Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka o administracji publicznej - ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1CB105
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka o administracji publicznej - ćwiczenia
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu z "Nauki o administracji publicznej" i rozwnięcie tematyki poruszanej na wykładzie. W szczególności zajęcia mają służyć otwarciu uczestników na nowoczesne trendy i podejścia do zarządzania publicznego. Zajęcia mają charakter warsztatowy, nastawiony na praktyczne poznanie najważniejszych wyzwań stojących przed współczesną administracją.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Główne problemy poruszane w trakcie zajęć:

- współczesne nurty zarządzania publicznego;

- nowe sfery działania administracji;

- nowe podejścia do relacji administracji z zewnętrznymi interesariuszami;

- zarządzanie zasobami administracji publicznej;

- wyzwania technologiczne (e-administracja);

Pełny opis:

CZĘŚĆ I. Paradygmaty zarządzania publicznego

1. Wprowadzenie. Główne paradygmaty zarządzania publicznego w teorii i praktyce

2. Biurokracja. Od pozytywnego przełomu do patologii

• M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział trzeci

3. I fala reform zarządzania publicznego – New Public Management. Główne założenia

• M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział czwarty

• D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej (przeł. Andrzej Jankowski), Poznań 2005 (fragmenty).

4. New Public Management w praktyce. Urynkowienie wykonywania zadań publicznych

• OECD, Modernising Govermnent. The Way Forward, Paris 2005.

5. New Public Management w praktyce. Case studies – urynkowienie w edukacji i służbie zdrowia

• Ustawa o systemie oświaty, ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

• D. Sześciło, Przegląd prawa w zakresie realizacji zadań publicznych, [w:] M. Dadel (red.), Model kontraktowania usług społecznych. Jak zlecać zadania publiczne organizacjom pozarządowym, Słupsk 2013, s. 22-49.

6. New Public Management w praktyce. Menedżeryzacja i profesjonalizacja administracji

• M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział piąty

7. II fala reform zarządzania publicznego – zarządzanie partycypacyjne. Główne założenia

• M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział siódmy

• S. P. Osborne, (2006), The New Public Governance?, Public Management Review, Tom 8, Nr 3.

8. Zarządzanie partycypacyjne w praktyce. Case studies – budżet partycypacyjny w Sopocie, innowacyjne formy konsultacji społecznych

• D. Sześciło, Uwarunkowania prawne budżetu partycypacyjnego, Finanse Komunalne 2012, nr 12.

CZĘŚĆ II. Nowe zjawiska i wyzwania w administracji publicznej

1. Administracja publiczna jako organizacja ucząca się

• K. Olejniczak (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Warszawa 2012 (fragmenty); książka dostępna na stronie www.mus.edu.pl

2. Spór o model zarządzania zasobami ludzkimi - służba cywilna czy swobodne kontraktowanie urzędników

• H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004.

3. Wyzwania dla administracji w związku z członkostwem w Unii Europejskiej.

4. Zarządzanie rozwojem jako nowa sfera działania administracji.

• Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

5. Zarządzanie aglomeracją miejską

• M. Kulesza, Kilka uwag o zarządzaniu aglomeracją miejską. Wyzwania instytucjonalne i prawne, Samorząd terytorialny, nr 6, 2010

6. E-administracja: nowe możliwości i nowe zagrożenia

• Komisja Europejska, The role of eGovernment for Europe’s future, 2003.

7. Zajęcia podsumowujące

Literatura:

1. Izdebski Hubert, Kulesza Michał (2004), Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa.

2. Supernat Jerzy (2009), Współczesne teorie administracji publicznej, [w:] Nowe kierunki działań administracji publicznej w Polsce i w Unii Europejskiej, pod redakcją Pawła Chmielnickiego i Anny Dybały, LexisNexis, Warszawa, s. 21-38.

3. Supernat, Jerzy (2004), Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, http://www.supernat.pl/artykuly/administracja_publiczna_w_swietle_koncepcji_new_public_management.html.

4. Hood, Christopher (1991), A Public Management for All Seasons?, Public Administration, Tom 69, Nr 1.

5. OECD (2005), Modernising Government. The way forward.

6. Czaputowicz, Jacek (2005), Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji, Służba Cywilna, Nr 10.

7. Kettl, Donald (1998), Reinventing Government. A Fifth-Year Report Card, Brookings Institution’s Center for Public Management.

8. Osborne, David; Gaebler, Ted (2005), Rządzić inaczej (przeł. Andrzej Jankowski), Poznań.

9. Rydlewski Grzegorz (2008), Problemy europeizacji administracji publicznej [w:] Czaputowicz Jacek (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Warszawa.

10. Błaś Adam, Boć Jan, Jeżewski Jan (2004), Adminstracja publiczna, Kolonia Limited.

Efekty uczenia się:

- uzupełnienie edukacji prawnoadministracyjnej o wiedzę dotyczącą w większym stopniu praktycznych aspektów procesów zarządzania publicznego;

- zapoznanie z dorobkiem nieprawniczych podejść do administracji publicznej - socjologii, teorii zarządzania i organizacji, nauk politycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- zaliczenie bez oceny - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

- zaliczenie na ocenę (db lub bdb) - aktywność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)