Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

MEPP - Warsztat etyczny I - Etyka w zawodzie pedagoga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-F-MEPP-W1E Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MEPP - Warsztat etyczny I - Etyka w zawodzie pedagoga
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak)
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest lektura i analiza różnorodnych tekstów w perspektywie filozoficznych i etycznych założeń konstytuujących podstawy współczesnych, konkurencyjnych wizji wychowania.

Pełny opis:

Uświadomienie studentom wielości możliwych stanowisk i problematyczności wybranych koncepcji etycznych oraz analiza napięć i sprzeczności nurtujących współczesną refleksję etyczną pobudzi studentów do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do prowadzenia i inspirowania racjonalnej debaty etycznej.

Literatura:

1. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, AKME, Warszawa 1990, ks. 2, I-X.

2. Régine Pernoud, Kobieta bez duszy, (w:) tegoż, Inaczej o średniowieczu, Wyd. Marabut, Gdańsk – Warszawa 2004, s. 93-109.

3. Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001, ks. I.

4. Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego

i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, r. 14, 15; cz. II, r. 17, 19, 29.

5. John Stuart Mill, O wolności, tłum. A. Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959.

6. Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976: tom II, cz. I, r. II; cz. II, r. I; cz. IV.

7. C.S. Lewis, Demokratyczna edukacja, (w:) tegoż, Nieodparte racje, Logos, Warszawa 2003.

8. Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1994.

9. John Eldredge, Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, r. 5 i 10, tłum. J. Grzegorczyk, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003, s. 83-100, 177-192.

10. Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304.

11. Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997, r. 9 i 11.

12. Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Horror metaphysicus, Zysk i S-ka, Poznań 1999, 68-81, 126-133.

13. Mark Lilla. Powab Syrakuz, (w:) P. Kłoczowski (red.), Dziedzictwo greckie..., Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2004.

14. Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 9-42.

15. François de La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.

Efekty uczenia się:

Student:

- zna różne stanowiska i koncepcje etyczne

- rozpoznaje różne napięcia i sprzeczności nurtujące współczesną refleksję etyczną

- umie wykorzystać wiedzę z etyki do własnych przemyśleń i prowadzenia dyskusji, zwłaszcza dotyczących edukacji.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć, czytanie tekstów, aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Czerska-Szczepaniak, Rafał Godoń, Jan Rutkowski
Prowadzący grup: Elżbieta Czerska-Szczepaniak, Jan Rutkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.