własne dylematy badawcze. Z tego też powodu omówione zostaną tylko wybrane zagadnienia nurtujące współczesne nauki społeczne. W każdym przypadku analiza podstaw i założeń danego podejścia będzie zilustrowana przykładami ich zastosowania w literaturze naukowej.

Literatura:

Heller, Michał. Filozofia nauki. Copernicus Center Press, 2016 lub wcześniejsze wdania.

Klementewicz, Tadeusz. Rozumienie polityki: zarys metodologii nauki o polityce. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2010

Krauz-Mozer, Barbara. Teorie polityki: założenia metodologiczne. Seria Politologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.

Kuhn, Thomas S. Struktura Rewolucji Naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009 lub inne wydania.

Marsh, David, i Gerry Stoker. Teorie i metody w naukach politycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006.

Sady, Wojciech. Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.

Węsierski, Michał R. Problemy integracji wiedzy a badanie zjawisk politycznych: w stronę idei jedności nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2011.

Prowadzący przekaże słuchaczom pełny spis literatury wraz z artykułami naukowymi.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student

- zna najważniejsze paradygmaty nauk społecznych [K_W02],

- ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii nauki [K_W01],

- potrafi dostrzegać i samodzielnie rozwiązywać dylematy związane z prowadzeniem badań społecznych [K_U03],

- potrafi zaplanować proces badawczy w wybranym paradygmacie {K_U03].

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe nie są wymagane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)