MS1 - Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-ARM-EASW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Edukacyjne aspekty sztuki współczesnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów pedagogiki specjalności edukacja artystyczna i medialna. Stanowią wprowadzenie w zagadnienia związane ze współczesną działalnością artystyczną w obszarze sztuk wizualnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Sztuka współczesna jest ważnym partnerem dla pedagogiki w refleksji na temat człowieka i tworzonego przez niego świata. Jej stała obecność w przestrzeni publicznej – realnej i wirtualnej – powoduje, iż coraz częściej, niepostrzeżenie, staje się wyraźnym elementem naszej codzienności. Taka sytuacja wymaga od pedagoga przynajmniej podstawowej znajomości języka sztuki współczesnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są pedagogicznym wprowadzeniem do sztuki współczesnej. Podczas kolejnych spotkań przedstawione zostaną najważniejsze działania artystyczne, twórcy i dzieła sztuki XX i XXI wieku. Studenci zapoznani zostaną z takimi zagadnieniami, jak: interwencja, dokumentacja, eksperyment artystyczny, performance, happening, body art., land art., net art., sztuka relacyjna, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka społeczności, sztuka partypacyjnai inne. Działania współczesnych artystów analizowane będą z perspektywy pedagogicznej oraz w szerszym kontekście społeczno-kulturowym. |
Literatura: |
B. Kwiatkowska-Tybulewicz, Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej, Wydawnictwa UW, Warszawa 2016. C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Bęc Zmiana, Warszawa 2015. N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, Wydawnictwo MOCAK, Kraków 2012. I. Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002. A.C.Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Universitas, Kraków 2013. Nowe zjawiska sztuki polskiej po 2000 roku, (red.) G. Borkowski, A. Mazur, M. Branicka, Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007. Wybrane artykuły z czasopism. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student wymieni podstawowe środki wyrazu obecne we współczesnych działaniach artystycznych - student omówi zagadnienie końca sztuki, sztuki po końcu sztuki, sztuki posthistorycznej; - student przedstawi wybrane sylwetki artystów współczesnych; - student omówi wątki wspólne obecne w sztuce współczesnej i pedagogice Umiejętności - student zinterpretuje wybrane dzieła sztuki współczesnej; - student łączy komentarz artystyczny z głównymi problemami człowieka współczesnego, kultury współczesnej; - student krytycznie oceni dzieła sztuki współczesnej; Postawy - student wykorzystuje możliwości sztuki współczesnej w działalności edukacyjnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: obecność aktywny udział w zajęciach zaprezentowanie wybranego współczesnego projektu artystycznego |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.