Historia wychowania. Kobiety w pedagogice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MWP-HW-F |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania. Kobiety w pedagogice |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | W dziejach pedagogiki możemy odnaleźć sylwetki kobiet, które wniosły swój wkład w rozwój teorii i praktyki wychowania. Podczas zajęć fakultatywnych skupimy się na ukazaniu działalności oświatowej kobiet polskich w okresie XVIII-XX wieku. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie z możliwościami kształcenia dziewcząt, a także dorobkiem kobiet w tworzeniu zrębów polskiej i europejskiej myśli pedagogicznej i pedagogiki na przestrzeni XVIII-XX wieku. |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć fakultatywnych będzie analiza tekstów źródłowych pod kątem trzech zasadniczych obszarów tematycznych: kształcenia dziewcząt, udziału kobiet w tworzeniu zrębów pedagogiki i myśli pedagogicznej oraz poznanie sylwetek kobiet związanych z pedagogiką i działalnością oświatową Uwaga będzie skupiona na ukazaniu form kształcenia dziewcząt w XVIII wieku, przygotowania zawodowego kobiet – w tym kształcenia nauczycielek w Polsce pod zaborami (Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, Galicja i Prusy), a także ukazanie dążeń do kształcenia uniwersyteckiego. Ponadto rozważane będą formy tajne i jawne kształcenia kobiet w Polsce pod zaborami: Wyższe Kursy Naukowe dla Kobiet -"Uniwersytet Latający" w Warszawie: organizatorzy, słuchacze, wykładowcy. Ważnym wątkiem będzie także ukazanie kobiet w pedagogice i działalności oświatowej XVIII i XX wieku (m.in. Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, Narcyza Żmichowska, Eleonora Ziemięcka, Aniela Szycówna, Stefania Sempołowska, Antonina Machczyńska, Kazimiera Bujwidowa, Maria Grzegorzewska). |
Literatura: |
Kamilla Mrozowska, Sto lat działalności kobiet polskich w oświacie i nauce, Warszawa 1971. Kazimierz Szmyd, Twórcy nauk o wychowaniu w środowisku akademickim Lwowa (1860-1939), Rzeszów 2003, Rozdziały: VI i VII. Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, red. Wiesław Jamrożek, Dorota Żołądź - Strzelczyk, 2001. Joanna E. Dąbrowska, Klementyna, Białystok 2008. Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, red. Agata Roćko, Magdalena Górska, Warszawa 2017. Joanna Falkowska, Ambasadorki wychowania, Toruń 2018. Ponadto teksty źródłowe przekazane grupie przez prowadzącą. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna problemy życia i edukacji kobiet od XVIII do XX w. w świetle przemian społecznych i oświatowych 2. Zna społeczne, ekonomiczne i polityczne podłoże przemian oświatowych od XVIII w. do pierwszej połowy XX w (do II wojny światowej). 3. Zna ewolucję celów, treści i form edukacji kobiet na ziemiach polskich i w Polsce (na tle europejskim) od XVIII do XX w. 4. Zna dorobek kobiet w zakresie badań pedagogicznych i praktyki edukacyjnej. Umiejętności: 1. Potrafi krytycznie odnieść się do przekazów monograficznych i źródłowych. 2. Potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła. 3. Potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne. Kompetencje społeczne: 1. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej. 2. Krytycznie odnosi się do przemian edukacyjnych w Polsce i w Europie od XVIII do XX w. 3. Ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena będzie ustalona na podstawie: - Obecności na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności. - Przygotowania referatu/prezentacji. - Zaliczenia testu końcowego – pytania zamknięte. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.