Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MPR-Praktyka pedagogiczna nauczycielska w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MPR-PPW-PNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MPR-Praktyka pedagogiczna nauczycielska w szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Założenia (opisowo):

Praktyka ma umożliwić studentom/tkom osiąganie sprawności w planowaniu, projektowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) w szkole, z uwzględnieniem uczniów o zróżnicowanych możliwościach i potrzebach rozwojowych, rozwijanie refleksji i twórczej postawy wobec sytuacji edukacyjnych i wychowawczych mających miejsce na terenie placówki, doskonalenie umiejętności wykorzystania teorii w praktycznym działaniu oraz umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy.

Skrócony opis:

Praktyka ma charakter próbnej pracy nauczycielskiej w klasach I-III szkoły podstawowej, powinna zapoznać z różnymi aspektami pracy zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji oraz z wybranymi obszarami funkcjonowania szkoły jako placówki społecznej.

Pełny opis:

Studenci/tki podczas praktyki w pełni, aktywnie włączają się we wszystkie działania organizowane przez nauczyciela-wychowawcę na terenie klasy i w wybrane działania szkoły. Organizują swoją praktykę według ramowego rozkładu dnia, tworzą i wykorzystują w pracy dokumentację (zapisy w dzienniku zajęć, plany miesięczne, roczne etc.). Samodzielnie projektują oraz przeprowadzają zajęcia edukacyjne z pełną świadomością metod, form i środków dydaktycznych, jakie należy zastosować. Dostrzegają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci i z pomocą nauczyciela je diagnozują oraz planują działania profilaktyczne, wspierające i terapeutyczne. Podejmują refleksję pedagogiczną i dokumentują własne doświadczenia celem przygotowania do przyszłej pracy zawodowej.

Uwagi: Praktyka jest ściśle połączona z przedmiotem: Nauczyciel w szkole.

Literatura:

Arends R.I.., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania.

Wyd. Akademickie „Żak”, 2006

Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000

Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019

Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły,

- zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III,

- cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi we wczesnym wieku szkolnym,

- metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

- zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym,

- zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny),

- znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej i metodycznej.

W zakresie umiejętności student potrafi:

- korzystać i prowadzić wybraną dokumentację szkolną,

- wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie,

- diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

- organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym

- organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa uczniów,

- krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanymi sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia,

- wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej.

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

- aktywnej i twórczej pracy z dziećmi (także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), współpracy z nauczycielami, innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę i podmiotami zewnętrznymi,

- pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i edukacji dziecka,

- refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej,

- doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych,

- postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej, - podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają:

- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,

- złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio): 3 zaprojektowanych samodzielnie przez studenta/tkę scenariuszy zajęć zintegrowanych wraz z refleksjami na temat ich realizacji, opracowanej na podstawie dokumentacji i informacji pochodzących od nauczyciela Karty indywidualnych potrzeb ucznia/uczennicy,

- opinia nauczyciela – opiekuna praktyk.

Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.

Praktyki zawodowe:

tak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)