Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MPR-Nauczyciel w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MPR-PPW-NS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MPR-Nauczyciel w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat różnych obszarów funkcjonowania szkoły jako instytucji społecznej oraz wybranych aspektów pracy zawodowej nauczycieli wczesnoszkolnych. Realizowane zadania i dyskusje służą także doskonaleniu umiejętności wykorzystania teorii pedagogicznych w działaniu, dokumentowaniu i ewaluacji własnej pracy oraz rozwijają refleksję pedagogiczną i twórczą postawę wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w szkole.

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci/tki omawiają i analizują wybrane aspekty funkcjonowania szkoły, tj. opiekuńczy, wychowawczy, edukacyjny, kulturowy itp., poddają ewaluacji samodzielne projektowane i prowadzone zajęcia lekcyjne (pozalekcyjne) oraz analizują wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i planowane działania profilaktyczne, wspierające i terapeutyczne.

Pełny opis:

Na treść zajęć składają się:

1. Analiza wybranych zagadnień związanych z funkcjonowaniem szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych

2. Gromadzenie danych do opisu monografii placówki z wykorzystaniem różnych metod badawczych (analiza dokumentów, ankieta, wywiad, obserwacja itp.) oraz ich pisemne opracowywanie wraz z refleksjami pedagogicznymi studenta/tki

3. Ewaluacja zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) samodzielnie projektowanych i prowadzonych przez studenta/tkę podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole

4. Dyskutowanie wyników diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposobów oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania, zebranych podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole, analiza działań profilaktycznych, wspierających i terapeutycznych, prognozowanie dalszego rozwoju uczniów

Literatura:

Arends R.I., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania.

Wyd. Akademickie „Żak”, 2006

Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009

Kruszewski K., Pedagogika w pokoju nauczycielskim. WSiP, 2000

Meighan R., Socjologia edukacji. UMK, 1993

Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000

Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019

Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły,

- zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III,

- cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi we wczesnym wieku szkolnym,

- metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

- zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym,

- zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny).

W zakresie umiejętności student potrafi:

- korzystać z dokumentacji szkolnej,

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie,

- diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

- organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym

- organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa uczniów,

- krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanym podczas praktyk w szkole sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia,

- wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- przejawiania aktywności, inicjatywy i twórczego zaangażowania w czasie zajęć,

- refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej,

- doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych,

- postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej, - podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają:

- obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru),

- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań i dyskusjach podczas zajęć,

- złożenie pracy pisemnej – Monografii placówki, stanowiącej jeden z elementów studenckiego portfolio (wymagania merytoryczne i formalne będą określone przez prowadzących na początku zajęć).

Podczas oceny Monografii placówki uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)