Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MD - Nowe technologie w projektach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MD-ARM-NTP
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MD - Nowe technologie w projektach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kampus.come.uw.edu.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Uczestnik zajęć pozna szczegóły wykorzystania metody projektów wykorzystujących nowe technologie w procesie nauczania.

Pełny opis:

Przedmiot jest podzielony na 5 bloków trwających trzy jednostki zajęciowe realizowany w sposób mieszany (w sali i zdalnie). W ramach danego bloku student będzie przyjmował zarówno rolę nauczyciela, jak i ucznia zgodną z zakresem pracy na danym etapie metody projektów:

Blok 1 - wprowadzenie:

- wprowadzenie do metody projektów: omówienie pojęć instrukcja, kontrakt, przykłady wzorcowe oraz określenie tematów i podanie harmonogramu;

- rola ucznia: opracowanie opisu projektu (cel ogólny, opis i wizualizacja efektów końcowych) lub opracowanie adekwatnych ogniw dla WebQuestu (temat, zadanie);

- rola nauczyciela: ocena przydzielonych opisów projektu/WebQuestu, diagnoza czynników ryzyka (poziom trudności-motywacja, samodzielność-oszustwo).

Blok 2 - podział zadań i harmonogram:

- omówienie czynników ryzyka, wprowadzenie do organizacyjnych aspektów metody projektu i zasobów (zadania, zakres obowiązków i harmonogram - etapy i kamienie milowe, źródła);

- rola ucznia: charakterystyka grupy (liczebność, role-kompetencje), podział zadań (w tym dla lidera), opracowanie harmonogramu i zestawienie zasobów lub opracowanie adekwatnych ogniw dla WebQuestu (proces, źródła);

- rola nauczyciela: ocena przydzielonych planów pracy, diagnoza czynników ryzyka (rzetelność analizy zadań, rozkład pracy, problemy związane ze współpracą, realność harmonogramu).

Blok 3 - kontrakt:

- omówienie czynników ryzyka, wzór kontraktu, formy prezentacji i zasad ewaluacji;

- rola ucznia: opracowanie kompletnego kontraktu, który zawiera opis prezentacji efektów i kryteria oceny lub brakujące ogniwa dla WebQuestu (ewaluacja, podsumowanie);

- rola nauczyciela: ocena przydzielonych projektów na podstawie kontraktu (atrakcyjność-chęć uczestnictwa, rzetelność kontraktu, trafność kontroli).

Blok 4 - realizacja:

- podział ról na uczniów i nauczycieli przez wybór najlepszych projektów, utworzenie grup projektowych, wskazanie lidera i przydział zadań, podpisanie kontraktu;

- rola ucznia: praca nad projektem;

- rola nauczyciela: obserwacja i ocena przebiegu prac zgodnie z ustalonymi kryteriami (zgodność z harmonogramem, motywacja, komunikacja w grupie).

Blok 5 - prezentacja i ewaluacja:

- rola ucznia: prezentacja wyników, sprawozdanie z realizacji projektu

- rola ucznia: ocena wyników, pytania weryfikujące samodzielność i rozliczenie kontraktu

Literatura:

D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.

Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl

http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm

http://www.enauczanie.com/metodyka/webquest/o-metodzie-webquest

Efekty uczenia się:

Wiedza (K_W12):

- student opisuje przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu;

- wyjaśnia elementy (kontrakt, instrukcja, wzorce) i etapy metody projektów;

Umiejętności (K_U11):

- student organizuje pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej;

- student opracowuje kontrakt zawierający: temat projektu i jego cele, plan pracy (zadania dla poszczególnych członków grupy i harmonogram), pomoce fachowe, np. literaturę, zasady współpracy z nauczycielem, sposób prezentacji, kryteria oceny projektu, ewaluację (sprawozdanie);

- student ocenia elementy kontraktu opracowane przez pozostałych członków grupy;

- realizuje/nadzoruje projekt grupowy z wykorzystaniem nowych technologii zgodnie z ustalonym kontraktem;

- student prezentuje wyniki projektu/rozlicza kontrakt i przeprowadza ewaluację projektu.

Kompetencje społeczne (K_K01):

- student podejmuje pracę w grupie i nadzoruje przebieg pracy grupowej;

- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego

Metody i kryteria oceniania:

Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:

- uzyskanie minimum 30 punktów z zadań (kryteria adekwatne do zadań i ról - patrz opis bloków);

- wykonanie pracy projektowej lub rozliczenie kontraktu (kryteria zależne od pełnionej roli - opisane w kontrakcie lub związane z trafnością oceny nadzorującej projekt).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)