Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Sztuka w projektach outdoor and adventure eduaction

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-AKD-SZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Sztuka w projektach outdoor and adventure eduaction
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi założeniami pedagogiki przygody oraz możliwościami wykorzystania sztuki jako środkowa przygodowego. Zajęcia maja charakter warsztatowy, część zajęć będzie się odbywała w plenerze.

Pełny opis:

Zajęcia zakładają zapoznanie się z podstawowymi założeniami pedagogiki przygody, metoda przygodową, zasadami organizacji programów przygodowych oraz specyfika wykorzystania środków przygodowych z obszaru sztuki. W ramach zajęć zostaną zaprezentowane różne formy działań i przykłady programów przygodowych realizowanych na świecie. Studenci podejmą próbę samodzielnego opracowania warsztatów zgodnych z założeniami tego nurtu.

Tematyka:

- założenia teoretyczne pedagogiki przygody

- pedagogika przygody w Polsce i na świecie

- metoda pedagogiki przygody

- specyfika środków przygodowych

- założenia art&craft outdoor education – wykorzystanie sztuki jako środka przygodowego

- pedagogika twórczości a sztuka w pedagogice przygody

¬- przykłady działań art&craft outdoor education w Polsce i na świecie

Literatura:

W. Michl, Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011

Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2012

Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure w Polsce, red. E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, A. Bąk, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2014

Art in education and therapy, red. M. Furmanowska, ATUT, Wrocław 2014

K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2013

Efekty uczenia się:

Wiedza (student zna i rozumie):

- podstawowe teorie i terminologię stosowaną w pedagogice przygody, rozumie jej źródła i znaczenie.

- metody, formy i środki stosowane w projektach pedagogiki przygody

- istotę procesów grupowych, komunikowania się interpersonalnego oraz stylów uczenia się w działaniach z obszaru pedagogiki przygody

- obszary działań charakterystyczne dla projektów pedagogiki przygody wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy

Umiejętności (student potrafi):

- dokonać obserwacji grupy, zinterpretować zjawiska w niej zachodzące i odnosząc się do założeń teoretycznych oraz dobrać właściwe środki i formy działań w ramach projektów pedagogiki przygody wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy.

- przygotować program przygodowy oparty na założeniach pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego.

- przeprowadzić program przygodowy dobierając formy, treści, oraz sposób komunikacji stosowane do wieku i sytuacji uczestników.

- pracować w zespole przyjmując różne role, a w szczególności rolę prowadzącego działania typu przygodowego, rozumie jej specyfikę i założenia.

- ocenić własne działania w projektach przygodowych - zarówno z punktu uczestnika jak i organizatora

Kompetencje (student jest gotowy do):

- stałego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie planowania i realizowania projektów przygodowych, uczestnictwa w różnych przedsięwzięciach o charakterze warsztatowym.

- podejmowania działań z obszaru pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki rozumiejąc istotę znaczenia dla rozwoju uczestników działań, grup społecznych oraz środowiska społecznego.

- odpowiedzialnego i rzetelnego przygotowywania się do realizacji projektów z obszaru pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie w zespołach konspektu warsztatów wykorzystujących sztukę jako środek przygodowy

- poprowadzenie warsztatów na podstawie ww. opracowanego konspektu

- ocena zaangażowania przez grupę

- aktywny udział w zajęciach (max. 2 nieobecności)

- przygotowanie w zespole i poprowadzenie warsztatu zgodnego z założeniami pedagogiki przygody z wykorzystaniem sztuki jako środka przygodowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)