DP - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DP-PDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DP - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z pojęciem diagnozy, funkcjami diagnozy, modelami, rodzajami, z zagadnieniami etycznymi i prawnymi związanymi z procesem diagnozy, a także z metodami i technikami diagnostycznymi |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Pojęcie diagnozy, diagnoza pedagogiczna a diagnoza psychologiczna. 2. Cele, funkcje diagnozy. 3. Podejścia w diagnozie, modele i rodzaje diagnozy. 4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego: kontakt diagnostyczny, opór, podstawowe reguły i zasady diagnozowania. 5. Czynniki wpływające na trafność diagnozy. Przyczyny błędów w diagnozie, diagnoza, a wiedza potoczna. 6. Zagadnienia etyczne i prawne dotyczące procesu diagnostycznego. 7. Definicja metod, technik i narzędzi diagnostycznych. 8. Wywiad; klasyfikacje wywiad, charakterystyka porównawcza wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego i swobodnego. 9. Specyfika wywiadu swobodnego, koncepcja wywiadu, budowa, rodzaje pytań, znaczenie kontaktu , interpretacja wywiadu. 10. Ankieta, definicja, klasyfikacja, możliwość wykorzystania w diagnozie indywidualnej. 11. Obserwacja; rodzaje obserwacji. Istota i przedmiot obserwacji swobodnej. Analiza, interpretacja i wykorzystanie danych z obserwacji. 12. Analiza dokumentów i wytworów. 13. Metody diagnozy psychologicznej: pojęcie pomiaru w psychologii, definicja testu psychologicznego i jego charakterystyka: trafność, rzetelność, obiektywność, standaryzacja, błąd pomiaru . Klasyfikacja testów i przykłady ich wykorzystania w diagnozie pedagogicznej i psychologicznej. 14. Techniki projekcyjne, ich założenia, charakterystyka . 15. Wybrane techniki w diagnozie neurologicznej i ewentualne możliwości wykorzystania jej wyników w diagnozie psychopedagogicznej. |
Literatura: |
Podstawowa (do egzaminu z zakresu wykładu): Frydrychowicz A., Koźniewska E, Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie- przewodnik metodyczny. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej, 2004., s.11-31. Jarosz E.,Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2006 , rod 1,2,3. Stemplewska -Żakowicz, K., Paluchowski, W.J.: Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Strelau, J., Doliński, D. (red) Psychologia Akademicka. Podręcznik. Gdańsk: GWP, 2010, tom 2 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: wiedza: zna cele, funkcje, modele, typy diagnozy, opisuje strukturę diagnozy, zna uwarunkowania procesu diagnozy, potrafi zdefiniować metodę, technikę i narzędzie diagnostyczne, charakteryzuje techniki diagnostyczne, definiuje podstawowe pojęcia z teorii testów, zna podstawowe metody diagnostyczne, umiejętności: potrafi postawić hipotezy diagnostyczne, umie odpowiednio dobrać metody diagnozy stosownie do celu diagnozy i postawionych hipotez, potrafi porównać wywiad swobodny, ustrukturalizowany i częściowo ustrukturalizowany podać wady i zalety każdego z nich postawy: zna podstawowe zagadnienia etyczne dotyczące procesu diagnostycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach ( dopuszczalne 2 nieobecności), zagadnienia z wykładu w całości wchodzą w zakres testu wiadomości – jednego z warunków zaliczenia modułu -Diagnoza psychopedagogiczna. Test wiadomości obejmuje wiedzę z wykładu i lektur. Test składa się z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru (Zalicza 60 %.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.