Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czyny nieuczciwej konkurencji - zagadnienia materialnoprawne oraz prywatnoprawna ochrona w prawie antymonopolowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2200-1W003S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czyny nieuczciwej konkurencji - zagadnienia materialnoprawne oraz prywatnoprawna ochrona w prawie antymonopolowym
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest przede wszystkim omówienie deliktów nieuczciwej konkurencji wskazanych w ustawie z dnia 16.04.1993 r o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.z 2020 r. poz.1913). Kwestie te omawiane są na szerszym tle rozumienia ochrony prawnej konkurencji, które wynikają z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (ustawa z dnia 16.02.2007 r., D.U. z 2021 r. poz.275) i innych ustaw dotyczących zakazów działalności konkurencyjnej, wprowadzających szczególne rodzaje zakazów konkurencyjnych i klauzul konkurencyjne (np. Kodeks spółek handlowych, Kodeks pracy, ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym).

Zajęcia obejmują również instrumenty prywatnoprawnej ochrony interesów konsumentów z tytułu naruszenia reguł konkurencji.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują przedmiotowy i podmiotowy zakres ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Reguluje ona zapobieganie i zwalczanie nieuczciwych działań konkurencyjnych w działalności gospodarczej. Celem jej jest, zgodnie z deklaracja ustawodawcy, ochrona interesu publicznego, przedsiębiorców i klientów. Zgodnie z tą ustawą czyny nieuczciwej konkurencji przypisuje się głównie przedsiębiorcom, wyjątkowo innym podmiotom każdorazowo wskazanym w ustawie.

Przedmiotem zajęć objęta jest definicja pojęcia konkurencji. Szeroko omawiana jest też definicja czynu nieuczciwej konkurencji, a także poszczególne delikty nieuczciwej konkurencji szczegółowo uregulowane i nazwane przez ustawodawcę. Omawiane są szczegółowo przesłanki kwalifikacji określonych zachowań w obrocie gospodarczym jako deliktów nieuczciwej konkurencji. W szczególności mowa jest o wprowadzających w błąd oznaczeniach przedsiębiorców i przedsiębiorstw, oznaczeniach geograficznych towarów i usług, naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa, naśladownictwie produktów, utrudnianiu dostępu do rynku, nieuczciwej lub zakazanej reklamie. Kwestie powyższe omawiane są z uwzględnieniem regulacji unijnych w tym zakresie.

W programie zajęć przewidziane jest również omówienie katalogu roszczeń, jakie przysługują przedsiębiorcy w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, gdy jego interes ekonomiczny został zagrożony lub naruszony. Wszystkie proponowane tematy są bogato ilustrowane przykładami z orzecznictwa sądowego.

Zajęcia obejmują również instrumenty prywatnoprawnej ochrony interesów konsumentów z tytułu naruszeń reguł konkurencji a także instrumenty ochrony praw gwarantowanych przez regulację antymonopolową. Zwraca się przy tym uwagę na podział na środki cywilnoprawnej ochrony służące dochodzeniu roszczeń indywidualnych oraz na środki cywilnoprawnej ochrony interesów grup konsumentów.

Szczegółowa tematyka zajęć obejmuje:

1/ Wprowadzenie: pojęcie konkurencji w aspekcie wolności i uczciwości konkurencyjnej; pojęcie zagrożenia konkurencji; pojęcie zakazu konkurencji i cechy charakterystyczne prawnej regulacji zakazów konkurencyjnych; pojęcie interesu konkurencyjnego; klauzule konkurencyjne;

2/ Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji (klauzula generalna jako podstawa prawna kwalifikacji oznaczonego zachowania jak czynu nieuczciwej konkurencji; katalog nazwanych czynów nieuczciwej konkurencji);

3.4/ Ochrona oznaczeń odróżniających (oznaczeń przedsiębiorcy - firma; przedsiębiorstwa - nazwa przedsiębiorstwa; towarów/usług - znak towarowy/usługowy);

5/ Ochrona oznaczeń geograficznych. Merchandising;

6/ Ochrona przed informacjami nieprawdziwymi lub wprowadzającymi w błąd;

7.8/ Prawo do informacji a reklama (reklama wprowadzająca w błąd; reklama porównawcza; reklama sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami; reklama ukryta, reklama ingerująca w sferę prywatności);

9.10/ Konstrukcja przekazu reklamowego a nośniki reklamy. Reklama internetowa;

11/ Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. Kopiowanie zewnętrznej postaci produktu. Dezorganizacja działalności przedsiębiorstwa;

12/ Utrudnianie dostępu do rynku. Zakazy porozumień ograniczających konkurencję (transakcje wyłączne, selektywna dystrybucja, umowy frachisingowe);

13/ Odpowiedzialność cywilna za czyny nieuczciwej konkurencji;

14/ Instrumenty prywatnoprawnej ochrony interesów konsumentów z tytułu naruszeń reguł konkurencji

15/ Instrumenty ochrony praw gwarantowanych przez regulację antymonopolową.

Literatura:

J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2019;

M. Zdyb, M. Sieradzka (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2016;

E. Nowińska, M. duVall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa 2013;

E. Nowińska, K. Szczepanowska- Kozłowska, U. Promińska, Własnosc przemysłowa i jej ochrona, Warszawa 2014;

E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2010;

M. Sieradzka, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008;

K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014;

T. Skoczny, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008;

P. Podrecki, Prawo internetu, Warszawa 2007;

K. Grzybczyk, Ilustrowane prawo reklamy, Warszawa 2020;

K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć specjalizacyjnych student powinien wykazać się znajomością przedmiotu w ramach wybranej specjalizacji tj. ochrony prawnej konkurencji w stopniu pozwalającym mu zaliczyć przedmiot. Powinien dobrze orientować się w tekstach aktów prawnych związanych z przedmiotem, rozumieć podstawowe konstrukcje stosowane w prawie konkurencji, mieć zdolność do ich omówienia i analizy z odwołaniem się do doktryny i orzecznictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach.

Analiza problemowa tekstów prawnych, kazusów, orzecznictwa.

Samodzielne przygotowanie zajęć przez studentów.

Praca pisemna zaliczeniowa.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa - angażowanie wykładowcy i studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach.

Analiza problemowa tekstów prawnych, kazusów, orzecznictwa.

Samodzielne przygotowanie zajęć przez studentów.

Praca pisemna zaliczeniowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Modrzejewska
Prowadzący grup: Małgorzata Modrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Modrzejewska
Prowadzący grup: Małgorzata Modrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)