MS1 - Komunikacja z osobą niepełnosprawną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PR-KON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Komunikacja z osobą niepełnosprawną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student zdobywa wiedzę w zakresie komunikacji z osobą niepełnosprawną. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności w sytuacjach dnia codziennego, jak również w poradnictwie i w procesie edukacji. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące procesu komunikacji: definicję, analizę aktu porozumiewania się (nadawca, odbiorca, komunikat, szum) oraz umiejętność aktywnego słuchania. Poruszana problematyka będzie obejmowała podstawową wiedzę na temat poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (ruchowej, intelektualnej, słuchowej, wzrokowej), choroby przewlekłej oraz specyfiki funkcjonowania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Podczas zajęć zostaną omówione zachowania wobec osób z niepełnosprawnością, sposoby nawiązania kontaktu, możliwości podtrzymania relacji. Program zajęć obejmować będzie również zagadnienia dotyczące alternatywnych sposobów komunikacji. |
Literatura: |
Dykcik W.: Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009. Geldard K, Geldard D.: Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2004. Gorajewska D.: Fakty i mity o osobach z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2009. Gorajewska D.: Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością,Wydawnictwo Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007. King G.: Umiejętności Terapeutyczne nauczycielskie, GWP, Gdańsk 2004 Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Piekut-Brodzka D.,Kuczyńska-Kwapisz J.: Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2004. Piszczek M.: Komunikacja alternatywna z osobami niepełnosprawnymi, CMPP, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: wiedza - definiuje komunikacje; - opisuje akt komunikacji; - podaje uwarunkowania komunikacji; - charakteryzuje specyfikę komunikacji z osobą niepełnosprawną z uwzględnieniem wybranego rodzaju niepełnosprawności; - opisuje alternatywne sposoby komunikacji; umiejętności - umie aktywnie słuchać; - dobiera komunikat do możliwości percepcji odbiorcy; - potrafi profesjonalnie udzielić pomocy osobie niepełnosprawnej; postawy - umie nawiązać i potrzymać kontakt z osobą niepełnosprawną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.