Nauka o administracji publicznej - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CB105 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka o administracji publicznej - ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu z "Nauki o administracji publicznej" i rozwnięcie tematyki poruszanej na wykładzie. W szczególności zajęcia mają służyć otwarciu uczestników na nowoczesne trendy i podejścia do zarządzania publicznego. Zajęcia mają charakter warsztatowy, nastawiony na praktyczne poznanie najważniejszych wyzwań stojących przed współczesną administracją. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Główne problemy poruszane w trakcie zajęć: - współczesne nurty zarządzania publicznego; - nowe sfery działania administracji; - nowe podejścia do relacji administracji z zewnętrznymi interesariuszami; - zarządzanie zasobami administracji publicznej; - wyzwania technologiczne (e-administracja); |
Pełny opis: |
CZĘŚĆ I. Paradygmaty zarządzania publicznego 1. Wprowadzenie. Główne paradygmaty zarządzania publicznego w teorii i praktyce 2. Biurokracja. Od pozytywnego przełomu do patologii • M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział trzeci 3. I fala reform zarządzania publicznego – New Public Management. Główne założenia • M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział czwarty • D. Osborne, T. Gaebler, Rządzić inaczej (przeł. Andrzej Jankowski), Poznań 2005 (fragmenty). 4. New Public Management w praktyce. Urynkowienie wykonywania zadań publicznych • OECD, Modernising Govermnent. The Way Forward, Paris 2005. 5. New Public Management w praktyce. Case studies – urynkowienie w edukacji i służbie zdrowia • Ustawa o systemie oświaty, ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych • D. Sześciło, Przegląd prawa w zakresie realizacji zadań publicznych, [w:] M. Dadel (red.), Model kontraktowania usług społecznych. Jak zlecać zadania publiczne organizacjom pozarządowym, Słupsk 2013, s. 22-49. 6. New Public Management w praktyce. Menedżeryzacja i profesjonalizacja administracji • M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział piąty 7. II fala reform zarządzania publicznego – zarządzanie partycypacyjne. Główne założenia • M. Kulesza, D. Sześciło, Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa 2013, rozdział siódmy • S. P. Osborne, (2006), The New Public Governance?, Public Management Review, Tom 8, Nr 3. 8. Zarządzanie partycypacyjne w praktyce. Case studies – budżet partycypacyjny w Sopocie, innowacyjne formy konsultacji społecznych • D. Sześciło, Uwarunkowania prawne budżetu partycypacyjnego, Finanse Komunalne 2012, nr 12. CZĘŚĆ II. Nowe zjawiska i wyzwania w administracji publicznej 1. Administracja publiczna jako organizacja ucząca się • K. Olejniczak (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Warszawa 2012 (fragmenty); książka dostępna na stronie www.mus.edu.pl 2. Spór o model zarządzania zasobami ludzkimi - służba cywilna czy swobodne kontraktowanie urzędników • H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004. 3. Wyzwania dla administracji w związku z członkostwem w Unii Europejskiej. 4. Zarządzanie rozwojem jako nowa sfera działania administracji. • Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju 5. Zarządzanie aglomeracją miejską • M. Kulesza, Kilka uwag o zarządzaniu aglomeracją miejską. Wyzwania instytucjonalne i prawne, Samorząd terytorialny, nr 6, 2010 6. E-administracja: nowe możliwości i nowe zagrożenia • Komisja Europejska, The role of eGovernment for Europe’s future, 2003. 7. Zajęcia podsumowujące |
Literatura: |
1. Izdebski Hubert, Kulesza Michał (2004), Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa. 2. Supernat Jerzy (2009), Współczesne teorie administracji publicznej, [w:] Nowe kierunki działań administracji publicznej w Polsce i w Unii Europejskiej, pod redakcją Pawła Chmielnickiego i Anny Dybały, LexisNexis, Warszawa, s. 21-38. 3. Supernat, Jerzy (2004), Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, http://www.supernat.pl/artykuly/administracja_publiczna_w_swietle_koncepcji_new_public_management.html. 4. Hood, Christopher (1991), A Public Management for All Seasons?, Public Administration, Tom 69, Nr 1. 5. OECD (2005), Modernising Government. The way forward. 6. Czaputowicz, Jacek (2005), Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji, Służba Cywilna, Nr 10. 7. Kettl, Donald (1998), Reinventing Government. A Fifth-Year Report Card, Brookings Institution’s Center for Public Management. 8. Osborne, David; Gaebler, Ted (2005), Rządzić inaczej (przeł. Andrzej Jankowski), Poznań. 9. Rydlewski Grzegorz (2008), Problemy europeizacji administracji publicznej [w:] Czaputowicz Jacek (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, Warszawa. 10. Błaś Adam, Boć Jan, Jeżewski Jan (2004), Adminstracja publiczna, Kolonia Limited. |
Efekty uczenia się: |
- uzupełnienie edukacji prawnoadministracyjnej o wiedzę dotyczącą w większym stopniu praktycznych aspektów procesów zarządzania publicznego; - zapoznanie z dorobkiem nieprawniczych podejść do administracji publicznej - socjologii, teorii zarządzania i organizacji, nauk politycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - zaliczenie bez oceny - obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - zaliczenie na ocenę (db lub bdb) - aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.