MS2-Edukacja językowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-N-MS2-PWCZ-EJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2-Edukacja językowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką rozwoju i kształcenia języka dziecka w aspekcie lingwistycznym, socjolingwistycznym i pedagogicznym. Studenci poznają założenia, cele i treści edukacyjne w kl. I – III szkoły podstawowej |
Skrócony opis: |
Teoretyczne podstawy nabywania języka przez dzieci. Język a kontekst społeczny, różnicowanie wypowiedzi ze względu na cel i odbiorcę. Język płaszczyzną integracji doświadczeń dziecka. Czytanie i pisanie – nowe umiejętności językowe niezbędne w procesie komunikacji. Wybrane koncepcje kształcenia językowego na poziomie elementarnym. Różne formy wypowiedzi językowej. Budzenie zainteresowań literackich dzieci. Sposoby opracowywania prozy i poezji. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: modele uczenia się języka, funkcje języka, kompetencje językowe i komunikacyjne. Rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji. Sposoby wyzwalania aktywności językowej dzieci. Metody nauczania czytania i pisania. Sposoby opracowywania tekstów literackich (proza i poezja). Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Formy i sposoby konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Narracja dziecięca. Pisanie i jego aspekty. Gramatyka w klasach początkowych. |
Literatura: |
B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.).Badania nad rozwojem języka dziecka D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka |
Efekty uczenia się: |
student zna tradycyjne i alternatywne metody nauki czytania i pisania - zna zasady pracy z tekstem narracyjnym i poetyckim - zna zasady i metody nauki gramatyki i ortografii w klasach I – III - projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci - konstruuje scenariusze do zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem treści językowych - jest otwarty i tolerancyjny w ocenie wypowiedzi językowych dziecka w mowie i piśmie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z problematyką przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sobierańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sobierańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.