Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-N2-SD-PPAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Praca nad przygotowanie pracy dyplomowej - praca nad metodologią badań własnych, ich przeprowadzenie i opracowanie

Skrócony opis:

Praca nad przygotowanie pracy dyplomowej - praca nad metodologią badań własnych, ich przeprowadzenie i opracowanie

Proponowane zakresy poszukiwań badawczych

Zakres I

Rodzina - przemiany i zagrożenia

Zakres II

Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

Zakres III

Dziecko w systemie opieki pozarodzinnej

Pełny opis:

Przygotowanie koncepcji badań

•Wybór i sprecyzowanie tematu pracy dyplomowej - ranga społeczna i motywacja osobista

•Określenie terenu i zakresu badań

•Sformułowanie założeń metodologicznych pracy - celu i przedmiotu, problemów badawczych i hipotez oraz wybór metody i technik badawczych.

•Wstępna propozycja narzędzi badawczych

•Dobór i opracowanie literatury dotyczącej tematu pracy - przygotowanie części teoretycznej pracy - analiza problemowa literatury przedmiotu

Przeprowadzenie badań własnych

•Prezentacja wyników badań - o charakterze ilościowym i jakościowym (analiza funkcjonowania, układy powiązań, zależności, prawidłowości)

Uporządkowanie i systematyzacja zebranego materiału badawczego

•Rozliczenie z przyjętych problemów/hipotez

•Wnioski i propozycje dotyczące bezpośrednio badanej przez studenta rzeczywistości pedagogicznej

Proponowane zakresy poszukiwań badawczych

Zakres I

Rodzina - przemiany i zagrożenia

•Przemiany rodziny polskiej w zakresie struktury i funkcji (np. alternatywne formy życia rodzinnego, modele związku, wpływ pracy kobiet na funkcjonowanie rodziny)

•Zagrożenia związane z funkcjonowaniem rodziny (bezrobocie, przemoc, alkoholizm, rozpad rodziny itd.)

•Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym (organizacja, placówki, programy)

•Młodzież o małżeństwie i rodzinie

Zakres II

Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży

•Diagnoza problemów (agresja, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, sięganie po narkotyki, wczesna inicjacja seksualna..)

•Programy profilaktyczne i ich realizacja

•Współpraca z rodzicami

Zakres III

Dziecko w systemie opieki pozarodzinnej

•Przyczyny umieszczania dzieci w środowisku pozarodzinnym

•Organizacja systemu opieki zastępczej

•Funkcjonowanie instytucjonalnych i zastępczych form opieki nad dzieckiem

•Losy wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych

Literatura:

•W. Dutkiewicz (2001), Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Kielce

•M. Łobocki (2006) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków

•M. Łobocki (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków

•S. Nowak (1985), Metodologia badań społecznych, Warszawa

•St. Palka (1998) Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków

•T. Pilch, T. Bauman (2004), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa

•Z. Skorny (1984) Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa

•Sułek (2002) Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa

•J. Sztumski (2005), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice

•W. Zaczyński (1995) Praca badawcza nauczyciela, Warszawa

Efekty uczenia się:

WIADOMOŚCI

•Potrafi przygotować koncepcję badań, oparta na wiedzy metodologicznej (cel i przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, wskaźniki, metody, techniki, narzędzia badawcze, teren badań)

•Potrafi dokonać analizy zebranego materiału badawczego

•Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań.

UMIEJĘTNOŚCI

•Określa warunki przeprowadzenia badań (miejsce, dobór grupy),

•Przeprowadza badania wykorzystując wybrane metody, techniki i narzędzia

POSTAWY

•Przestrzega zasad przeprowadzania badań

Metody i kryteria oceniania:

•Obecność na seminarium

•Realizacja w każdym semestrze określonego etapu powstawania pracy dyplomowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)