Nowożytna myśl konserwatywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWPP13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Nowożytna myśl konserwatywna |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla III roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla IV roku studiów prawniczych Wykłady specjalizacyjne i konwersatoria dla V roku studiów prawniczych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawę przedmiotu stanowi analiza tekstów źródłowych (wybrane dzieła myślicieli politycznych i prawnych, deklaracje oraz dokumenty polityczne) oraz aktów normatywnych (historycznych i obecnie obowiązujących). Na tej podstawie prowadzona jest dyskusja na zajęciach zagadnień według spisu tematów, wzbogacona (o ile to możliwe) o prezentacje multimedialne oraz prezentacje studenckie. |
Skrócony opis: |
Przedstawienie najważniejszych instytucji i poglądów kierunków myśli konserwatywnej na przykładach tekstów źródłowych, referatów problemowych, dyskusji itp. |
Pełny opis: |
Wykład specjalizacyjny III, IV, V roku studiów Forma zaliczenia przedmiotu: lista obecności. 1. Pojęcie, źródła i kierunki myśli konserwatywnej. Definicja, cechy i główne ośrodki. 2. K. w znaczeniu nowożytnym. Klasyczny absolutyzm francuski. 3. K.: negacja czy afirmacja Oświecenia? Przypadek E. Burke'a. 4. K. w myśli niemieckiej: I. Romantyzm polityczny. Państwo, jednostka i jej prawa w myśli k.. II. K. idealizmu niemieckiego (Kant, Hegel, Fichte, Schelling). Stosunek do nacjonalizmu; III. "rewolucja konserwatywna" w Niemczech w latach 30-tych XX w. C. Schmitt; dojście Hitlera do władzy. Normatywizm. 5. K. jako reakcja Oświecenia: "teokratyzm" francuski; J.deMaistre i model reakcyjnego ustroju rosyjskiego; doktryna "monarchii lipcowej", poglądy Alexisa de Tocqueville. 6. K. wątki klasycznej myśli liberalnej XIX w.: J.S. Mili i "rząd reprezentatywny", H. Spencer jako prekursor "liberalizmu konserwatywnego". 7. K. w doktrynach gospodarczych: Smith, Ricardo i klasyczna szkoła ekonomii. Ewolucja k. politycznego w Anglii; torysi - pierwsi nowożytni konserwatyści u władzy. 8. K. w USA od końca XVIII w i nowoczesny "liberalizm konserwatywny". H. Kelsen, F.A. von Hayek, M. Friedmann. 9. Społeczna nauka Kościoła rzymsko-katolickiego jako wyraz myśli konserwatywnej. |
Literatura: |
1. E. Burke: Rozważania o rewolucji we Francji, Kraków, Znak, 1995. 2. J. G. Fichte: Zamknięte państwo handlowe i inne pisma, Warszawa 1996. 3. K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego: przypadek Edmunda Burke'a. Warszawa 1995. 4. G. W. F. Hegel: Ustrój Niemiec i inne pisma polityczne. Warszawa 1994. 5. R. Skarzyński: Konserwatyzm, Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Znajomość pojęć z zakresu jednego z podstawowych kierunków myśli politycznej oraz prawnej; filozofii politycznej, historii prawa i administracji. 2. Znajomość zachowawczych poglądów na prawo i państwo. 3. Znajomość podstawowych tendencji intelektualnych kierunku, dominujących w epokach historycznych. 4. Znajomość implikacji idei politycznych dla współczesności, świadomość wpływu historycznych doktryn na współczesne poglądy na prawo i na akty normatywne. UMIEJĘTNOŚCI 5. Poszukiwanie i korzystanie z materiałów (w tym obcojęzycznych), poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć: wyboru tekstów źródłowych (wybrane dzieła myślicieli politycznych i prawnych, deklaracje oraz dokumenty polityczne) oraz aktów normatywnych (głównie w ujęciu historycznym). 6. Dokonywanie krytycznej interpretacji (egzegezy) tekstów politycznych i polityczno-prawnych. 7. Zrozumienie linii politycznego podziału, stojących za ideami politycznymi, wpływu historycznych idei na współczesną politykę i prawo. 8. Zrozumienie założeń i specyfiki myśli konserwatywnej w systemie common law oraz różnic między tzw. konserwatyzmem europejskim i konserwatyzmem systemu anglosaskiego – co jest szczególnie przydatne w dobie integracji oraz rywalizacji systemów politycznych (globalizacja). 9. Zrozumienie, że system polityczny in corpore jest częścią kultury, co oznacza m.in., że nie może być analizowane w oderwaniu od systemu kulturowego, występującego na danym obszarze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, referaty, aktywność studentów. Zgodnie z przeznaczeniem, zajęcia mają formę zajęć konwersatorysnych (ograniczona forma dyskusji). Dodatkową formą oceniania stanowi egzamin ustny - dla chętnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.