MBSH-Elementy metodologii badań humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MBSH-BH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MBSH-Elementy metodologii badań humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat efektywnego wykorzystania różnych typów źródeł w edukacyjnych badaniach humanistycznych: historycznych, filozoficznych, kulturowych. Zajęcia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia oraz możliwości krytyki źródła do rekonstrukcji rzeczywistości edukacyjnej oraz potrzeb edukacyjnych dziecka. |
Pełny opis: |
Na zajęciach dotyczących elementów metodologii badań humanistycznych zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi spotykają się pedagodzy badający rzeczywistość edukacyjną (szkolną i pozaszkolną) w przeszłości oraz w teraźniejszości. Program wykładów obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej i krytycznej oceny różnych typów źródeł: tekstów pisanych, filmów, zdjęć, elementów przestrzeni publicznej miasta jako otoczenia kulturowego i społecznego dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie znaczenia zrozumienia krytycznej oceny przeszłości dla zrozumienia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska społecznego za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia rozumienia przestrzeni publicznej w podnoszeniu świadomości edukacyjnej rodziców. W części wykładów, które będą miały na celu zwiększenie kompetencji zawodowych, przedmiot przyjmie także formę interaktywną (warsztatu). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu. - rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem; - znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka, - wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów; - wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym; - budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiłkomirska | |
Prowadzący grup: | Adam Fijałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wiłkomirska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.