Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Asysta rodzinna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-SDR-DR-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Asysta rodzinna
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia "Asysta rodzinna” przeznaczone są dla osób zamierzających w przyszłości pracować w instytucjach pomocy społecznej i organizacjach pozarządowych, w bezpośrednim kontakcie z osobami wymagającymi lub oczekującymi wsparcia i pomocy w realizacji funkcji rodzicielskich. Wiedza pozyskana na zajęciach będzie również przydatna dla osób zamierzających pracować w instytucjach współpracujących z asystentami rodziny, takimi jak placówki oświatowe, instytucje opiekuńcze, wymiaru sprawiedliwości.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą praktycznych aspektów pracy z rodziną w tym: obowiązujących uregulowań prawno-formalnych, rozumienia roli asystenta rodziny oraz celu , zasad, metod i stosowanych przez niego technik .

Studenci posiądą wiedzę w zakresie problematyki rodzinnej, a w szczególności dotyczącą trudności, potrzeb, zasobów każdego z członków rodziny oraz rodziny jako całości. Zapoznają się z zasadami, formami i sposobami udzielania wsparcia rodzinie w ramach instytucji pomocy społecznej, zwłaszcza działań asystenta rodziny.

Literatura:

1. Barbaro B. (red) ,Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny UJ. Kraków 1999.

2. Ciczkowska-Giedziun M. , Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach. Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI. UAM Poznań 2011

3. Jaraczewska J., Krasiejko. I. (red), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2012.

4. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Śląsk. Katowice 2010.

5. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2013.

6. Krasiejko I., Nowe role pracownika pomocy społecznej. Praca socjalna 6/2009

7. Krasiejko I., Znaki bezpieczeństwa – koncepcja pracy w ochronie dzieci przed maltretowaniem i zaniedbywaniem. Pracownik socjalny nr 3,4,5, 2011

8. Milner J., O’Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Zysk i S-KA Wydawnictwo. Poznań 2007.

9. Miś L. (red), Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach. Instytut Socjologii UJ. Kraków 2008. (Seria: Zeszyty Pracy Socjalnej, zeszyt 14)

10. Szczepkowski J., Praca socjalna –podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo edukacyjne Akapit. Toruń 2010.

11. Szpunar M. (red), Asystentura rodziny – nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Gdynia, Uniwersytet Gdański. Gdynia 2010

oraz :

1. Ustawa o pomocy społecznej

2. Ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej

3. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć „Asysta rodzinna” student :

- opisuje sytuację rodziny we wszystkich obszarach jej funkcjonowania

- diagnozuje problemy rodziny

- rozpoznaje zasoby i możliwości własne rodziny, poszczególnych jej członków i środowiska

- nawiązuje kontakt z rodziną oparty na akceptacji, zaufaniu i współdziałaniu

- sporządza plan pracy z rodziną

- wspiera i pomaga rodzinie osiągnąć samodzielność w realizacji funkcji opiekuńczo wychowawczej i prowadzeniu gospodarstwa domowego

- ocenia wydolność rodziny w pełnieniu jej funkcji

- zna kompetencje służb, instytucji i organizacji pomocowych i potrafi z nimi współpracować

- zna akty prawne regulujące działania w zakresie wsparcia i pomocy rodzinie

- monitoruje efekty prowadzonej pracy z rodziną

Metody i kryteria oceniania:

- praca nad studium przypadku z wykorzystaniem poznanych na zajęciach metod.

- obecności na zajęciach (dopuszczalne są nieobecności na 2 zajęciach)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Pląsek
Prowadzący grup: Rafał Pląsek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Pląsek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)