MPR-Nauczyciel w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MPR-PPW-NS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPR-Nauczyciel w szkole |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat różnych obszarów funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej oraz wybranych aspektów pracy zawodowej nauczycieli wczesnoszkolnych. Realizowane zadania i dyskusje służą także doskonaleniu umiejętności wykorzystania teorii pedagogicznych w działaniu, dokumentowaniu i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w szkole. |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć studenci/tki omawiają i analizują wybrane aspekty funkcjonowania szkoły, tj. opiekuńczy, wychowawczy, edukacyjny, kulturowy itp., poddają ewaluacji samodzielne projektowane i prowadzone zajęcia lekcyjne (pozalekcyjne) oraz analizują wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i planowane działania profilaktyczne, wspierające i terapeutyczne. |
Pełny opis: |
Na treść zajęć składają się: 1. Analiza wybranych zagadnień związanych z funkcjonowaniem szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych 2. Gromadzenie danych do opisu monografii placówki z wykorzystaniem różnych metod badawczych (analiza dokumentów, ankieta, wywiad, obserwacja itp.) oraz ich pisemne opracowywanie wraz z refleksjami pedagogicznymi studenta/tki 3. Ewaluacja zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) samodzielnie projektowanych i prowadzonych przez studenta/tkę podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole 4. Dyskutowanie wyników diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposobów oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania, zebranych podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole, analiza działań profilaktycznych, wspierających i terapeutycznych, prognozowanie dalszego rozwoju uczniów |
Literatura: |
Arends R.I., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Wyd. Akademickie „Żak”, 2006 Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009 Kruszewski K., Pedagogika w pokoju nauczycielskim. WSiP, 2000 Meighan R., Socjologia edukacji. UMK, 1993 Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000 Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019 Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły, - zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III, - cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi we wczesnym wieku szkolnym, - metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym, - zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny). W zakresie umiejętności student potrafi: - korzystać z dokumentacji szkolnej, - wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie, - diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, - organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym - organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa uczniów, - krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanym podczas praktyk w szkole sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia, - wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przejawiania aktywności, inicjatywy i twórczego zaangażowania w czasie zajęć, - refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, - doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych, - postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej, - podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: - obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru), - aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań i dyskusjach podczas zajęć, - złożenie pracy pisemnej – Monografii placówki, stanowiącej jeden z elementów studenckiego portfolio (wymagania merytoryczne i formalne będą określone przez prowadzących na początku zajęć). Podczas oceny Monografii placówki uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.