Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS4 - Wprowadzenie do gerontologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS4-POSW-WG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS4 - Wprowadzenie do gerontologii
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podczas zajęć student uzyskuje niezbędną wiedzę na temat starzenia się i starości jako procesu jednostkowego i społecznego. Student poznaje zróżnicowanie w populacji ludzi starych oraz zdobywa wiedzę na temat starzenia się jako procesu demograficznego ekonomicznego i bio-psychospołecznego. Poznaje uwarunkowania i skutki tych procesów oraz miejsce ludzi starych w społeczeństwie. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić i określić warunki, niezbędne do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć z zakresu gerontologii przedstawione zostaną współczesne tendencje z zakresu starzenia się i starości. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić zagadnienia bio-psychospołecznego funkcjonowania ludzi starych i określenia warunków, niezbędnych do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej.

Pełny opis:

Podczas zajęć student uzyskuje niezbędną wiedzę na temat starzenia się i starości jako procesu jednostkowego i społecznego. Student poznaje zróżnicowanie w populacji ludzi starych oraz zdobywa wiedzę na temat starzenia się jako procesu demograficznego ekonomicznego i bio-psychospołecznego. Poznaje uwarunkowania i skutki tych procesów oraz miejsce ludzi starych w społeczeństwie. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić i określić warunki, niezbędne do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej.

Wśród zaproponowanych obszarów student ma okazję zapoznać się z:

1. Miejsce człowieka w podeszłym wieku w społeczeństwie

2. Biologiczne (fizjologia procesu starzenia się), psychologiczne (procesy inwolucyjne) i społeczne aspekty starzenia się i starości.

3. Funkcjonowanie osób starszych w różnych środowiskach i rolach społecznych

4. Wybrane formy aktywności, wsparcia i terapii osób w w podeszłym wieku

5. Demograficzne aspekty starzenia się

6. Sytuacja demograficzna i społeczno – ekonomiczna ludzi starszych

7. wybrane zagadnienia geragogiki specjalnej

8. Społeczne funkcjonowanie osób starszych - stereotypy i

uprzedzenia dotyczące starzenia się i starości

9. Zagadnienia przemocy względem ludzi starych

Literatura:

Wieczorkowska-Tobis K, Talarska D. Geriatria i pielęgniarstwo

geriatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL 2008

Kijak R., Szarota Z., Starość między diagnozą i działaniem, CRZL, Warszawa 2013

Szatur-Jaworska G., Błędowsk Pi, .Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.

Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.

Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.

Halicka M., Halicki J. (red.).Przemoc wobec ludzi starych. Temida, Białystok 2010

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

W zakresie wiedzy student:

1. Zna przebieg rozwoju biopsychospołecznego człowieka w wieku podeszłym i czynniki wpływające na ten rozwój

2. Ma podstawową wiedzę o wielodyscyplinarnym charakterze gerontologii społecznej

3. Zna podstawową terminologię gerontologii społecznej oraz podstawową wiedzę o starości, ludziach starych i procesie starzenia się ludności

4. Ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych i demograficznych uwarunkowań starzenie się społeczeństwa i wynikających z tego faktu konsekwencji

5. Zna najczęstsze problemy, zaburzenia, choroby wieku około starczego ich przyczyny. Wie czym jest przemoc wobec ludzi starych

II. W zakresie umiejętności student:

1. Potrafi określić zasady profilaktyki i pomocy osobom starszym w tym dotkniętym przemocą. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z problemami starzejącego się i starego człowieka

2. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego.

3. Umie postępować w przypadkach przemocy seksualnej.

III. W zakresie kompetencji społecznych:

1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach, problemach, zaburzeniach i chorobach ludzi w wieku starczym i wykorzystywać ją w praktyce

2. Ma świadomość, że starość człowieka jest sferą wrażliwą i należy zachować takt i ostrożność, szanować prywatność każdego człowieka w czasie dyskusji na ten temat.

3. Posiada kompetencje w zakresie kształtowania przestrzeni życia osób starszych z zachowaniem zasad etyki pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Podczas zajęć stosowanych jest kilka metod pracy, przede wszystkim wykorzystano metody problemowe a w tym wykład problemowy i konwersatoryjny. W celu rozwijania umiejętności praktycznych i umożliwiania kształtowania umiejętności zastosowania przyswojonej wiedzy w praktyce stosowane będą między innymi: metoda przypadków polegająca na analizie, a następnie dyskusji nad przedstawionym przypadku, służąca również kształtowaniu umiejętności twórczego wykorzystania wiedzy w praktyce (np. samodzielne odkrywanie cech konstrukcji, systemów, procesów). Stosowana będzie również dyskusja dydaktyczna jako jedna z aktywizujących metod nauczania - uczenia się, której istota polega na zorganizowanej wymianie myśli i poglądów uczestników grupy na dany temat. Na koniec zajęć stosowana będzie również dyskusja konferencyjna, jako jedna z odmian dyskusji dydaktycznej.

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Konwersatoryjny charakter zajęć stwarza możliwość dyskusji i kształtowania własnych opinii i poglądów, zatem jednym z elementów składających się na zaliczenie jest aktywne uczestnictwo w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. W ocenie końcowej będą brane pod uwagę punkty uzyskane podczas odpowiedzi. Każde zajęcia kończą się punktami każdy uczestnik musi zebrać 5 punktów w skali całego kursu. 1 punkt dotyczy jednej z wybranych aktywności: wygłoszenie opinii, poglądu na temat aktualnie omawianych na zajęciach kwestii, odpowiedź na zadane przez prowadzącego pytania. Dodatkowo studenci mają za zadanie dokonać analizy 3 artykułów wybranych przez siebie i dokonać ich analizy.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Maksymalna liczba nieobecności - 2 jednostki dydaktyczne (90min).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Markowska-Manista
Prowadzący grup: Krzysztof Pierścieniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Markowska-Manista
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)