Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Moduł specjalnościowy 3: Wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3a-EPiW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Moduł specjalnościowy 3: Wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Przedmiot służy zapoznaniu studentów ze sposobami diagnozowania potrzeb rozwojowych dzieci oraz sposobami wspierania ich rozwoju w różnych sferach. Treści pozwalają także uzyskać orientację w zakresie nieprawidłowości rozwojowych a także wybitnych uzdolnień dzieci i postępowaniu wspierającym

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do kompetentnego stymulowania rozwoju dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Studenci poznają sylwetkę prawidłowego rozwoju dziecka w różnych sferach oraz odchylenia w tym zakresie. Poznają też metody postępowania dydaktyczno – wychowawczego służącemu zarówno wspieraniu rozwoju, gdy przebiega on prawidłowo jak również wówczas, gdy stwierdza się nieprawidłowości w tym zakresie. Słuchacze poznają także strategie wspierania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wybitnie uzdolnionych. Uczą się również diagnozowania i klasyfikowania potrzeb rozwojowych i wyznaczania na tej podstawie indywidualnych programów rozwojowych.

Literatura:

E. Filipiak (red.) - Rozwijanie zdolności uczenia się. Bydgoszcz 2008.

B. Skałbania - Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.

A. Balejko, M. Zinczuk - Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce. Białystok 2006.

E. Gruszczyk - Kolczyńska; E. Zielińska - Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Kraków 2016.

M. Harmin - Jak motywować uczniów do nauki. Warszawa 2015.

P. Black, Ch. Harrison, C. Lee, B. Marshall, D. Wiliam - Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa 2006.

D. Wiszejko-Wierzbicka, M. Racław, A. Wołowicz-Ruszkowska (red.)- Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student ma wiedzę nt. cech prawidłowego rozwoju dzieci przedszkolnych i szkolnych

- orientuje się w zaburzeniach rozwojowych dzieci i sposobach ich klasyfikowania

- zna metody stymulowania rozwoju dzieci

- orientuje się w odchyleniach rozwojowych dzieci i ich przyczynach

- ma wiedzę nt. objawów, rodzajów oraz skutków edukacyjnych i poza

edukacyjnych zaburzeń rozwojowych

- zna wybrane sposoby i narzędzia diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i mających trudności edukacyjne

- posiada wiedzę nt. zakresów, rodzajów,przyczyn i objawów trudności edukacyjnych dzieci

- zna narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej

- ma wiedzę nt. specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i sposobów postępowania terapeutycznego wobec nich

-posiada wiedzę nt. różnych sposobów oceniania osiągnięć szkolnych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego

-posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, specjalistami i rodzicami dzieci na rzecz ich rozwoju edukacji

-ma wiedzę pozwalającą wykorzystywać ocenianie szkolne na rzecz motywowania i aktywizowania edukacyjnego dzieci

- zna zasady etyki zawodowej nauczyciela i terapeuty

Umiejętności

- potrafi klasyfikować nieprawidłowości rozwojowe

- potrafi wyróżnić dziecko z zaburzeniami rozwojowymi lub uzdolnieniami z grupy

- potrafi diagnozować potrzeby rozwojowe dzieci

- potrafi konstruować i dobierać narzędzia służące monitorowaniu pracy pedagogicznej

-potrafi posługiwać się narzędziami diagnozy pedagogicznej oraz analizować jej wyniki

-potrafi kategoryzować nieprawidłowości rozwoju mowy dziecka i wskazywać odpowiednie działania wspierające

-potrafi dobierać działania pedagogiczne do pracy z dziećmi zdolnymi i z trudnościami edukacyjnymi

- potrafi nawiązywać współpracę z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju edukacji dzieci

- wykorzystuje różne formy oceniania szkolnego dla wspierania edukacji dzieci

Kompetencje społeczne

- nawiązuje dobry kontakt z dziećmi

- współpracuje z rodzicami i specjalistami na rzecz rozwoju dziecka

- jest elastyczny i otwarty na zróżnicowane sytuacje edukacyjne i potrzeby dzieci

- w ocenianiu,diagnozowaniu i terapii uczniów posługuje się zasadami etyki pedagogicznej

-jest pomocny i wspierający w każdej trudnej dla dziecka sytuacji i podobnie postępuje w stosunku do jego rodziców

-jest zaangażowany we współpracę z rodzicami uczniów

Metody i kryteria oceniania:

podstawowym kryterium oceny jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach oraz przygotowywanie projektów związanych z oddziaływaniami terapeutycznymi wobec dzieci i zaliczeniem kolokwiów lub egzaminów.

Ostateczny wynik modułu jest średnią ocen wyciąganą z ocen cząstkowych zaliczenia poszczególnych przedmiotów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)