Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MHPP-Książki dla dzieci - dawniej i dziś - lektorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MHPP-HW-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MHPP-Książki dla dzieci - dawniej i dziś - lektorium
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wcale nie zawsze było jasne, że winna istnieć specjalna literatura dla dzieci - a nie literatura dla dorosłych, którą czytają także dzieci. Na lektorium czytać będziemy dawne książki, które czytały także dzieci: od późnej starożytności, przez średniowiecze aż do połowy XVII wieku, gdy zaczęto pisać i publikować książki rzeczywiście dla dzieci (Jan Amos Komeński). Następnie zajmiemy się literaturą dziecięcą - od połowy XVIII wieku (pod wpływem Jana Jakuba Rousseau), przez wiek XIX, XX (fenomen A.A.Milne'a) aż do współczesności.

Pełny opis:

Nie zawsze ludzie zdawali sobie sprawę z tego, że winna istnieć specjalna literatura dla dzieci - to jest nie literatura dla dorosłych, którą czytają także dzieci, ale książki pisane specjalnie dla dzieci, dostosowane do ich rzeczywistych zainteresowań, sposobu odbierania świata, emocji itp. Aby powstała "literatura dziecięca", musiało zmienić się patrzenie na dzieciństwo, musiała przekształcić się tradycyjna wrażliwość dorosłych w stosunku do dzieci. Na lektorium czytać będziemy dawne książki, które czytały także dzieci: od późnej starożytności, przez średniowiecze aż do połowy XVII wieku, gdy zaczęto pisać i publikować książki rzeczywiście dla dzieci (Jan Amos Komeński). Następnie zajmiemy się literaturą dziecięcą - od połowy XVIII wieku (pod wpływem Jana Jakuba Rousseau - na przykładzie "Dzieła elementarnego" Jana Bernarda Basedowa), przez wiek XIX, XX (fenomen Alana Alexandra Milne'a: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka, 1926-1928) aż do współczesności (też współczesne filmy animowane i gry komputerowe dla dzieci). Jakie są granice dostosowania do mentalności dziecka? Jakie postawy kształtujemy? Jakie są pedagogiczne zagrożenia? Jakie są możliwości uzależnienia młodych od gier komputerowych?

Literatura:

1. Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni. t. 1 - 2, Warszawa: PIW, 1985.

2. Wanda Krzemińska, Literatura dla dzieci i młodzieży: zarys dziejów, Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1963.

3. Ryszard Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej : (tematy, gatunki, konteksty), Wrocław: Wyd. UWr., 2000.

4. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, red. naukowa Marzena Chrost, Anna Królikowska, Kraków: Ignatianum, WAM, 2014.

5. Alicja Baluch, Od form prostych do arcydzieła : wykłady, prezentacje, notatki, przemyślenia o literaturze dla dzieci i młodzieży,

Warszawa: Wyd. APS, 2008.

6. Jan Amos Komeński, Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom, wstęp i tłum. Adam Fijałkowski, Warszawa: Wyd. UW, 2015.

7. Zapomniane/zapamiętane : dziecięce lektury czytane po latach: studia przypadków, pod red. nauk. Ewy Ihnatowicz, Warszawa: UW, 2014.

8. Wybrane przykłady literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - w porównaniu.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

1. zaprojektować i uzasadnić samodzielnie wybór przykładów literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - ukazać podobieństwa i różnice w kontekście społeczno-gospodarczym i kulturowym,

2. wziąć udział w dyskusji podczas lektorium, umieć zaprezentować i obronić własną koncepcję,

3. pracować w zespole innych uczestników zajęć – umieć uczyć na błędach innych i własnych,

4. zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodyki badań oświatowych.

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie stanu dyskusji i badań nad wybranymi przykładami literatury dziecięcej/młodzieżowej na podstawie literatury przedmiotu i czasopism

pedagogicznych;

2. przygotowanie prezentacji i udział w otwartej dyskusji w grupie,

3. aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe w ramach opisywanych zajęć nie są przewidziane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Sosnowska
Prowadzący grup: Adam Fijałkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Sosnowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)