MS2 - Edukator w muzeum i centrum nauki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2/ASK-L-EMu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Edukator w muzeum i centrum nauki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć uczestnicy poznają proces przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w centrach nauki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metod działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej poprzez zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora w centrach nauki i muzeach. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć uczestnicy poznają proces przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w centrach nauki. Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie metod działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej poprzez zapoznanie się ze specyfiką pracy edukatora w centrach nauki i muzeach. Zajęcia składają się z trzech części: • podczas pierwszej części zajęć omawiane są najważniejsze założenia dotyczące przygotowania i prowadzenia różnych form zajęć edukacyjnych w muzeach i centrach nauki; • druga część, to zapoznanie z dobrymi praktykami; • trzecia część ma charakter warsztatowy i służy wypracowaniu w grupach scenariuszy krótkich zajęć edukacyjnych, które mogłyby być zrealizowane w muzeum lub centrum nauki. |
Literatura: |
Szeląg M., Edukacja w muzeach i instytucjach kultury – aktualnie, Warszawa 2020; Pelczar J., Buraczyńska M. (red.), Muzeum otwarte na edukację, Kraków 2011. Tekst dostępny pod linkiem: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/40716/pelczar_muzeum_otwarte_na_edukacje_publikacja_poseminaryjna_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y Iłowiecka-Tańska I., Czas na emocje i chaos, Warszawa 2015. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/uczenie/czas-na-emocje-i-chaos; Żylińska M., Mózg idzie do szkoły, Toruń 2014. Tekst dostępny pod linkiem: https://www.kopernik.org.pl/baza-wiedzy/mozg-idzie-do-szkoly Kowalczyk W., Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea?, „Muzealnictwo” 2010, nr 51, s. 55-62; Byszewski J., Parczewska M., Muzeum jako rzeźba społeczna, Laboratorium Edukacji Twórczej. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2012; Aksman J., Gaj R., Dzieci w Galerii – cykl warsztatów o sztuce współczesnej realizowany w galeriach Krakowa (2001–2003), w: Sztuka i pedagogika, red. J. Samek, t. 4, Kraków 2006, s. 236-243; Adamczyk P., Muzeum na wynos – nowe formy edukacji historycznej na przykładzie projektu ››skrzynia pełna tajemnic‹‹, w: Woźniak M., Rosset T. F. de, Ślusarczyk W. (red.), Historia w muzeum, Bydgoszcz 2013, s. 189-191; Leśny A., Centrum Nauki Kopernik – interaktywny plac zabaw czy pozaszkolna instytucja edukacyjna?, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/ka zna podstawowe formy zajęć realizowanych w muzeach i centrach nauki; student/ka zna przykłady dobrych praktyk z zakresu edukacji w muzeach i centrach nauki; Umiejętności: student/ka potrafi zaprojektować krótkie zajęcia edukacyjne realizowane w centrach nauki i muzeach; student/ka dokonuje autoanalizy i krytyki zrealizowanych działań; Kompetencje społeczne: student/ka potrafi uzupełniać wiedzę z zakresu metod działań z zakresu animacji kultury; student/ka dokonuje samooceny własnych kompetencji; student/ka potrafi odnieść się krytycznie do poznanych przykładów zajęć edukacyjnych realizowanych w muzeach i centrach nauki; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Piotr Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.