Systemy społeczno - gospodarcze we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-L-D6SSGW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy społeczno - gospodarcze we współczesnym świecie |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE I STOPNIA 6 semestr 3 rok -przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest dokonanie przekrojowej analizy wybranych typów systemów społeczno-gospodarczych we współczesnym świecie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do teorii systemów gospodarczych. Rola państwa w gospodarce. Niesprawności rynku i państwa, Interwencjonizm i liberalizm gospodarczy. Dwuwymiarowa klasyfikacja, systemów społeczno-gospodarczych. Różne oblicza kapitalizmu. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo dobrobytu. Transformacja ustrojowa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwiniętych (m.in. Szwecja, Stany Zjednoczone, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwijających się (m.in. Chiny, Indie, Brazylia). |
Pełny opis: |
BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
Literatura: |
• J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; • R. Kisiel, R. Marks-Bielska, Polityka gospodarcza (zagadnienia wybrane), UWM, Olsztyn 2013; • T. Włudyka, M. Smaga (red.), Instytucje gospodarki rynkowej, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018; • T. Kowalik, Współczesne systemy ekonomiczne: powstawanie, ewolucja, kryzys, Warszawa 2000; • S. Kozłowski, Systemy ekonomiczne, Lublin 2005; • T. Włudyka (red.), Polityka gospodarcza, Wolters Kluwer, Warszawa 2007; • B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza, wydanie trzecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; • H. Ćwikliński (red.), Polityka gospodarcza, wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004; • N. Acocella, Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć: - Student zna i rozumie najważniejsze fakty, zjawiska oraz problemy związane z funkcjonowaniem wybranych typów systemów społeczno-gospodarczych we współczesnym świecie (K_W01); - Student zna i rozumie różnice w organizacji systemów społeczno-gospodarczych w poszczególnych państwach oraz wynikające z nich odmienne role państwa w gospodarce (K_W03); - Student potrafi prawidłowo interpretować mechanizmy oddziaływania państwa na gospodarkę oraz dokonać klasyfikacji systemów społeczno-gospodarczych (K_U01); - Student jest gotów do dokonania krytycznej oceny mocnych i słabych stron interwencji państwa w procesy gospodarcze (K_K01); - Student jest gotów do krytycznej oceny funkcjonowania systemów społeczno-gospodarczych wybranych państw (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
• Regularne wykonywanie zadań na platformie google classroom – 50% (50 punktów) oceny końcowej; • Zaliczenie kolokwium końcowego – 50% (50 punktów) oceny końcowej; • Konieczność uzyskania oceny pozytywnej (powyżej 60% punktów) ze wszystkich komponentów oceny. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karina Jędrzejowska | |
Prowadzący grup: | Karina Jędrzejowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do teorii systemów gospodarczych. Rola państwa w gospodarce. Niesprawności rynku i państwa, Interwencjonizm i liberalizm gospodarczy. Dwuwymiarowa klasyfikacja, systemów społeczno-gospodarczych. Różne oblicza kapitalizmu. Społeczna gospodarka rynkowa i państwo dobrobytu. Transformacja ustrojowa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Systemy społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwiniętych (m.in. Szwecja, Stany Zjednoczone, Niemcy, Australia). Systemy społeczno-gospodarcze wybranych państw rozwijających się (m.in. Chiny, Indie, Brazylia). |
|
Pełny opis: |
BLOK 0 – zajęcia organizacyjne 1. Warunki zaliczenia i organizacja zajęć 2. Literatura przedmiotu 3. Omówienie programu BLOK 1 – systemy społeczno-gospodarcze: wprowadzenie 1. Systemy społeczno-gospodarcze: definicje, funkcje, klasyfikacje, struktura 2. Interwencja państwa w gospodarkę – między liberalizmem a interwencjonizmem 3. Funkcje państwa w gospodarce – co robi państwo w gospodarce i dlaczego 4. Efektywność i zawodność rynku 5. Dobra publiczne (w tym globalne dobra publiczne) 6. Systemy gospodarcze a procesy globalizacji 7. Czynniki wzrostu i cykle koniunkturalne BLOK 2 – wybrane systemy społeczno-gospodarcze i mechanizmy transformacji 1. Mechanizmy transformacji ustrojowej – terapia szokowa, gradualizm, rola dostosowania strukturalnego i konsensusu waszyngtońskiego 2. Transformacja ustrojowa w Polsce – podłoże, plan Balcerowicza, efekty 3. Liberalizacja systemu gospodarczego w wybranych państwach rozwijających się – Brazylia, Indie, Republika Południowej Afryki 4. Społeczna gospodarka rynkowa (ordoliberalizm) i państwo dobrobytu (welfare state) – podstawy, historia, przykłady, ewolucja, współczesne interpretacje w państwach wysoko rozwiniętych i rozwijających się 5. Socjalizm rynkowy – ewolucja systemu gospodarczego Chin 6. Kapitalizm planowy (developmental capitalism) i państwo „prorozwojowe” (developmental state) – Japonia i gospodarki Azji Wschodniej (Korea Południowa), współczesne interpretacje w Afryce (Botswana) i Azji (Indie) 7. Kapitalizm – rodzaje, „blaski i cienie”, przyszłość kapitalizmu, dyskusja: kapitalizm 3.0 i 4.0 |
|
Literatura: |
• J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; • R. Kisiel, R. Marks-Bielska, Polityka gospodarcza (zagadnienia wybrane), UWM, Olsztyn 2013; • T. Włudyka, M. Smaga (red.), Instytucje gospodarki rynkowej, wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018; • T. Kowalik, Współczesne systemy ekonomiczne: powstawanie, ewolucja, kryzys, Warszawa 2000; • S. Kozłowski, Systemy ekonomiczne, Lublin 2005; • T. Włudyka (red.), Polityka gospodarcza, Wolters Kluwer, Warszawa 2007; • B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza, wydanie trzecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; • H. Ćwikliński (red.), Polityka gospodarcza, wydanie czwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004; • N. Acocella, Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
• Do każdych zajęć dostarczane będą na bieżąco artykuły i raporty; ponadto w czasie egzaminu obowiązuje znajomość materiału z prezentacji; • Zajęciom towarzyszą materiały zamieszczane na platformie google classroom; • Zajęcia w formie wykładu w sali z użyciem materiałów multimedialnych (prezentacje, tutoriale video, quizy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.