MS2 - Praca z rodziną z problemem alkoholowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-SDR-PRPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Praca z rodziną z problemem alkoholowym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wchodzi w skład modułu specjalnościowego MS2-"Dziecko i rodzina w systemie pomocy społecznej" w ramach specjalności " Studia nad dzieckiem i rodziną" (II stopień). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące uzależnienia od alkoholu i jego wpływu na funkcjonowanie jednostki i rodziny.Materiał podzielono na 3 części: •Podstawowe wiadomości o alkoholu i alkoholizmie •Rodzina z problemem alkoholowym •Leczenie –terapia-profilaktyka |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia pozwalające na: •zrozumienie istoty uzależnienia i współuzależnienia •przyjrzenie się różnym grupom pacjentów placówek odwykowych (mężczyźni, kobiety, młodzież, osoby starsze itd.) •poznanie wymiarów funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym •poznanie perspektywy wszystkich członków rodziny (uzależniony, współuzależniony, dzieci) •poznanie możliwości leczenia alkoholizmu (modele, ośrodki, ruchy samopomocowe itd.) •poznanie strategii i programów profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia problemu alkoholowego |
Literatura: |
•J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994 •L. Cierpiałowska, Alkoholizm. Małżeństwa w procesie zdrowienia, Poznań 1997 •A. Margasiński, Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 2010 •B. Robinson, J. Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2003 •A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 •S. Wegscheider-Cruse, Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 2000 •J. Woititz, Dorosłe dzieci alkoholików, Warszawa 2000 •K. Wojcieszek, Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2010 •B. Woronowicz: Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA •Zna kryteria diagnostyczne nadużywania i uzależnienia od alkoholu jak również współuzależnienia (ICE-11, DSM-V) •Zna fazy, typy, konsekwencje alkoholizmu •Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny alkoholowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny •Zna programy i modele leczenia odwykowego oraz istotę ruchu samopomocowego •Zna programy profilaktyczne uwzględniające problem alkoholowy UMIEJĘTNOŚCI •Potrafi diagnozować uzależnienie od alkoholu i współuzależnienie •Ocenia sytuację dziecka alkoholika w środowisku rodzinnym i szkolnym. •Wskazuje możliwości pomocy osobom/ rodzinie z problemem alkoholowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE •potrafi współdziałać w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób/ rodziny z problemem alkoholowym •potrafi wykorzystać w planowaniu i pracy różne koncepcje wyjaśniające uzależnienie i modele leczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny końcowej są • Zadania domowe -Karty pracy przygotowywane w oparciu o literaturę przedmiotu (w tym specyficzne grupy pacjentów lecznictwa odwykowego, charakterystyka potencjałów osoby uzależnionej, współuzależnionej a także poszczególnych ról dzieci). •Udział i sprawozdanie z wybranego mitingu AA, A-ANON, DDA •Obecność na zajęciach (dopuszczalna 2nb) •Przygotowanie do zajęć (literatura) • kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiot ściśle związany z realizowaną 60 godzinną praktykę instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form i metod pomocy rodzinie problemowej ze szczególnym uwzględnieniem problemu alkoholowego (dorośli, dzieci). Na liście proponowanych miejsc praktyk są poradnie/ośrodki leczenia uzależnień, świetlice socjoterapeutyczne, zespoły kuratorskie, OPS (asystent rodzinny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.