Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MEPP - Warsztaty etyczne: Lipmanowska metoda dociekań filozoficznych z dziećmi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-MEPP-W1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MEPP - Warsztaty etyczne: Lipmanowska metoda dociekań filozoficznych z dziećmi
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia będą miały charakter warsztatowy i będą zaznajamiały z metodą kształcenia, w której dociekanie filozoficzne rozumie się jako naukę samodzielnego myślenia, zadawania pytań, argumentacji i samokrytycyzmu. Będziemy posługiwać się, jako pretekstem do dyskusji materiałami szkolnymi, lekturami dziecięcymi, ale także tekstami multikulturowymi jak fragmenty filmu, komiksu czy zabawy ruchowej.

Pełny opis:

1.Co to jest myślenie? Czy da się nauczyć myśleć? Czy dociekanie filozoficzne z dziećmi ma sens?

Warsztat według metody Lipmanowskiej Bajki filozoficzne „Stonoga” Muchomor 2004.

2. Jak powstaje pytanie? Rola pytań w myśleniu. Pseudo-pytania. Analiza i stawianie pytań na przykładzie bajki filozoficznej. Pytanie a problem. Bajka filozoficzna „Kto tam” Muchomor 2004

3. Rodzaje dyskusji. Dyskusja według modelu dialogicznego. Rysowanie drzewek logicznych. Stenogram z lekcji prowadzonej przez dzieci.

4.Rola argumentu i uzasadnienia w myśleniu. Teza, argument, kontrargument. Warsztat na kanwie fragmentu filmu „12 gniewnych ludzi” S.Lumet’a.

5. Co jest tekstem w dociekaniach filozoficznych? Dzieło sztuki, film, komiks, prasa, lektury szkolne- preteksty do dyskusji dialogicznej. Jak „mówi” portret Picassa?

6.Kompetencje logiczno-semantyczne - ćwiczenia jak wspierać uczniów w myśleniu? Manipulacja nauczycielska.

7. Rozróżnienia, klasyfikacje, kategoryzacje. Tekst Berri Hessena „Typy ludzi”. Myślenie alternatywne w szkole.

8.Analogia, metafora, interpretacja i ich rola w poznawaniu i rozumieniu .Warsztat z „mówienia metaforycznego ” na podstawie „Matrix” Braci Wachowskich.

9.Kuźnia definicji . Objaśnienie struktury definicji klasycznej i jej rodzajów. Rola definicji w wyjaśnianiu i rozumieniu na podstawie fragmentu „Trwoga rzeczywista i złudna” Ricoeura z „Podług nadziei” Pax1991

10. Fakty, sądy, opinie i ich rola w argumentacji. Wycinki z gazet a wizja rzeczywistości.

11. Zły konspekt/dobry konspekt– przestrzeń do myślenia. Konspekt lekcji- próba przybliżenia .

12-15. Jak teoria funkcjonuje w praktyce - samodzielne projekty lekcji współ prowadzone przez uczestników konwersatorium.

Literatura:

Lektury : "Bromba i filozofia"Maciej Wojtyszko Wyd J.Santorski

"Bajki filozoficzne" Michel Piquemal wyd Muchomor

"Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów" wyd Fundacja dla Demokracji"

"Najdziwniejsze krzesło świata" Berrie Heesen wyd Fundacja dla Demokracji

Filmy: "Matrix" Wachowscy

"Gwiezdne wojny" Lucas

"Fanatyk/Beliver" H.Bean

"Biegnij Lola biegnij" T.Tykwer

oraz propozycje samych studentów.

Efekty uczenia się:

Efekty:

wiedza: znajomość metody Lipmanowskiej

umiejętności: dostrzegania i pobudzania procesów samodzielnego myślenia u siebie i u uczniów; umiejętność myślowo-językowa wnioskowania, klasyfikowania, wyjaśniania, formułowania pytań i problemów, wykrywanie błędów w rozumowaniu

kompetencje: postawa krytyczna oraz samodzielność twórcza, empatia.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia będzie napisanie samodzielnego konspektu lekcji, który angażuje

wszystkie procesy myślowe uczniów, które omówiliśmy i przećwiczyliśmy na warsztatach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)