MEPP - Warsztaty etyczne: Lipmanowska metoda dociekań filozoficznych z dziećmi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-F-MEPP-W1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MEPP - Warsztaty etyczne: Lipmanowska metoda dociekań filozoficznych z dziećmi |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy i będą zaznajamiały z metodą kształcenia, w której dociekanie filozoficzne rozumie się jako naukę samodzielnego myślenia, zadawania pytań, argumentacji i samokrytycyzmu. Będziemy posługiwać się, jako pretekstem do dyskusji materiałami szkolnymi, lekturami dziecięcymi, ale także tekstami multikulturowymi jak fragmenty filmu, komiksu czy zabawy ruchowej. |
Pełny opis: |
1.Co to jest myślenie? Czy da się nauczyć myśleć? Czy dociekanie filozoficzne z dziećmi ma sens? Warsztat według metody Lipmanowskiej Bajki filozoficzne „Stonoga” Muchomor 2004. 2. Jak powstaje pytanie? Rola pytań w myśleniu. Pseudo-pytania. Analiza i stawianie pytań na przykładzie bajki filozoficznej. Pytanie a problem. Bajka filozoficzna „Kto tam” Muchomor 2004 3. Rodzaje dyskusji. Dyskusja według modelu dialogicznego. Rysowanie drzewek logicznych. Stenogram z lekcji prowadzonej przez dzieci. 4.Rola argumentu i uzasadnienia w myśleniu. Teza, argument, kontrargument. Warsztat na kanwie fragmentu filmu „12 gniewnych ludzi” S.Lumet’a. 5. Co jest tekstem w dociekaniach filozoficznych? Dzieło sztuki, film, komiks, prasa, lektury szkolne- preteksty do dyskusji dialogicznej. Jak „mówi” portret Picassa? 6.Kompetencje logiczno-semantyczne - ćwiczenia jak wspierać uczniów w myśleniu? Manipulacja nauczycielska. 7. Rozróżnienia, klasyfikacje, kategoryzacje. Tekst Berri Hessena „Typy ludzi”. Myślenie alternatywne w szkole. 8.Analogia, metafora, interpretacja i ich rola w poznawaniu i rozumieniu .Warsztat z „mówienia metaforycznego ” na podstawie „Matrix” Braci Wachowskich. 9.Kuźnia definicji . Objaśnienie struktury definicji klasycznej i jej rodzajów. Rola definicji w wyjaśnianiu i rozumieniu na podstawie fragmentu „Trwoga rzeczywista i złudna” Ricoeura z „Podług nadziei” Pax1991 10. Fakty, sądy, opinie i ich rola w argumentacji. Wycinki z gazet a wizja rzeczywistości. 11. Zły konspekt/dobry konspekt– przestrzeń do myślenia. Konspekt lekcji- próba przybliżenia . 12-15. Jak teoria funkcjonuje w praktyce - samodzielne projekty lekcji współ prowadzone przez uczestników konwersatorium. |
Literatura: |
Lektury : "Bromba i filozofia"Maciej Wojtyszko Wyd J.Santorski "Bajki filozoficzne" Michel Piquemal wyd Muchomor "Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów" wyd Fundacja dla Demokracji" "Najdziwniejsze krzesło świata" Berrie Heesen wyd Fundacja dla Demokracji Filmy: "Matrix" Wachowscy "Gwiezdne wojny" Lucas "Fanatyk/Beliver" H.Bean "Biegnij Lola biegnij" T.Tykwer oraz propozycje samych studentów. |
Efekty uczenia się: |
Efekty: wiedza: znajomość metody Lipmanowskiej umiejętności: dostrzegania i pobudzania procesów samodzielnego myślenia u siebie i u uczniów; umiejętność myślowo-językowa wnioskowania, klasyfikowania, wyjaśniania, formułowania pytań i problemów, wykrywanie błędów w rozumowaniu kompetencje: postawa krytyczna oraz samodzielność twórcza, empatia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia będzie napisanie samodzielnego konspektu lekcji, który angażuje wszystkie procesy myślowe uczniów, które omówiliśmy i przećwiczyliśmy na warsztatach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.