MS4 - Wprowadzenie do gerontologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS4-POSW-WG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS4 - Wprowadzenie do gerontologii |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć student uzyskuje niezbędną wiedzę na temat starzenia się i starości jako procesu jednostkowego i społecznego. Student poznaje zróżnicowanie w populacji ludzi starych oraz zdobywa wiedzę na temat starzenia się jako procesu demograficznego ekonomicznego i bio-psychospołecznego. Poznaje uwarunkowania i skutki tych procesów oraz miejsce ludzi starych w społeczeństwie. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić i określić warunki, niezbędne do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć z zakresu gerontologii przedstawione zostaną współczesne tendencje z zakresu starzenia się i starości. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić zagadnienia bio-psychospołecznego funkcjonowania ludzi starych i określenia warunków, niezbędnych do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student uzyskuje niezbędną wiedzę na temat starzenia się i starości jako procesu jednostkowego i społecznego. Student poznaje zróżnicowanie w populacji ludzi starych oraz zdobywa wiedzę na temat starzenia się jako procesu demograficznego ekonomicznego i bio-psychospołecznego. Poznaje uwarunkowania i skutki tych procesów oraz miejsce ludzi starych w społeczeństwie. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić i określić warunki, niezbędne do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej. Wśród zaproponowanych obszarów student ma okazję zapoznać się z: 1. Miejsce człowieka w podeszłym wieku w społeczeństwie 2. Biologiczne (fizjologia procesu starzenia się), psychologiczne (procesy inwolucyjne) i społeczne aspekty starzenia się i starości. 3. Funkcjonowanie osób starszych w różnych środowiskach i rolach społecznych 4. Wybrane formy aktywności, wsparcia i terapii osób w w podeszłym wieku 5. Demograficzne aspekty starzenia się 6. Sytuacja demograficznai społeczno – ekonomicznaludzi starszych 7. wybrane zagadnienia geragogiki specjalnej 8. Społeczne funkcjonowanie osób starszych - stereotypy i uprzedzenia dotyczące starzenia się i starości 9. Zagadnienia przemocy względem ludzi starych |
Literatura: |
Wieczorkowska-Tobis K, Talarska D. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL 2008 Kijak R., Szarota Z., Starość między diagnozą i działaniem, CRZL, Warszawa 2013 Szatur-Jaworska G., Błędowsk Pi, .Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002. Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000. Halicka M., Halicki J. (red.).Przemoc wobec ludzi starych. Temida, Białystok 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: W zakresie wiedzy student: 1. Zna przebieg rozwoju biopsychospołecznego człowieka w wieku podeszłym i czynniki wpływające na ten rozwój 2. Ma podstawową wiedzę o wielodyscyplinarnym charakterze gerontologii społecznej 3. Zna podstawową terminologię gerontologii społecznej oraz podstawową wiedzę o starości, ludziach starych i procesie starzenia się ludności 4. Ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych i demograficznych uwarunkowań starzenie się społeczeństwa i wynikających z tego faktu konsekwencji 5. Zna najczęstsze problemy, zaburzenia, choroby wieku około starczego ich przyczyny. Wie czym jest przemoc wobec ludzi starych II. W zakresie umiejętności student: 1. Potrafi określić zasady profilaktyki i pomocy osobom starszym w tym dotkniętym przemocą. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z problemami starzejącego się i starego człowieka 2. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego. 3. Umie postępować w przypadkach przemocy seksualnej. III. W zakresie kompetencji społecznych: 1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach, problemach, zaburzeniach i chorobach ludzi w wieku starczym i wykorzystywać ją w praktyce 2. Ma świadomość, że starość człowieka jest sferą wrażliwą i należy zachować takt i ostrożność, szanować prywatność każdego człowieka w czasie dyskusji na ten temat. 3. Posiada kompetencje w zakresie kształtowania przestrzeni życia osób starszych z zachowaniem zasad etyki pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć stosowanych jest kilka metod pracy, przede wszystkim wykorzystano metody problemowe a w tym wykład problemowy i konwersatoryjny. W celu rozwijania umiejętności praktycznych i umożliwiania kształtowania umiejętności zastosowania przyswojonej wiedzy w praktyce stosowane będą między innymi: metoda przypadków polegająca na analizie, a następnie dyskusji nad przedstawionym przypadku, służąca również kształtowaniu umiejętności twórczego wykorzystania wiedzy w praktyce (np. samodzielne odkrywanie cech konstrukcji, systemów, procesów). Stosowana będzie również dyskusja dydaktyczna jako jedna z aktywizujących metod nauczania - uczenia się, której istota polega na zorganizowanej wymianie myśli i poglądów uczestników grupy na dany temat. Na koniec zajęć stosowana będzie również dyskusja konferencyjna, jako jedna z odmian dyskusji dydaktycznej. Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Konwersatoryjny charakter zajęć stwarza możliwość dyskusji i kształtowania własnych opinii i poglądów, zatem jednym z elementów składających się na zaliczenie jest aktywne uczestnictwo w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. W ocenie końcowej będą brane pod uwagę punkty uzyskane podczas odpowiedzi. Każde zajęcia kończą się punktami każdy uczestnik musi zebrać 5 punktów w skali całego kursu. 1 punkt dotyczy jednej z wybranych aktywności: wygłoszenie opinii, poglądu na temat aktualnie omawianych na zajęciach kwestii, odpowiedź na zadane przez prowadzącego pytania. Dodatkowo studenci mają za zadanie dokonać analizy 3 artykułów wybranych przez siebie i dokonać ich analizy. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Maksymalna liczba nieobecności - 2 jednostki dydaktyczne (90min). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Markowska-Manista | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Pierścieniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Markowska-Manista | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.