Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2104-M-D1ZRRO
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zrównoważony rozwój
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 1 rok - przedmioty wszystkie
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

W kursie tym dużą wagę przywiązuje się do ścisłego powiązania zagadnień teoretycznych z warstwą stosowaną. Do realizacji tego celu dostosowana jest warsztatowa forma części zajęć mająca na celu maksymalną aktywizację studentów, jak też metody zaliczenia wykorzystujące elementy formuły service learningu, tj. szukania/projektowania rozwiązań dla konkretnej grupy społecznej lub konkretnego problemu rozwojowego. W ramach kursu przewidziane są spotkania z ekspertami zewnętrznymi (m.in. UNDP, UNCTAD).


Struktura kursu:

Kurs podzielony jest na trzy bloki, które odpowiadają trzem wymiarom analizy Zrównoważonego Rozwoju (koncepcyjny, instytucjonalny, przedmiotowy):

Wymiar koncepcyjny – wyjaśnienie koncepcji Zrównoważonego Rozwoju, w tym dlaczego jest to tak istotne (m.in. problem globalnych nierówności i ubóstwa). Tutaj też zagadnienia teoretyczne.

Wymiar instytucjonalny (struktura) – przedstawienie instytucji zaangażowanych w proces normatywny i implementację koncepcji jak też mechanizmy finansowania rozwoju; przedstawienie interesariuszy Zrównoważonego Rozwoju i ich role/funkcje w ZR.

Wymiar przedmiotowy – analiza konkretnych projektów lub realizacji wybranych punktów w wybranych państwach / regionach. Wymiar przedmiotowy pozwoli na przenalizowanie w jaki sposób koncepcja ZR jest adaptowana przez różnych uczestników stosunków międzynarodowych.


Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
w sali i w terenie
w terenie
zdalnie

Skrócony opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z globalnym, regionalnym i lokalnym wymiarem zrównoważonego rozwoju, jak też zakreślenie obszarów tematycznych zrównoważonego rozwoju, w tym historii koncepcji ZR. W ramach kursu zakłada się m.in.:

Wskazanie ewolucji koncepcji i ewolucji współpracy międzynarodowej w zakresie ZR – w tym ewolucja pojmowania pojęcia rozwoju (od rozwoju rozumianego jako industrializacja przez pojęcie rozwoju ludzkiego do zrównoważonego rozwoju), mechanizmy realizacji celów zrównoważonego rozwoju (w tym mechanizmy finansowania SDGs);

Zapoznanie studentów z narzędziami statystycznymi służącymi prezentacji danych dotyczących rozwoju (m.in. WDI, Povcalnet, bazy UNCTAD, OECD).

Pełny opis:

BLOK 1. Wymiar koncepcyjny:

Czym jest rozwój – ewolucja i konceptualizacja pojęcia, teoretyczne ujęcia rozwoju

Problem luki rozwojowej i nierówności we współczesnym świecie

Od MDGs do SDGs, współczesny wymiar neoliberalnego paradygmatu rozwoju

Wyzwania i ograniczenia koncepcji zrównoważonego rozwoju

BLOK 2. Wymiar instytucjonalny:

Współczesne instytucje międzynarodowe w realizacji celów zrównoważonego rozwoju (IGOs, NGOs)

Działalność Global Compact i jego znacznie dla promocji koncepcji ZR

Mierniki zrównoważonego rozwoju (Genuine Savings, ISEW, GPI, Ecological Footprint, HANPP).

BLOK 3. Wymiar przedmiotowy:

Zrównoważony rozwój w polityce państw

Zrównoważony rozwój miast jako przykład planowania lokalnych strategii rozwojowych

Implementacja koncepcji zrównoważonego rozwoju do strategii i działań różnych organizacji międzynarodowych

Europejski Zielony Ład

Korporacje transnarodowe a zrównoważony rozwój

Pandemia COVID-19 a realizacja SDGs

Mechanizmy finansowania rozwoju

architektura finansowania rozwoju

innowacyjne narzędzia finansowania rozwoju

rola wielostronnych banków rozwoju

rola podmiotów prywatnych w finansowaniu SDGs

inicjatywa “Maximizing Finance for Development”

Uwaga:

Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach;

Szczegółowa tematyka spotkań zależy od projektów, wyników i stanu zaawansowania badań prowadzonych przez uczestników konwersatorium, jak też dostępności ewentualnych ekspertów zewnętrznych

Literatura:

Zalecana literatura (monografie & podręczniki):

Bagiński, P., Czaplicka, K., Szczyciński, J., Międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009;

Bartkowiak, R., Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013;

Bąkiewicz, A., U. Żuławska (red.), Rozwój w dobie globalizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010;

Berdo J., Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą, Earth Conservation, Sopot, 2006.

Blewitt, J., Understanding Sustainable Development, Routledge; 3rd edition (22 Dec. 2017);

Blyton, Paul.; Franklin, Alex. Researching sustainability: a guide to social science methods, practice and engagement, London: Earthscan, 2011;

Brodowicz Dominika P. , Michalska Monika , Kalinowski, Marcin: Zrównoważony rozwój. Wybrane zagadnienia, Texter, Warszawa 2017.

