MTP - Wprowadzenie do pedagogiki. Kultura – krytyka – racjonalność - lektorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MTP-WP-L6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MTP - Wprowadzenie do pedagogiki. Kultura – krytyka – racjonalność - lektorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Tematyka zajęć koncentruje się wokół relacji między myśleniem krytycznym a pedagogiką. Celem zajęć jest przybliżenie studentom niektórych zagadnień szeroko rozumianej krytyki filozoficznej, a także ich powiązania z kulturą i problemem racjonalności. Tworzą one kontekst teoretyczny dla pedagogiki krytycznej, zarówno w rozumieniu istniejącego już dorobku jej przedstawicieli jak i w rozumieniu szerszym, odnoszącym się do krytycznego potencjału powstającego na przecięciu myśli filozoficznej i myśli pedagogicznej. Zmierza to do uświadomienia studentom tego, że pedagogika nie jest zjawiskiem izolowanym, lecz fenomenem społeczno-kulturowym osadzonym w kontekście współczesnej humanistyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Formuła zajęć polega na samodzielnej lekturze zadanych tekstów źródłowych. Następnie teksty te są analizowane w trakcie zajęć, w czasie których ich treść zostaje uzupełniona o szerszy kontekst teoretyczny. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1) Sokrates: narodziny krytycznego myślenia; 2) Filozofia jako krytyka kultury, Eros – racjonalny popęd wychowawczy; 3) Interesy poznawcze gatunku ludzkiego a nowy podział nauk; teoria a krytyka ideologii; 4) Pedagogika radykalna a pedagogika krytyczna, problem emancypacji; 5) Kultura dominująca i reprodukcja kulturowa a problem oporu; 6) Pedagogika w odniesieniu do interesów poznawczych Habermasa; 7) Krytyka pedagogiki krytycznej; 8) Relacja teorii, praktyki i techniki w perspektywie hermeneutycznej; 8) Fenomen rozumienia w ujęciu hermeneutycznym: historyczność, koło hermeneutyczne, rozumienie a wyjaśnianie, dialog; 9) Uniwersytet: aparat ideologiczny vs. system biurokratyczny, idea doskonałości jako pojęcie bez referencji; 10) Różne modele umysłu w ujęciu Brunera i ich konsekwencje pedagogiczne; |
Literatura: |
• Platon, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, wydanie dowolnie (z paginacją boczną). • Platon, Uczta, tłum. W. Witwicki, wydanie dowolne (z paginacją boczną). • Hans-Georg Gadamer, Teoria, technika, praktyka, tłum. A. Przyłębski, w: tegoż, Teoria, etyka, edukacja, WUW, Warszawa 2008, s. 39-67 (także: seria Myśli i ludzie, tom Gadamer). • Andrea Folkierska, Wychowanie i pedagogika w perspektywie hermeneutycznej, w: Stefan Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III. ks. II, s. 661-673. • Jürgen Habermas, Interesy konstytuujące poznanie, tłum. L. Witkowski, Colloquia Communia 1985, nr 2 (19), s. 157-169. • Tomasz Szkudlarek, Wyzwanie pedagogiki krytycznej, w: Tomasz Szkudlarek, Bogusław Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Impuls, Kraków 2010, s. 9-49. • Lech Witkowski, O stanie i problemach recepcji amerykańskiej pedagogiki radykalnej w Polsce, w: Henry A. Giroux, Lech Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Impuls, Kraków 2010, s. 37-66. • Henry Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, tłum. L. Witkowski, w: Henry A. Giroux, Lech Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Impuls, Kraków 2010, s. 149-184. • Bill Readings, Uniwersytet w ruinie, tłum. S. Stecko, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, roz.2. Idea doskonałości, s. 45-73. • Jerome Bruner, Kultura edukacji, tłum. A. Brzezińska, Universitas, Kraków 2010, roz. 1. Kultura, umysł i edukacja, s. 13-69. |
Efekty uczenia się: |
Student: posługuje się pojęciowością analizowanych źródeł orientuje się w podstawowych zagadnieniach omawianych w trakcie zajęć potrafi odtworzyć argumentację tekstu i postawić pytania na podstawie jego treści prezentuje swoją opinię odwołując się do rzeczowych argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, ustne kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.