Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Edukator w muzeum i centrum nauki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2/ASK-L-EMu
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Edukator w muzeum i centrum nauki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Podczas zajęć uczestnicy poznają proces przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w centrach nauki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metod działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej poprzez zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora w centrach nauki i muzeach.

Pełny opis:

Podczas zajęć uczestnicy poznają proces przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w centrach nauki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metod działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej poprzez zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora w centrach nauki i muzeach.

Zajęcia składają się z trzech części:

• podczas pierwszej części zajęć omawiane są najważniejsze założenia dotyczące przygotowania i prowadzenia różnych form zajęć edukacyjnych w muzeach i centrach nauki;

• druga część, to zapoznanie z dobrymi praktykami;

• trzecia część ma charakter warsztatowy i służy wypracowaniu w grupach scenariuszy krótkich zajęć edukacyjnych, które mogłyby być zrealizowane w muzeum lub centrum nauki.

Literatura:

Szeląg M., Edukacja w muzeach i instytucjach kultury – aktualnie, Warszawa 2020;

Pelczar J., Buraczyńska M. (red.), Muzeum otwarte na edukację, Kraków 2011. Tekst dostępny pod linkiem: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/40716/pelczar_muzeum_otwarte_na_edukacje_publikacja_poseminaryjna_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Iłowiecka-Tańska I., Czas na emocje i chaos, Warszawa 2015. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/uczenie/czas-na-emocje-i-chaos;

Żylińska M., Mózg idzie do szkoły, Toruń 2014. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/mozg-idzie-do-szkoly

Kowalczyk W., Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea?, „Muzealnictwo” 2010, nr 51, s. 55-62;

Byszewski J., Parczewska M., Muzeum jako rzeźba społeczna, Laboratorium Edukacji Twórczej. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2012;

Aksman J., Gaj R., Dzieci w Galerii – cykl warsztatów o sztuce współczesnej realizowany w galeriach Krakowa (2001–2003), w: Sztuka i pedagogika, red. J. Samek, t. 4, Kraków 2006, s. 236-243;

Adamczyk P., Muzeum na wynos – nowe formy edukacji historycznej na przykładzie projektu ››skrzynia pełna tajemnic‹‹, w: Woźniak M., Rosset T. F. de, Ślusarczyk W. (red.), Historia w muzeum, Bydgoszcz 2013, s. 189-191;

Leśny A., Centrum Nauki Kopernik – interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna instytucja edukacyjna?, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student/ka zna podstawowe formy zajęć realizowanych w muzeach i centrach nauki;

student/ka zna przykłady dobrych praktyk z zakresu edukacji w muzeach i centrach nauki;

Umiejętności:

student/ka potrafi zaprojektować krótkie zajęcia edukacyjne realizowane w centrach nauki i muzeach;

student/ka dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań;

Kompetencje społeczne:

student/ka potrafi uzupełniać wiedzę z zakresu metod działań z zakresu animacji kultury;

student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji;

student/ka potrafi odnieść się krytycznie do poznanych przykładów zajęć edukacyjnych realizowanych w muzeach i centrach nauki;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Piotr Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)