Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrody. Prawo i polityka.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1W027N |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrody. Prawo i polityka. |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Do uczestnictwa w wykładzie specjalizacyjnym nie jest wymagane ukończenie żadnego konkretnego kursu na Uniwersytecie Warszawskim. Pomocna może być natomiast orientacja w zagadnieniach omawianych w ramach kursów z przedmiotów niedogmatycznych, jak np. wstęp do prawoznawstwa, doktryny polityczno-prawne, filozofia prawa. Zajęcia stanowią część bloku specjalizacyjnego "Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrody". |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów i studentki z problematyką teoretycznego i ideologicznego uzasadnienia ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrody, a także historycznego rozwoju tych koncepcji. Ukazuje wpływ wyborów aksjologicznych i filozoficznych oraz rozwoju nauki na politykę środowiskową i kulturalną, a także styk prawa i polityki oraz upolitycznienie przedmiotu ich regulacji. Podejmuje takie zagadnienia jak np. estetyka prawa, filozofia prawa własności intelektualnej, etyczny i prawny status roślin i zwierząt, dobrostan zwierząt. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Do problematyki ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrody odnoszą się z perspektywy filozoficznej (etycznej, politycznej, estetycznej), ekonomicznej i socjologicznej oraz historycznej. Na podstawie analizy wybranych tekstów, artykułów naukowych, a także fragmentów aktów prawnych i orzeczeń sądowych studentom i studentkom zostaną wyłożone najważniejsze stanowiska polityczne i prawne dotyczące kultury i przyrody oraz ich zaistniałe bądź potencjalne konsekwencje prawne, a także wpływ na rozwój prawa w tych dziedzinach. Pozwoli to ukazać polityczne i aksjologiczne uwikłanie myślenia o tych dwóch zagadnieniach, konflikty wartości z tym związane oraz nieuchronny styk prawa i polityki w życiu społecznym. W toku kursu studenci i studentki zostaną postawieni przed pytaniami m.in., o to co jest dziedzictwem i dlaczego wymaga to ochrony, jakie instytucje temu służą, czego wymaga od nas idea sprawiedliwości społecznej w odniesieniu do relacji międzygatunkowych czy promocji innowacyjności. Wreszcie kwestią o fundamentalnym znaczeniu dla kursu jest pytanie o wzajemne stosunki kultury i przyrody. Plan zajęć przedstawia się następująco: (szczegółowy rozkład zależy od faktycznej liczby terminów zajęć oraz preferencji słuchaczy i słuchaczek wyrażonych podczas pierwszego spotkania) 1) Wprowadzenie. Dziedzictwo, dziedzictwo kulturowe i dziedzictwo przyrody: czym są, dlaczego odnosi się do nich prawo i dlaczego są to kategorie stricte polityczne. Dziedzictwo niematerialne, materialne, naturalne; 2) Ekologia społeczna. Zrównoważony rozwój. Nowe zielone łady i sprawiedliwa transformacja klimatyczna; 3) Filozofia prawa własności intelektualnej: co i dlaczego chronić, kim jest autor, jak wytyczyć granice pomiędzy promocją innowacyjności a ochroną dziedzictwa, wspólne czy prywatne dziedzictwo; 4) Estetyka prawa i jej przejawy: wymiar sprawiedliwości jako teatr, prawo i literatura, prawo w kinie i muzyce. Prawo jako instrument estetyzacji; 5) Planowanie przestrzenne a polityka. Urządzanie świata. Jak politycznie czytać architekturę. Ideologia ruchów miejskich; 6) Etyczny i prawny status zwierząt, roślin, innych elementów przyrody. Koncepcja praw zwierząt i zwierzęcego dobrostanu; 7) Konstytucjonalizacja ochrony dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody; 8) Ochrona przyrody i ochrona dziedzictwa kulturowego a prawa człowieka; 9) Ochrona dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody a stosunki międzynarodowe. Problem światowego dziedzictwa; 10) Ochrona dziedzictwa kulturowego i dziedzictwa przyrody a ustroje gospodarcze. Ekonomiczna analiza prawa ochrony przyrody. Prawne uwarunkowania rynku dzieł sztuki |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Boldrin, D.K. Levine, Against intellectual monopoly, Cambridge-New York 2008. M. Bookchin, The Philosophy of Social Ecology, Montreal 1990. P. Drahos, A Philosophy of Intellectual Property, Acton 2016. B. Gronowska, B. Rakoczy, J. Kapelańska-Pręgowska et al., Prawa człowieka a ochrona środowiska – wspólne wartości i wyzwania, Toruń 2018. H. Izdebski, Ideologia i zagospodarowanie przestrzeni, Warszawa 2013. V.A.J. Kurki, A Theory of Legal Personhood, Oxford 2019. R.F. Nash, The Rights of Nature. A History of Environmental Ethics, Madison 1989. T. Pietrzykowski, Spór o prawa zwierząt, Katowice 2007. W. Pływaczewski, B. Gadecki (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Perspektywa prawna i kryminologiczna, Warszawa 2015. E. Symonides, Ochrona przyrody, Warszawa 2007. K. Zeidler, Estetyka prawa, Gdańsk-Warszawa 2018. K. Zeidler, Restytucja dóbr kultury ze stanowiska filozofii prawa, Warszawa 2011. Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju, Warszawa 1991. Dodatkowa literatura, orzeczenia i akty prawne (fragmenty) oraz komentarze zostaną podane oraz przekazane studentom i studentkom przez prowadzącego w zależności od wyboru (możliwie bieżących i głośnych) przypadków ilustrujących omawiane tematy. |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot pozwoli studentom i studentkom uzyskać rozległą wiedzę w zakresie filozoficznych podstaw prawa ochrony dziedzictwa kultury i prawa ochrony zabytków, a także prawa ochrony przyrody, prawa ochrony środowiska i prawa ochrony zwierząt, a także wpływu teorii na rozwój tych gałęzi prawa. Wiedza w powyższym zakresie pozwoli na zrozumienie wartości stojących za obowiązującymi przepisami, a także stanowiskami postulującymi ich zmianę, a także orientację w dyskursie politycznym i prawnym w tym zakresie. Celem kursu jest rozbudzenie w studentach i studentach na podejmowane zagadnienia, wyposażenie ich w wiedzę niezbędną do prowadzenia debaty na temat zmiany prawa oraz świadomego jego stosowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie na oceny 3-4+: obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) + zaliczenie kolokwium Zaliczenie na oceny 3-5!: obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) + przygotowanie pracy pisemnej w formie eseju bądź artykułu naukowego W przypadku wyboru zaliczenia przez pracę pisemną student bądź studentka odpowiednio wcześnie ustala z prowadzącym formę i temat. Przez cały semestr ma także możliwość konsultacji w zakresie uwag merytorycznych, wykorzystanej literatury czy redakcji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Błaszczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.