MEPP - Etyka a wychowanie - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-MEPP-EaW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MEPP - Etyka a wychowanie - wykład |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Element Modułu: MEEP-Moduł: Nauczanie etyki w szkole. W trosce o wysoki poziom kształcenia na naszym Wydziale proponujemy wszystkim studentom uczestnictwo w zajęciach Modułu przygotowującego do nauczania etyki. Cykl wykładów, prezentujący najważniejsze problemy poruszane we współczesnych debatach z zakresu etyki. Wprowadza słuchaczy w problematykę etyczną, uwzględniając jej aspekty pedagogiczne. |
Pełny opis: |
Pełny opis: Celem zajęć jest zaprezentowanie i przybliżenie studentom współczesnych dylematów etycznych, szczególnie w perspektywie powinności stojących przed wychowawcami. Analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję moralną pobudzi słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do inspirowania i prowadzenia racjonalnej debaty moralnej. Treści kształcenia: analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości. |
Literatura: |
• • Leszek Kołakowski, O odpowiedzialności, • P. Singer, Etyka praktyczna, • Alasdair MacIntyre, Krótka historia etyki, • Ch. Taylor, Moralna topografia jaźni, |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: uświadomienie studentom problematyczności i „nieoczywistości” najważniejszych koncepcji etycznych - postrzeganych często w sposób bezrefleksyjny - pozwoli uczestnikom zajęć: po pierwsze, na krytyczną analizę własnych, często intuicyjnych i bezrefleksyjnie formułowanych przekonań moralnych. Po drugie, umożliwi rekonstrukcję i racjonalne uzasadnienie własnego systemu norm etycznych oraz implikowanych przez nie rozwiązań. Zanalizowanie współczesnych dylematów moralnych w perspektywie głównych doktryn etycznych pozwoli studentom na lepsze zrozumienie ich istoty oraz wyposaży uczestników zajęć w umiejętności: pobudzania przyszłych wychowanków do refleksji etycznej i wprowadzania uczniów w racjonalną debatę dotyczącą kwestii moralnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego przeprowadzonego pod koniec semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.