MS2 - Asysta rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-SDR-DR-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Asysta rodzinna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia "Asysta rodzinna” przeznaczone są dla osób zamierzających w przyszłości pracować w instytucjach pomocy społecznej i organizacjach pozarządowych, w bezpośrednim kontakcie z osobami wymagającymi lub oczekującymi wsparcia i pomocy w realizacji funkcji rodzicielskich. Wiedza pozyskana na zajęciach będzie również przydatna dla osób zamierzających pracować w instytucjach współpracujących z asystentami rodziny, takimi jak placówki oświatowe, instytucje opiekuńcze, wymiaru sprawiedliwości. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą praktycznych aspektów pracy z rodziną w tym: obowiązujących uregulowań prawno-formalnych, rozumienia roli asystenta rodziny oraz celu , zasad, metod i stosowanych przez niego technik . Studenci posiądą wiedzę w zakresie problematyki rodzinnej, a w szczególności dotyczącą trudności, potrzeb, zasobów każdego z członków rodziny oraz rodziny jako całości. Zapoznają się z zasadami, formami i sposobami udzielania wsparcia rodzinie w ramach instytucji pomocy społecznej, zwłaszcza działań asystenta rodziny. |
Literatura: |
1. Barbaro B. (red) ,Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny UJ. Kraków 1999. 2. Ciczkowska-Giedziun M. , Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach. Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI. UAM Poznań 2011 3. Jaraczewska J., Krasiejko. I. (red), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2012. 4. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Śląsk. Katowice 2010. 5. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2013. 6. Krasiejko I., Nowe role pracownika pomocy społecznej. Praca socjalna 6/2009 7. Krasiejko I., Znaki bezpieczeństwa – koncepcja pracy w ochronie dzieci przed maltretowaniem i zaniedbywaniem. Pracownik socjalny nr 3,4,5, 2011 8. Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Zysk i S-KA Wydawnictwo. Poznań 2007. 9. Miś L. (red), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach. Instytut Socjologii UJ. Kraków 2008. (Seria: Zeszyty Pracy Socjalnej, zeszyt 14) 10. Szczepkowski J., Praca socjalna –podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2010. 11. Szpunar M. (red), Asystentura rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Gdynia, Uniwersytet Gdański. Gdynia 2010 oraz : 1. Ustawa o pomocy społecznej 2. Ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej 3. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć „Asysta rodzinna” student : - opisuje sytuację rodziny we wszystkich obszarach jej funkcjonowania - diagnozuje problemy rodziny - rozpoznaje zasoby i możliwości własne rodziny, poszczególnych jej członków i środowiska - nawiązuje kontakt z rodziną oparty na akceptacji, zaufaniu i współdziałaniu - sporządza plan pracy z rodziną - wspiera i pomaga rodzinie osiągnąć samodzielność w realizacji funkcji opiekuńczo wychowawczej i prowadzeniu gospodarstwa domowego - ocenia wydolność rodziny w pełnieniu jej funkcji - zna kompetencje służb, instytucji i organizacji pomocowych i potrafi z nimi współpracować - zna akty prawne regulujące działania w zakresie wsparcia i pomocy rodzinie - monitoruje efekty prowadzonej pracy z rodziną |
Metody i kryteria oceniania: |
- praca nad studium przypadku z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod. - obecności na zajęciach (dopuszczalne są nieobecności na 2 zajęciach) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | Rafał Pląsek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.