MS2 - Edukacja muzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-PWCZ-EM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Edukacja muzyczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o muzyce oraz rozwinięcie ich umiejętności muzycznych. W toku własnych działań muzycznych: ruchu z muzyką, gry na instrumentach perkusyjnych, śpiewu, słuchania muzyki i tworzenia muzyki elementarnej (w/g metody Orffa), studenci będą mieli okazję zapoznać się z muzyką zarówno od strony słuchacza, jak i wykonawcy, a zdobyte doświadczenie i umiejętności pozwolą na wnikliwsze rozumienie zagadnień związanych z muzyką i wykonawstwem muzycznym. Wiedza muzyczna będzie omawiana także w kontekście rozwoju muzycznego dziecka. Repertuar poznany na zajęciach studenci będą mogli wykorzystać podczas własnej pracy z dziećmi. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o muzyce oraz rozwinięcie ich umiejętności muzycznych. W toku własnych działań muzycznych: ruchu z muzyką, gry na instrumentach perkusyjnych, śpiewu, słuchania muzyki i tworzenia muzyki elementarnej (w/g metody Orffa), studenci będą mieli okazję zapoznać się z muzyką zarówno od strony słuchacza, jak i wykonawcy, a zdobyte doświadczenie i umiejętności pozwolą na wnikliwsze rozumienie zagadnień związanych z muzyką i wykonawstwem muzycznym. Wiedza muzyczna będzie omawiana także w kontekście rozwoju muzycznego dziecka. Repertuar poznany na zajęciach studenci będą mogli wykorzystać podczas własnej pracy z dziećmi. |
Pełny opis: |
I. Muzyka jako podmiot przeżycia estetycznego. Wielopoziomowość i wielowymiarowość oddziaływania muzyki na różne sfery funkcjonowania człowieka. Środowisko muzyczne dziecka i jego potrzeby obcowania z muzyką. Funkcje muzyki i wybory muzyczne człowieka dorosłego. II. Teoria i praktyka muzyczna. Wiedza o dźwiękach, zapisie i odczytywaniu muzyki oraz sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Dźwięki jako zjawiska akustyczne i jako materiał muzyki. Pięciolinia, klucze muzyczne, graficzny zapis czasu trwania i wysokości dźwięków. Podstawowe pojęcia muzyki tonalnej: skala, gama, tonacja, trójdźwięk, triada harmoniczna. Dźwięki we wzajemnych relacjach czasoprzestrzennych: puls muzyczny, akcenty metryczne, metrum, rytm, interwały, melodia; harmonia - muzyczne znaczenie pojęcia. Przykładowe rodzaje akompaniamentów opartych na harmonice funkcyjnej. Gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych. Dobór prostych akompaniamentów do poznanych podczas zajęć piosenek i utworów muzycznych. Śpiew i ruch z muzyką jako ilustracja omawianych zagadnień teoretycznych. Rozwijanie umiejętności odtwarzania muzyki ze słuchu i z prostego zapisu nutowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych: kontrast, tożsamość, podobieństwo. Słuchanie i analiza wybranych przykładów muzyki klasycznej pod kątem wartości estetycznych i dydaktycznych. III. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci. Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci. |
Literatura: |
1.Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, wyd.II rozszerzone 2. Czerniawska E. (red), O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka. 3. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka 4. Lewandowska K., Rozwój zdolności muzycznych dzieci" 5. Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie wg koncepcji Carla Orffa 6. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk 7. Waugh A., Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna: - różne rodzaje muzyki wartościowej i kryteria jej oceniania - wybrane przykłady utworów muzycznych z różnych epok - podstawowe pojęcia i słownictwo muzyczne - zapis muzyczny w kluczu wiolinowym - przebieg rozwoju muzycznego człowieka - kształcące i wychowawcze wartości nauki muzyki Student potrafi: - słuchać uważnie muzyki i dyskutować na temat zależności między doborem środków kompozytorskich a brzmieniem i wyrazem słuchanego utworu - zapisać prosty rytm ze słuchu - odtworzyć z zapisu nutowego rytm na instrumentach perkusyjnych, przedstawić go ruchem i przeczytać tataizacją - zaśpiewać piosenki i wykonać zabawy ruchowe z repertuaru dziecięcego poznane podczas zajęć - dobrać odpowiednie aktywności muzyczne do wybranych celów zajęć z dziećmi Kompetencje społeczne: Student: - jest świadomy znaczenia własnych kompetencji - w tym muzycznych - dla skutecznej i satysfakcjonującej pracy z dziećmi - pracuje samodzielnie nad doskonaleniem swoich umiejętności muzycznych - potrafi wyrażać swoje opinie na forum grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywne uczestnictwo w zajęciach - zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym - zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych - wyniki 2 pisemnych sprawdzianów ze znajomości zagadnień poruszanych na zajęciach i w zaleconej lekturze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.