Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MEPP - Etyka a wychowanie - wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-MEPP-EaW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MEPP - Etyka a wychowanie - wykład
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Element Modułu: MEEP-Moduł: Nauczanie etyki w szkole.

W trosce o wysoki poziom kształcenia na naszym Wydziale proponujemy wszystkim studentom uczestnictwo w zajęciach Modułu przygotowującego do nauczania etyki.

Cykl wykładów, prezentujący najważniejsze problemy poruszane we współczesnych debatach z zakresu etyki. Wprowadza słuchaczy w problematykę etyczną, uwzględniając jej aspekty pedagogiczne.

Pełny opis:

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie i przybliżenie studentom współczesnych dylematów etycznych, szczególnie w perspektywie powinności stojących przed wychowawcami. Analiza napięć i sprzeczności nurtujących dzisiejszą refleksję moralną pobudzi słuchaczy do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do inspirowania i prowadzenia racjonalnej debaty moralnej.

Treści kształcenia: analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości.

Literatura:

• Leszek Kołakowski, O odpowiedzialności,

• P. Singer, Etyka praktyczna,

• Alasdair MacIntyre, Krótka historia etyki,

• Ch. Taylor, Moralna topografia jaźni,

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia: uświadomienie studentom problematyczności i „nieoczywistości” najważniejszych koncepcji etycznych - postrzeganych często w sposób bezrefleksyjny - pozwoli uczestnikom zajęć: po pierwsze, na krytyczną analizę własnych, często intuicyjnych i bezrefleksyjnie formułowanych przekonań moralnych. Po drugie, umożliwi rekonstrukcję i racjonalne uzasadnienie własnego systemu norm etycznych oraz implikowanych przez nie rozwiązań. Zanalizowanie współczesnych dylematów moralnych w perspektywie głównych doktryn etycznych pozwoli studentom na lepsze zrozumienie ich istoty oraz wyposaży uczestników zajęć w umiejętności: pobudzania przyszłych wychowanków do refleksji etycznej i wprowadzania uczniów w racjonalną debatę dotyczącą kwestii moralnych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego przeprowadzonego pod koniec semestru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)