MS2 - Sztuka w projektach outdoor and adventure eduaction
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-AKD-SZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Sztuka w projektach outdoor and adventure eduaction |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi założeniami pedagogiki przygody oraz możliwościami wykorzystania sztuki jako środkowa przygodowego. Zajęcia maja charakter warsztatowy, część zajęć będzie się odbywała w plenerze. |
Pełny opis: |
Zajęcia zakładają zapoznanie się z podstawowymi założeniami pedagogiki przygody, metoda przygodową, zasadami organizacji programów przygodowych oraz specyfika wykorzystania środków przygodowych z obszaru sztuki. W ramach zajęć zostaną zaprezentowane różne formy działań i przykłady programów przygodowych realizowanych na świecie. Studenci podejmą próbę samodzielnego opracowania warsztatów zgodnych z założeniami tego nurtu. Tematyka: - założenia teoretyczne pedagogiki przygody - pedagogika przygody w Polsce i na świecie - metoda pedagogiki przygody - specyfika środków przygodowych - założenia art&craft outdoor education – wykorzystanie sztuki jako środka przygodowego - pedagogika twórczości a sztuka w pedagogice przygody ¬- przykłady działań art&craft outdoor education w Polsce i na świecie |
Literatura: |
W. Michl, Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011 Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2012 Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure w Polsce, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, A. Bąk, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2014 Art in education and therapy, red. M. Furmanowska, ATUT, Wrocław 2014 K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2013 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student zna i rozumie): - podstawowe teorie i terminologię stosowaną w pedagogice przygody, rozumie jej źródła i znaczenie. - metody, formy i środki stosowane w projektach pedagogiki przygody - istotę procesów grupowych, komunikowania się interpersonalnego oraz stylów uczenia się w działaniach z obszaru pedagogiki przygody - obszary działań charakterystyczne dla projektów pedagogiki przygody wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy Umiejętności (student potrafi): - dokonać obserwacji grupy, zinterpretować zjawiska w niej zachodzące i odnosząc się do założeń teoretycznych oraz dobrać właściwe środki i formy działań w ramach projektów pedagogiki przygody wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy. - przygotować program przygodowy oparty na założeniach pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego. - przeprowadzić program przygodowy dobierając formy, treści, oraz sposób komunikacji stosowane do wieku i sytuacji uczestników. - pracować w zespole przyjmując różne role, a w szczególności rolę prowadzącego działania typu przygodowego, rozumie jej specyfikę i założenia. - ocenić własne działania w projektach przygodowych - zarówno z punktu uczestnika jak i organizatora Kompetencje (student jest gotowy do): - stałego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie planowania i realizowania projektów przygodowych, uczestnictwa w różnych przedsięwzięciach o charakterze warsztatowym. - podejmowania działań z obszaru pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki rozumiejąc istotę znaczenia dla rozwoju uczestników działań, grup społecznych oraz środowiska społecznego. - odpowiedzialnego i rzetelnego przygotowywania się do realizacji projektów z obszaru pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie w zespołach konspektu warsztatów wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy - poprowadzenie warsztatów na podstawie ww. opracowanego konspektu - ocena zaangażowania przez grupę - aktywny udział w zajęciach (max. 2 nieobecności) - przygotowanie w zespole i poprowadzenie warsztatu zgodnego z założeniami pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.