Cywilizacja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2105-M-D1ECEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacja europejska |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Europeistyka -DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wybranych zagadnień z historii cywilizacji europejskiej; ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w sposób istotny wpłynęły na kształt współczesnej Europy. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wybranych zagadnień z historii cywilizacji europejskiej; ze szczególnym uwzględnieniem tych, które w sposób istotny wpłynęły na kształt współczesnej Europy, w tym również jej miejsce w świecie. Takie ujęcie sprzyja zrozumieniu, w jaki sposób przeszłość wpływa na politykę, życie społeczne i kulturę Europy. Pozwala także lepiej zrozumieć założenia ideowe stojące u podstaw projektu integracyjnego, które w sferze społeczno-kulturowej ogniskują się wokół pojęcia tożsamości europejskiej. Wykład jest przeznaczony dla słuchaczy studiów magisterskich i odwołuje się do wcześniej uzyskanej wiedzy, przede wszystkim z zakresu historii kultury i historii społecznej Europy. |
Literatura: |
Literatura: - Z. Bauman, Europa: niedokończona przygoda, Kraków 2005. - U. Beck, E. Grande, Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Warszawa 2009. - N. Bobbio, Liberalizm i demokracja, Kraków 1998. - F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006. - N. Davies, Europa: rozprawa historyka z historią, Kraków 1999. - Dziesięć wieków Europy: studia z dziejów kontynentu, red. J. Żarnowski, Warszawa 1983. - J. Goody, Kradzież historii, Warszawa 2009. - J. Habermas, Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993. - A. Horolets, Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym, Kraków 2006. - T. Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008. - J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003. - J. Kochanowicz, Cud europejski i zacofanie gospodarcze Europy Wschodniej, w: Cywilizacja europejska: różnorodność i podziały, red. M. Koźmiński, Kraków 2014, s. 457-475. - J. Kołakowski, Jezus Chrystus – prorok i reformator, w: tegoż, Nasza wesoła apokalipsa: wybór najważniejszych esejów, Kraków 2010, s. 107-125. - W. Lipoński, Dzieje kultury europejskiej [t.1-2], Warszawa 2020. - Ph. Nemo, Co to jest Zachód?, Warszawa 2006. - K. Pomian, Europa jako pluralistyczna wspólnota wartości, w: tegoż, Europa i jej narody, wyd. poszerzenie, Gdańsk 2004, s. 217-227. - K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, „Przegląd Historyczny”, nr 5/2005, s. 391-401. - J. Rifkin, Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, Warszawa 2005. - E. Said, Orientalizm, Poznań 2005. - J. Sowa, Fantomowe ciało króla: peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011. - I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007. - I. Wallerstein, Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007. - E.R. Wolf, Europa i ludy bez historii, Kraków 2009. - L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez zajęcia student będzie: 1. znał i rozumiał - w pogłębiony sposób wybrane metody i narzędzia opisu struktur i procesów społecznych, - w pogłębiony sposób społeczne i kulturowe problemy współczesnej Europy, - zmiany społeczne, ekonomiczne, kulturowe zachodzące w Europie, 2. potrafił - przygotować wystąpienie ustne spełniające standardy akademickie oraz podejmujące analizę krytyczną wybranych problemów studiów europejskich, - wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne, - świadomie i krytycznie uczestniczyć w kulturze europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany na podstawie oceny z egzaminu pisemnego, który sprawdza znajomość materiału omawianego na wykładzie (10 pytań zamkniętych oraz 2 pytania otwarte, czyli 2/3 oceny) oraz dwóch z czterech wybranych lektur (2 pytania otwarte, 1/3 oceny). Jeśli sesja egzaminacyjna odbywa się w trybie zdalnym, studenci zaliczają wykład przy pomocy eseju opartego na wybranych lekturach (temat do uzgodnienia z wykładowcą, długość eseju: 11.000-15.000 znaków). Zaliczenie przy pomocy eseju jest również możliwe dla studentów regularnie uczęszczający na wykład, o ile cała grupa liczy mniej niż 40 osób. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Marko Babić, Agnieszka Chmielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.