Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Praca z rodziną wieloproblemową

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N-MS2-SDR-DR-RW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Praca z rodziną wieloproblemową
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Podczas zajęć poruszone zostaną m.in. zagadnienia dot. głównych przyczyn występowania zjawisk problemowych w rodzinie, problemów wynikających z pojawiających się zachowań autodestrukcyjnych, a także możliwości ich instytucjonalnego rozwiązywania.

Pełny opis:

Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:

1. Przegląd definicji „rodzina wieloproblemowa”, „rodzina dysfunkcjonalna”, „rodzina patologiczna”.

2. Główne przyczyny dysfunkcjonalności, dezorganizacji i dezintegracji w rodzinie oraz główne przyczyny zjawisk patologicznych w rodzinie.

3. Problemy wynikające z zachowań autodestrukcyjnych członków rodziny (alkoholizm, narkomania, nowe uzależnienia itp.).

4. Rodzina niepełna i rodzina wielodzietna jako rodziny szczególnie narażone.

5. Przyczyny, przebieg i skutki zjawisk patologicznych w rodzinie. Typy przemocy w rodzinie i sposoby radzenia sobie ofiar przemocy.

6. Możliwości instytucjonalnego rozwiązywania problemów rodziny wieloproblemowej, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji pomocy społecznej.

Literatura:

• Biel K., Kusztal J., (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

• Brągiel J., Rodzina obszarem pracy socjalnej (w:) J. Brągiel, J. Sikora (red.) Praca socjalna – wielość perspektyw, Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Wydawnictwo U.O., Opole 2004.

• Cierpiałowska L., Chodkiewicz J., Uzależnienie od alkoholu : oblicza problemu, PWN, Warszawa 2020.

• Dayton T., Znajdź spokój wewnętrzny : pomoc dla DDD i DDA w odzyskaniu emocjonalnej trzeźwości, Feeria, Łódź 2021.

• Frysztacki K. (red.), Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019.

• Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2007.

• Taranowicz I., Grotowska S. (red.) Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław 2015.

• Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593 z późn. zm.).

Efekty uczenia się:

Wiedza – studentka/student:

• posiada wiedzę z zakresu pomocy społecznej oraz pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia;

• rozumie cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia; zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji;

• posiada wiedzę dot. aktualnych problemów społecznych.

Umiejętności – studentka/student:

• obserwuje i analizuje różnorodne środowiska wychowawcze; dostrzega i charakteryzuje problemy wychowawcze dzieci i pomaga w ich rozwiązaniu,

• wykorzystując wiedzę potrafi właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka rodziny, a także formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych;

• zajmuje stanowisko i samodzielnie formułuje dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach.

Kompetencje społeczne – studentka/student:

• jest gotowa/ów do nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie, a także do uczestnictwa w programach do nich kierowanych;

• dostrzega dylematy związane z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej; postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Pląsek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Pląsek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)