University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

MEPP - Ethical workshop I - Ethics in the teaching profession

General data

Course ID: 2300-F-MEPP-W1E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: MEPP - Ethical workshop I - Ethics in the teaching profession
Name in Polish: MEPP - Warsztat etyczny I - Etyka w zawodzie pedagoga
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest lektura i analiza różnorodnych tekstów w perspektywie filozoficznych i etycznych założeń konstytuujących podstawy współczesnych, konkurencyjnych wizji wychowania.

Full description: (in Polish)

Uświadomienie studentom wielości możliwych stanowisk i problematyczności wybranych koncepcji etycznych oraz analiza napięć i sprzeczności nurtujących współczesną refleksję etyczną pobudzi studentów do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do prowadzenia i inspirowania racjonalnej debaty etycznej.

Bibliography: (in Polish)

1. Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, AKME, Warszawa 1990, ks. 2, I-X.

2. Régine Pernoud, Kobieta bez duszy, (w:) tegoż, Inaczej o średniowieczu, Wyd. Marabut, Gdańsk – Warszawa 2004, s. 93-109.

3. Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001, ks. I.

4. Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego

i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, r. 14, 15; cz. II, r. 17, 19, 29.

5. John Stuart Mill, O wolności, tłum. A. Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959.

6. Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976: tom II, cz. I, r. II; cz. II, r. I; cz. IV.

7. C.S. Lewis, Demokratyczna edukacja, (w:) tegoż, Nieodparte racje, Logos, Warszawa 2003.

8. Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1994.

9. John Eldredge, Dzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy, r. 5 i 10, tłum. J. Grzegorczyk, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003, s. 83-100, 177-192.

10. Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304.

11. Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997, r. 9 i 11.

12. Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Horror metaphysicus, Zysk i S-ka, Poznań 1999, 68-81, 126-133.

13. Mark Lilla. Powab Syrakuz, (w:) P. Kłoczowski (red.), Dziedzictwo greckie..., Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2004.

14. Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 9-42.

15. François de La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna różne stanowiska i koncepcje etyczne

- rozpoznaje różne napięcia i sprzeczności nurtujące współczesną refleksję etyczną

- umie wykorzystać wiedzę z etyki do własnych przemyśleń i prowadzenia dyskusji, zwłaszcza dotyczących edukacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie do zajęć, czytanie tekstów, aktywność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)