Brown L., Flavin C., French H., Rich Planet, Poor Planet. State of the World 2001, W.W. Norton & Company, New York, 2001

Edwards, Andres R.; Orr, David W., The sustainability revolution: portrait of a paradigm shift, Gabriola Island, B.C.: New Society, 2005

Elliott, J., An Introduction to Sustainable Development (Routledge Perspectives on Development), Routledge; 4th edition, 2012;

Hedenus, F., M. Persson, F. Sprei, Sustainable Development: Nuances and Perspectives, Studentlitteratur (SW), 2018;

Latoszek Ewa, Proczek, Magdalena, Krukowska Monika (red.), Zrównoważony rozwój a globalne dobra publiczne w teorii i praktyce organizacji międzynarodowych,Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2016;

Nawrot, K., Kraje rozwijające się we współczesnej gospodarce światowej. Przyczynek do ekonomii rozwoju, Scholar, Warszawa 2014;

Piasecki, R. (red.), Ekonomia rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007;

Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech, W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, konteksty. Łódź 2016; http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32-w_kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf.

Dokumenty i raporty:

Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1, Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030,

Organizacja Narodów Zjednoczonych, Nowa Agenda Miejska, http://habitat3.org/wpcontent/uploads/NUA-Polish.pdf;

Eurostat, Sustainable development in the European Union. Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU contex, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-01-18-656;

Kolejne wydania Human Development Report (HDR);

Kolejne wydania raportów z realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)

Literatura “kontekstowa” (inspiracje):

Gates, Bill: Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej Rozwiązania, które już mamy, zmiany, jakich potrzebujemy, Agora SA, Warszawa 2021;

Klein, Naomi: To zmienia wszystko. Kapitalizm kontra klimat,Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa 2020;

Sachs, The Age of Sustainable Development, Columbia University Press 2015;

Uzupełniająco strony internetowe wybranych instytucji i stowarzyszeń (UNDP, UNCTAD, OECD, WB, IMF, DSA, GDI).

Podana literatura może być aktualizowana na bieżąco o najnowsze publikacje.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

znajomość koncepcji zrównoważonego rozwoju i jej ewolucji;

znajomość historii idei zrównoważonego rozwoju;

znajomość roli instytucji w zrównoważonym rozwoju;

znajomość podstaw teoretycznych zrównoważonego rozwoju;

znajomość odpowiednich koncepcji analitycznych i umiejętność ich wykorzystania wykorzystać do analizy zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Umiejętności:

zdolność do krytycznego i systematycznego integrowania wiedzy oraz analizowania zagadnień związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju;

krytyczna ocena postępów państw w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju;

wyszukiwanie danych ekonomicznych i społecznych istotnych dla oceny postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju;

identyfikacja potencjalnych konfliktów związanych z koncepcją zrównoważonego rozwoju w skali krajowej i globalnej;

stosowanie konkretnych narzędzi do identyfikacji, analizy i formułowania złożonych problemów, oraz proponowania metod i rozwiązań w celu promowania zrównoważonego rozwoju.

Kompetencje:

świadomość dualizmu rozwojowego we współczesnym świecie;

zrozumienie wyzwań związanych z wdrażaniem koncepcji zrównoważonego rozwoju;

zdolność do odnoszenia kwestii zrównoważonego rozwoju do skali lokalnej, regionalnej i globalnej;

zdolność do odnoszenia się i oceny różnych dyskursów zrównoważonego rozwoju i ich założeń z perspektywy różnych podmiotów.

Odpowiednie efekty kierunkowe:

dla kierunku stosunki międzynarodowe studia II stopnia: K_W03, K_W05, K_U01, K_U03, K_U04, K_K02, K_K03, K_K05;

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie zadań w trakcie semestru (indywidualnych lub/i zespołowych) dotyczących konkretnego problemu z zakresu zrównoważonego rozwoju.

60% oceny - obecność i zadania w trakcie zajęć

40 % oceny - wynik testu

Wymagany próg zaliczenia 55%

Zadania w trakcie zajęć

Student(ka) ma obowiązek udziału w zajęciach. Jako udział rozumiemy:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach: Wymagana jest obecność na min. 60% zajęć. Można mieć 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż 4 nieusprawiedliwione nieobecności uniemożliwiają zaliczenie przedmiotu

Co do zasady nieobecności należy niezwłocznie usprawiedliwiać. 10% wynika z obecności. Ponadwymiarowe nieusprawiedliwione nieobecności obniżają punktację.

50% to wynik wykonania w trakcie semestru prac domowych (indywidualnych oraz zespołowych). Tematyka zadań w trakcie semestru oraz ich wartość w ocenie końcowej może się różnić w zależności od edycji przedmiotu. Szczegółowy opis kryteriów oceniania dostępny w każdej edycji zajęć.

W sumie do zdobycia w ciągu semestru jest 100 punktów, przy czym warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie łącznie przynajmniej 55 punktów. Konieczność uzyskania oceny pozytywnej (m. in. 55%) ze wszystkich komponentów oceny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz
Prowadzący grup: Karina Jędrzejowska, Justyna Nakonieczna-Bartosiewicz
Strona przedmiotu: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=14024
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)